Rebel·lia absorbida
30 anys del grunge: les cinc icones estètiques del moviment
El menyspreu que va mostrar el grunge per la moda va ser absorbit per la gran indústria de la moda, que va convertir el fenomen en la megatendència de la dècada de 1990
El 1991 el fenomen grunge o so de Seattle va envair la música i la forma de vida de tota una generació. El desencadenant va ser el segon disc de Nirvana, Nevermind, del llançament del qual aquest divendres es compleixen 30 anys. Va ser una fita que va canviar el curs de la música popular moderna.
Gràcies a la cançó ‘Smells like teen spirit’, convertida en himne generacional, la banda liderada per Kurt Corbain va robar a Michael Jackson el lloc número 1 de la llista Billboard, marcant un salt en la música contemporània, així com el (breu) triomf del rock alternatiu sobre el pop.
A partir d’aquell moment, Cobain es va convertir en messies del moviment grunge i icona de tota una generació. La banda de Seattle va donar veu a un desencant esquinçat, una manera d’existir que es va traduir en una estètica.
Contra el capitalisme i el glamur ‘grunge’ és un terme anglosaxó que es podria traduir com a greixum. L’estètica d’aquest moviment, més que gènere musical, anava en contra del capitalisme i el glamur.
El missatge de disconformitat amb el sistema i el menyspreu per l’estètica van calar de tal manera que, paradoxalment, van donar lloc a una moda massiva basada en la informalitat i la deixadesa. Tan aviat com el 1992 el que havia nascut com a antimoda va pujar a les passarel·les de moda, convertint-se en la megatendència dels 90. Apropiacionisme cultural, es diu: d’un fenomen ‘underground’ per part de la gran indústria de la moda.
Notícies relacionadesEl 1992, Marc Jacobs, dissenyador de la firma Perry Ellis, va incorporar l’atmosfera grunge amb teixits de luxe, proposta que va aconseguir un tsunami d’ovacions i que li va valer el premi al dissenyador de l’any del Council For Fashion Designers of America (CFDA). A partir de llavors, altres creadors de primera fila com Calvin Klein, John Galliano, Versace, Dries van Noten, Saint Laurent, Martin Margiela i Anna Sui van apostar fort per aquest estil, que avui segueix present.
Aquests són els cinc imprescindibles de la moda grunge:
Grenyes i maquillatge corregut
Sens dubte, Kurt Cobain i la seva dona, Courtney Love (San Francisco, 1964), són les icones del grunge, i que es van convertir en una de les parelles més influents de l’època.
El vocalista de Nirvana va protagonitzar la portada de la revista ‘The Face’ en els 90, amb les seves simbòliques grenyes, un vestit de flors, ratlla a l’ull i cigarro. A partir de llavors, els homes es van deixar els cabells llargs i escabellats, així com es van decantar per un aspecte demacrat i un maquillatge sense ordre amb ulls fumats i tacats amb perfilador negre.
En el cas de l’eterna vídua de Cobain, coneguda com la nena dolenta de la indústria, en la seva polèmica carrera musical al capdavant de Hole, un dels grups que liderava la revolta feminista, es va convertir en un estendard de la imatge sinistra, marcada més pels seus problemes amb les drogues fora de l’estudi de gravació.
El seu cabell enredat i cardat, les seves parpelles esquitxades d’ombra i els seus llavis tacats de carmí potenciaven una caòtica imatge de nina trencada, amb certes similituds a l’estètica gòtica. Al costat dels seus vestits d’inspiració llencera amb el sostenidor negre a la vista, va popularitzar l’estil ‘kinderwhore’ en els 90.
Samarretes de bandes de música
Winona Ryder, nominada a l’Oscar en dues ocasions, va ser la indiscutible padrina del grunge. Fan de les samarretes estampades amb grups musicals, l’actriu passejava per les alfombres vermelles vestint samarretes dels seus artistes favorits, entre ells The Clash, Leonard Cohen i Tom Waits, amb sabates planes, desgastats ‘jeans’, jaquetes de punt de l’àvia i abrics desestructurats de vellut espellifat.
Camises de quadres estil llaurador i dessuadores ‘oversize’
Keanu Reeves i Johnny Depp van marcar l’estil de la dècada de 1990 amb un vestuari molt pròxim al grunge. La realitat és que en el cas de Depp mai ha sigut fanàtic de la moda, però sempre ha sigut fidel a una imatge atemporal amb caires rebels.
A més de lluir com ningú la seva salvatge melena, els seus texans a trossos i les seves estiloses jupes de cuir envellit, Depp es va decantar per les camises XXL de quadres, a l’estil llenyataire. Mentre que el seu col·lega tenia una especial predilecció per les dessuadores folgades amb cert aspecte sinistre.
Jaquetes de cuir envellit
A principis dels 90, Kate Moss es va consagrar com la musa del grunge gràcies a la fotògrafa i model britànica, Corinne Day, que va fitxar la supermodel per a una sessió de fotos en blanc i negre per a la revista ‘The Face’. Un reportatge que va impactar la indústria de la moda i que va redefinir l’estètica de l’època com a ‘realisme brut’. A partir d’allà, tots els dissenyadors es rifaven Moss i la jove va protagonitzar les campanyes més transgressores del moment.
No obstant, a més de la seva innegable bellesa, la britànica tenia una controvertida personalitat que encaixava amb el lema del grunge, per la qual cosa fora dels focus sempre apostava pels seus texans trencats, samarretes deformades i la seva peça favorita; la jaqueta de cuir desgastat, un clàssic del guarda-roba i que avui ha passat a dir-se caçadora ‘vintage’.
Les mítiques Converse Taylor Chuck
A principis dels 90, un adolescent Leonardo DiCaprio, abans de lluir els impol·luts vestits de Giorgio Armani, va disfrutar del calçat grunge per excel·lència, les mítiques Converse All-Star. Unes sabatilles esportives que es van convertir en un emblema de rebel·lia i independència.
Kurt Cobain no sortia de casa sense elles i les va popularitzar de tal manera que el 1994 la marca va decidir treure una edició limitada inspirada en el líder de Nirvana, amb motiu del centenari de la firma.
Aquest mític disseny es va fabricar per primera vegada el 1917, quan el creador Chuck Taylor va modificar el calçat anterior, buscant un confort més gran per jugar a bàsquet.
Botes Dr. Martens i mitjanes trencades
Les botes Dr. Martens van ser l’altre calçat oficial de la dècada dels 90. Malgrat que s’havien imposat en diferents moviments contraculturals britànics anteriors, Nirvana i Pearl Jam van ser els responsables d’augmentar la facturació de la companyia anglesa als EUA.
Nombroses celebritats com Madonna, Drew Barrimore, Jennifer Finch i Alanis Morissette, entre moltes d’altres, calçaven aquestes resistents botes gens femenines i típiques dels obrers, que anaven acompanyades de mitjons o mitjanes trencades de reixeta negra.
De fet, la cèlebre marca va llançar la col·lecció Redux Grunge 1993/2018, un homenatge al moviment grunge dels 90, i en especial al dissenyador nord-americà Marc Jacobs. Deforma constant figuren entre les tendències més punteres, i aquesta tardor 2021 han ressorgit amb més força que mai.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Al minut Guerra d’Israel en directe: última hora sobre el final de la treva a Gaza, l’ajuda humanitària i reaccions
- BCN, amb quatre noves estrelles, ratifica la capitalitat gastronòmica
- El millor servei de sala de la ciutat
- Kevin Punter: "Molta gent no s’adona del que he passat per ser aquí"
- ¿A què treu cap el menyspreu?