Club d’Estil d’EL PERIÓDICO
Color Pantone 2023: Així és i així pots combinar el ‘Viva magenta’
L’oracle cromàtic del món del disseny i la moda dona carpetada a l’era grisa i minimalista imposada per Apple i Ikea (i la covid) i aposta pel to «empoderador i vibrant» creat en un laboratori a mitjans del segle XIX
Jerseis nadalencs lletjos: ¿per què una moda friqui s’ha convertit en un fenomen social?
Des del 2000, cada any a l’arribar el desembre, Pantone decreta quin serà el color que regnarà en els següents mesos. L’empresa nord-americana que el 1963 va crear el primer sistema internacional d’identificació cromàtica, el Pantone Matching System (PMS), ha proposat el ‘Viva magenta’ com el color del 2023, que ni és un granat ni un vi negre, sinó una perfecta combinació entre el vermell, el rosa i el morat. Càlid i fred alhora, les seves coordenades exactes dins del sistema de l’oracle cromàtic són 18-1750 i, en paraules dels seus creadors, és un to «empoderador que impulsa la renovació, és valent, intrèpid i bategant».
Després del blau vespertí apagat del 2020, de la parella formada pel gris còdol (‘Ultimate grey’) i el groc-compte-perill (‘Illuminating’) del 2021, i el to ‘Very peri’, mig celeste, mig lavanda, del 2022, la famosa companyia especialitzada en colorimetria –a les seves bases de dades disposa de més de 2.000 referències que s’actualitzen cada any i mig amb nous tons més precisos– s’ha encarregat de triar el pròxim to de moda després d’analitzar en profunditat els últims moviments que han sorgit en diferents àmbits de la creativitat: el disseny, la decoració, la moda... *[Els següents ítems s’han acolorit amb el Patone 2023 ‘Viva magenta’]
Comitè de 40 ‘trendsetters’
El color de l’any l’elegeix un comitè de 40 trendsetters que coneixen a la perfecció les tendències artístiques i visuals del moment. L’equip està capitanejat per Leatrice Eiseman, especialista en color i directora executiva del Pantone Color Institute. Per prendre la seva decisió realitzen una exhaustiva tasca d’observació i investigació que va més enllà dels límits de l’art. Observen l’ús del color que s’ha realitzat al llarg de l’any en el cine, la moda, la televisió, les arts gràfiques, el disseny web, l’interiorisme... I no només això, sinó que també tenen en compte els moviments socials, els canvis polítics, els esdeveniments globals, estils de vida, les destinacions de viatges amb més demanda i les reivindicacions populars amb més impacte.
Amb tota aquesta informació busquen un color i li atribueixen uns valors. «’Viva magenta’ descendeix de la família dels vermells i està inspirat en el vermell cotxinilla, un dels tints més preuats pertanyent a la família dels tints naturals, així com un dels més forts i brillants que mai s’ha conegut. Arrelat en allò primitiu, ens fa reconnectar amb la matèria original, invocant les forces de la natura [...]. Representa l’optimisme i l’alegria i sabem que tots els necessitem», considera l’experta.
Ni fúcsia ni vell «beuratge»
Passat el pitjor sot de la pandèmia, el 2023 sembla que mira al futur amb més alegria (almenys cromàticament) i puja un esglaó més aquest fúcsia que tant hem vist desfilar per les passarel·les i pels ‘reels’ d’Instagram. «Necessitem coratge, valentia. Per això estem buscant un color que promogui l’alegria i que sigui divertit. La vida en aquest moment és poc convencional, un repte en molts sentits. Crec que estem buscant coses que ens ajudin a escapar», suggereix Eiseman.
En veritat, el ‘Viva magenta’ és una versió renovada d’un clàssic. De fet, el magenta és un «beuratge» creat a mitjans del segle XIX després de la invenció fortuïta de la malveïna (el color malva), el primer caire sintètic d’anilina que es va obtenir a partir del quitrà d’hulla. El seu inventor va ser el jove químic anglès William Henry Perkin. Tres anys després, el 1859, després de descobriments simultanis als laboratoris del Regne Unit i França, es va començar a produir un tint porprat vermellós conegut com a fucsina. L’any següent se li va tornar a canviar el nom en honor a la batalla entaulada per França i Sardenya contra Àustria a la ciutat de Magenta (Llombardia). Va ser batejat com a magenta en al·lusió al color fosc de la sang vessada en el conflicte, en el qual van morir gairebé 15.000 soldats.
