Normalització en la moda

Yaiza, model ‘curvy’: «Ningú ha de sentir-se menys per no tenir una 38»

Les maniquins curvilínies consoliden el seu ascens imparable en la indústria de la moda, que cada vegada es fixa més en els cossos reals, com els que presenta la passarel·la Curvy Fashion Model que acull Barcelona

Yaiza, model ‘curvy’: «Ningú ha de sentir-se menys per no tenir una 38»

Sergi Conesa

  • 10 botigues amb talles grans per presumir de corbes

5
Es llegeix en minuts
Laura Estirado
Laura Estirado

Periodista

Especialista en Gent, Reialesa, Moda, Tendències, Estil y Xarxes

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Quan el 2016 la ‘top’ nord-americana Ashley Graham va trencar internet a l’aparèixer a la portada de ‘Sport Illustrated’ amb el seu imponent físic ‘no normatiu’ alguna cosa es va trencar també en la indústria de la moda, que en aquells 2000 no es movia de l’‘heroin chic’ ni de les siluetes d’agulla imposades per desfilades com les de Victoria’s Secret. Però per al carrer la bellesa ja no tenia per què ser escanyolida. Es va començar a parlar d’inclusió i diversitat, i una nova generació de ‘tops’ van copar revistes i campanyes. El body positive’, l’orgull dels cossos reals, va anar calant fins al moll, i fins i tot Chanel, Fendi o Versace van fer pujar a les seves desfilades models ‘between’ –de «talla mitjana» – com l’holandesa Jill Kortleve, rostre habitual a Zara, H&M o Mango, referents del ‘low cost’, que a més han ampliat les seves talles i, és clar, el seu públic. 

Les models ‘curvy’ s’han posat de moda en pocs anys, i de vegades amb polèmica. Com quan la sevillana Lorena Durán, amb els seus 1,75 metres i 55 quilos, va ser catalogada com a «dona amb corbes» [o ‘curvy’]para una campanya de Victoria’s Secret el 2020. Avui és una de les ‘tops’ internacionals més famoses, gràcies a les seves campanyes amb Oysho o Stradivarius però també a les seves portades a ‘Vogue’, ‘Vanity Fair’ o ‘Harper’s Bazaar’, i és també una de les models de la cartera de Miah Management, l’agència que representa «tot tipus de siluetes» i que des del 2016 [l’any de l’adveniment ‘curvy’] organitza la passarel·la Curvy Fashion Model. En aquesta edició, que se celebra aquest dijous al Valkiria Hub Space de Barcelona, participen 14 models de tot Espanya, la meitat andaluses.

Observadors internacionals

Durant els assajos previs a la gala de la nit, apadrinada per Ivonne Armant, la neta ‘rebel’ de Plácido Domingo, tot eren rialles (nervioses). Les noies porten fa un any que es preparen per a la desfilada a què assisteixen observadors d’agències internacionals com Jag Models NY, Beautifull Model Milan o InBetween Models Amsterdam, entre d’altres. Perquè és fora d’Espanya on es talla el 90% del bacallà ‘curvy’, i on les noies que ara comencen esperen triomfar.

Gairebé totes han acabat una carrera, estan fent-ho o treballen mentre s’apliquen en el modelatge ‘curvy’. Van arribar a aquesta passarel·la l’any passat, enmig de la pandèmia. Així que els ‘càstings’ van ser ‘online’. Van veure la publicació a Instagram i es van apuntar. ¿Requisits? «Tenir una altura, a partir d’1,72 metres, tenir una talla de la 40 a la 48, però real, no una 38 d’Inditex [per sobre ja seria ‘plus size’], més de 95 centímetres de maluc i sobretot tenir corbes», explica la malaguenya Yaiza Gutiérrez, de 24 anys, que somia que «es fixin internacionalment» en ella.  

Per a això també s’han format amb diverses ‘webinars’ amb especialistes en bellesa i càstings i desfilades. «Ens explicaven com havíem de fer-nos un maquillatge natural, com posar els llums per gravar-nos, la roba que cal elegir...», explica Ana Coca, sevillana de 25 anys, que creu que cites com aquesta, en la qual també són presents marques importants del sector, «donen visibilitat al cos de la dona real; sense lligams i sense complexos; amb total naturalitat».

«Ara és el nostre moment»

I algunes, com la benjamina del grup, Lucía Herrero, de Logronyo i de 18 anys, ja ha firmat dos contractes, també com a ‘curly girl’, per a la firma de perruqueria Cocunat i per a la de llenceria Calzedonia. I és que, afirma, «ara no és tan estrany posar-te en una botiga ‘online’ i veure models ‘curvy’; ara és el nostre moment», diu il·lusionada.

Hi ha quòrum en el fet que, tot i que es dona algun noi ‘curvy’, «haurien de veure’s encara més models així per normalitzar la situació». Per això el certamen ampliarà la seva convocatòria als homes en pròximes edicions.

Instagram va ser un gran motor per al moviment, un accelerant que va llimar els vells estereotips a què s’aferrava la indústria a principis de segle, amb cossos irreals de dones convertides en àngels de mesures impossibles.

«Abans la roba per a noies ‘curvy’ era de senyora gran, i el màxim que hi havia en una botiga era una L o XL», es queixa Yaiza, que reconeix que ara no és així perquè «s’ha empoderat les noies perquè ningú se senti menys per no tenir una 38». «Així es dona visibilitat a cossos que veus cada dia pel carrer», opina Herrero.

Un altre avantatge d’impulsar aquest moviment, segons Milú Nascimiento, de 27 anys i de Màlaga, és que «ajudarà al pensament de moltes noies, perquè no se sentin malament i que no hi hagi els problemes alimentaris que hi ha per culpa d’alguns estereotips». Ella va començar a desfilar amb 16 anys, però va arribar un moment en què no encaixava, no hi havia moviment ‘curvy’, no hi havia res, i ho vaig deixar. Ara que les marques busquen noies amb corbes s’hi ha reenganxat i ho compagina amb la seva professió de maquilladora.

Esport i dieta

Notícies relacionades

«L’esport i la dieta són imprescindibles» per a aquestes joves, com explica Herrero, perquè han de lluir uns cossos saludables. «No seguim una dieta estricta, si un dia et vols menjar una hamburguesa, doncs te la menges, però portem una dieta variada i equilibrada, sense privar-nos», explica Gutiérrez. «Però és veritat que som models i hem d’estar en forma i fer exercici físic –remarca Nascimento–. Tampoc podem confiar-nos i dir ‘vinga, com som ‘curvy’, ens deixem. Tot i que tots som bonics i tenim la nostra essència».

A més, remata Herrero: «Hi pot haver una cosa que li vagi millor a algú amb la talla 34 i una altra cosa que li vagi millor a algú més gran».