Cinisme a l’engròs
¿Per què Shein, el fast-food xinès de la moda planetària, ha tret un ‘reality show’?
Enmig d’acusacions de plagi, d’explotació laboral i d’anar contra el medi ambient, el gegant de roba barata premiarà amb 100.000 dòlars el talent d’un jove modista
La roba barata de la companyia i les acusacions de plagi de disseny semblen entrar en conflicte amb els suposats valors dels seus fanàtics de la Generació Z
Enmig de les creixents acusacions de plagi de peces de marques conegudes i de dissenyadors famosos i emergents, quan és assenyalada per anar contra el medi ambient per produir a preu fet moda barata d’un sol ús, i d’explotar els treballadors, Shein, el gegant xinès de la moda ‘fast-food’, s’ha tret de la màniga un as en forma de ‘reality show’ perquè l’audiència miri per a un altre costat i s’oblidi dels seus pecadets. El concurs amb aires de filantropia –el súmmum del cinisme fet televisió–, és un torneig eliminatori en què emergents i talentosos dissenyadors mostren la seva habilitat amb les tisores, l’agulla i el didal. Al final, com a ‘Els immortals’, només en pot quedar un, que s’emportarà el botí, 100.000 dòlars (uns 85.000 euros).
La sèrie setmanal ‘Be Bold, Be You’ (‘Sigues agosarat, sigues tu’), de què aquest diumenge s’emetrà el tercer programa a través de Youtube i de l’aplicació de la marca, seleccionarà d’entre un total de 30 talents creatius, cinc participants que es disputaran el premi en una final a Los Angeles. A més del xec, el guanyador tindrà l’oportunitat de vendre la seva pròpia col·lecció càpsula a través de la plataforma de comerç electrònic de la marca, famosa pels seus ‘shorts’, ‘tops’, vestits i biquinis a 5 euros, les faldilles midi, a 10, o fins i tot els vestits de núvia, a 30. Moda hiperbarata que no ha sigut un obstacle per aconseguir col·laboracions substancioses amb famoses de primera fila, com Katy Perry, Rita Ora o Hailey Bieber.
El jurat del ‘reality’ està integrat per Khloé Kardashian, l’estilista de Zendaya, Law Roach, els dissenyadors Christian Siriano i Jenna Lyons, i l’editora de moda Laurel Pantin. I la sèrie té el suport de ‘Shein X’, el «programa incubadora de dissenyadors» detallistes, que es va llançar el gener d’aquest any per contrarestar els «problemes recurrents d’infracció dins de la indústria». Segons va explicar Shein llavors en un comunicat, «el ‘reality’ és una de les moltes iniciatives filantròpiques de la marca el 2021, i té per objectiu unir les persones per celebrar la moda».
Compradors Z
Shein està conquerint els compradors joves als EUA, el Regne Unit i Europa al produir moda ràpida fins i tot més ràpid, i sovint a preus més barats, que molts dels seus rivals, com Asos i Boohoo. ‘She-in’, tal com s’ha de pronunciar, manté enganxada a la pantalla la seva lleial comunitat de clients de la Generació Z a través del seu domini de les xarxes socials. I la pandèmia no ha fet més que propulsar encara més les seves vendes ‘online’, fins i tot a un públic de més edat.
El gegant minorista depèn de milers de proveïdors externs a la Xina per produir lots de roba, que torna a sol·licitar si fan furor entre la clientela. Segons una entrevista que la directora executiva de Shein, Molly Miao, va concedir a Forbes, la marca col·loca entre 700 i 1.000 articles nous al dia a la seva web. A més, el 70% dels productes no aguanten ni tres mesos a l’aparador ‘online’; aquest és el ritme d’‘utilitzar i tirar’ dels seus articles.
Plagis a menys de 10 euros
Amb aquesta magnitud de productes que es renoven diàriament, molts són els dissenyadors que han trobat calcs de les seves peces posats a la venda en aquest portal. La setmana passada, sense anar més lluny, el compte de moda d’Instagram Diet Prada es va fer ressò de les acusacions de plagi abocades per la creadora Bailey Prado, que acusa Shein de copiar-li 45 de les seves peces i vendre-les per menys de 10 euros. «Necessitem preguntar-nos per què i com estan produint tants dissenys cada dia», va dir Prado.
En una entrevista amb ‘Dazed’, la creadora ha explicat que Shein ha retirat els articles i que ella no s’atreveix a iniciar cap disputa legal, perquè coneix històries de disputes per infraccions de grans empreses que simplement «enterren les marques més petites en honoraris legals i tràmits». Per la seva banda, la marca ha justificat en un comunicat el seu ‘error’: «Estem constantment actualitzant els nostres processos i procediments per assegurar-nos que problemes com aquest no succeeixin i, quan passen, podem respondre-hi ràpidament per remeiar la situació».
Notícies relacionadesShein va ser fundat el 2008 per l’empresari Chris Xu, l’interès principal del qual no és especialment la moda, sinó el màrqueting i l’optimització dels motors de cerca a internet. Tot i que va començar venent vestits de núvia i roba de dona per a compradors occidentals, avui dia també té moda per a home, nens, i articles de bellesa i per a la llar. Va ser una de les primeres companyies a tenir perfil a Pinterest TikTok i, des del 2011, col·labora amb ‘influencers’. Anys després, el 2015, es va canviar el nom de Sheininside pel més breu d'avui en dia, i va acabar de rematar el seu perfil de ‘fast-food’ de la moda. Les seves dades són devastadores: el 2020, en plena pandèmia, va aconseguir ingressos de 10.000 milions de dòlars (davant els 4.500 milions del 2019).
¿Utilitzar i tirar i sostenibilitat?
Els seus preus són més baixos als d’altres cadenes, com H&M o Zara, per la qual cosa està portant el concepte de moda barata fins a un altre nivell. Fa que Amazon sembli car. No es tracta només de roba tirada de preu, sinó de roba d’un sol ús, d’un sol ús. Un concepte que xoca, a priori, amb els valors de sostenibilitat, autenticitat i transparència que s’atribueix als seus principals compradors, els de la Generació Z. Però és clar, no tots aquests joves deuen pensar així, ja que a TikTok triomfa el ‘hashtag’ #Sheinhaul, amb més de 2.500 milions de visites, i en què adolescents s’ho passen pipa obrint paquets de Shein amb multitud d’articles que han comprat per quatre duros.
@shein_officialBIG SHEIN HAUL @grace.not.gracie1♬ original sound – SHEIN
Club d’Estil d’EL PERIÓDICO
Al Club d’Estil d’EL PERIÓDICO ens agrada estar a l’última, ens interessa la moda i la bellesa i totes les tendències en estil de vida, decoració i regals. Aquí us explicarem quin és l’últim crit al carrer i també a les xarxes socials, i us donarem trucs perquè no se us escapi res. És molt fàcil unir-se al club. Registreu-vos a Entre Tots i escriviu-nos per explicar-nos les vostres inquietuds o compartir les vostres experiències.