Gens «convencional»
Després dels tons mediterranis i assolellats que van dominar els 90 i el final del mil·lenni i després de l’imperi al món modern dels 50 tons d’aquest gris omnipresent i minimalista que han imposat durant gairebé dues dècades gegants tecnològics, com Apple, i de la decoració, com Ikea, arriben ara les coordenades vibrants del 18-1750. En realitat, el to es va introduir en la gamma de colors de Pantone el 2019 i des d’aleshores ha anat ascendint com el color de les estrelles. Laurie Pressman, vicepresidenta del Pantone Color Institute, insisteix que «aquest és un color poc convencional per a un moment poc convencional. La pandèmia ens ha obligat a realitzar canvis que, voluntàriament o no, han transformat el nostre estil de vida».
Com combinar el ‘Viva magenta’
El ‘pink’ Valentino, tot un emblema de l’estètica ‘Barbiecore’, els ‘total look’ en rosa xiclet o fúcsia que tant han triomfat aquest 2022 s’ha anat conjugant a les passarel·les de l’últim trimestre amb un apassionat vermell. No és estrany, per tant, que el color que el succeeixi sigui el ‘Viva magenta’ i que aviat el vegem regnar a les col·leccions de tardor-hivern 2023/2024.
Però, ¿com combinar un color que brilla per si sol i és protagonista de totes les mirades? Diuen que gràcies a la seva barreja de fúcsia, vermell i morat té un aspecte brillant que no només dona un toc elegant a qualsevol peça, sinó que a més té un efecte rejovenidor a qui la porta.
Combina perfectament amb tons menys protagonistes, com els neutres, a més del negre i el blanc. Però si el que es vol és apujar el nivell, és millor apostar per complementar-lo amb els de la mateixa gamma cromàtica (roses pastel, liles o fúcsies) i també amb els seus tons complementaris més suaus, blaus i celestes.
Fans de gamma alta
El món de la cosmètica està a punt per donar la benvinguda al color de moda de l’any vinent. Ja hi ha molts productes que es vesteixen de gala en clau Pantone per inundar necessers i lleixes de lavabi amb el color més ‘it’. El to vermell de No Makeup Lipstick, de Perricone MD, utilitza aquest el color per als llavis i la pastilla de sabó Parika, de Zador, també s’uneix a la proposta cromàtica, per posar-ne només dos exemples.
També algunes ‘royals’ i personatges famosos del cine i l’esport ja s’han vestit en els últims mesos amb tons similars al Viva magenta. La reina Letícia ha recorregut en múltiples ocasions a aquest color que tan bé li queda; l’última va ser el 5 d’abril en el seu viatge a Durham, al Regne Unit, en el qual va lluir un model de Carolina Herrera per visitar la col·lecció de pintures de Zurbarán, a Bishop Auckland, coneguda com la ‘Spanish Gallery’.
També Kate Middleton és molt fan del mateix to. Al novembre, la nova princesa de Gal·les va triar un vestit-abric amb tocat ‘pillbox’ a joc, de la dissenyadora Emilia Wickstead, per a la visita d’Estat que va realitzar a Londres el president sud-africà, Cyril Ramaphosa. El seu compatriota, el pilot de fórmula 1 Lewis Hamilton, amant sempre d’anar a l’última, es va passejar pel circuit de Monza durant el Gran Premi d’Itàlia al setembre amb un ‘total look’ magenta. Finalment, Charlize Theron va fer honor a aquest color, però tirant més a morat, amb el seu ‘look’ i ‘make up’ en el seu paper de Clea per a la pel·lícula ‘Doctor Strange en el multiverso de la locura’, que es va estrenar al maig.
Club d’Estil d’EL PERIÓDICO
Al Club d’Estil d’EL PERIÓDICO ens agrada estar a l’última, ens interessa la moda i la bellesa i totes les tendències en estil de vida, decoració i regals. Aquí t’explicarem què és l’últim crit al carrer i també les xarxes socials, i et donarem trucs perquè no se t’escapi res. És molt fàcil unir-se al club. Registra't a Entre Tots i escriu-nos per explicar-nos les teves inquietuds o compartir les teves experiències.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.