Club d’Estil d’EL PERIÓDICO
¿Saps per què avui és el Dia del Jersei Nadalenc Lleig? De moda friqui a fenomen social
Aquest 16 de desembre (com cada tercer divendres de l’últim mes de l’any) se celebra el National Ugly Christmas Sweater Day, una tradició nascuda a Amèrica del Nord el 2011. Les expertes en moda Meritxell Balmes i Pilar Pasamontes expliquen com hem adoptat aquí aquest costum singular
Fins i tot els més fidels seguidors del Grinch han caigut rendits als peus de la moda dels jerseis nadalencs lletjos, també coneguts com els ‘ugly christmas sweaters’, que vesteixen ¡des de principis de novembre! els aparadors dels centres comercials amb les seves peces plenes de greques, rens, bastons de caramel i ninots de neu. Són tot un ‘must’ d’aquesta època màgica, com l’encesa de llums, la loteria o el torró El Almendro, que sempre torna per Nadal. Fins i tot el FC Barcelona s’ha apuntat a aquesta moda i ha tret aquest any una càpsula anomenada Barça Xmas, amb dues propostes diferents, per a adults i criatures.
A la llista de tradicions nadalenques importades, com el Pare Noel o el panettone, en l’última dècada s’ha imposat en reunions familiars –sobretot la vigília de Nadal–, i fins i tot en quedades temàtiques a l’oficina, aquest ‘look’ ridícul i divertit. Però, ¿com van arribar a les nostres vides aquests jerseis nadalencs lletjos?
Abillament de pescadors
«Originàriament, aquests jerseis s’utilitzaven als països escandinaus. Els pescadors els utilitzaven per abrigar-se del fred i eren colorits per poder ser vistos més fàcilment si queien a l’aigua», explica la psicòloga especialista en moda Meritxell Balmes. «Més tard, es van popularitzar al Regne Unit i als EUA», prossegueix.
La fundadora del ‘fashion concept store’ Anònims creu que des de fa temps «estem adquirint tradicions d’origen anglosaxó i en molts casos substituïm les nostres pròpies tradicions per aquestes, que tant s’esforcen per introduir en l’àmbit global a través de planificades estratègies de màrqueting. I posa d’exemple Halloween o el Dia d’Acció de Gràcies, que «ja molta gent incorpora a les seves celebracions».
Oda al mal gust americà
En paraules de Pilar Pasamontes, directora científica de Moda de l’IED Barcelona, «aquesta plaga es deu a l’americanització que vivim». L’experta en tendències compara aquest fenomen nadalenc amb altres d’arribats de l’altre costat de l’Atlàntic, a més del de Halloween, també el Black Friday. La professora apunta una altra causa, la mateixa naturalesa oscil·lant de la moda. «Durant molts anys només unes quantes persones al món deien el que estava bé i malament en qüestió de gust: això es porta, això no... Ara, en canvi, tothom diu la seva; els que no tenien veu ara parlen. I tot en sintonia amb el gust regnant, directament el mal gust, al qual s’han apuntat moltes marques, que fan el que més ven», resumeix.
Notícies relacionadesEn aquest sentit, Balmes recorda les paraules que l’aguda escriptora Fran Lebowitz va dir una vegada: «No hi ha res que corri més ràpid que una mala idea», amb referència que «cada vegada més els europeus estan adquirint el mal gust en la manera de vestir dels EUA».
Vet aquí la història d’aquesta invasió nadalenca:
¿Què és un ‘ugly christmas sweater’?
Aquesta peça que poques vegades surt de l’armari abans o després del desembre i que pot incloure ornaments ‘king size’, com ara pompons, cascavells i, fins i tot, llums, sol ser de llana (però de vegades d’una altra tela qüestionable), generalment en diferents tons de vermell, blanc, verd i blau (l’ideal és que no combinin entre si), i amb un o diversos motius propis de les festes: un ninot de neu, flocs, oripells, rens, garlandes, bastons de caramel... Te la pots autoregalar, però també et pot caure per sorpresa en un típic amic invisible d’aquestes dates.
¿Quin n’és l’origen?
Tota la vida les àvies han teixit jerseis per regalar-los als seus nets. Però la veritable història dels jerseis nadalencs lletjos comença als EUA i al Canadà, i es remunta a la dècada dels anys cinquanta del segle passat, quan el Nadal va sortir de la calor de la llar i es va convertir en una època comercial excel·lent per als puixants grans magatzems. Molt més discrets quant a disseny i colors, els coneguts llavors com a ‘jingle bell sweater’ –així es van anomenar els primers prototips– també es basaven en la repetició de sanefes, flocs de neu i rens. Aquesta roba festiva (i menys lletja) va guanyar seguidors, sobretot, entre els adolescents. Aquests jerseis també van ser adoptats per algunes personalitats de la televisió, com els cantants Val Doonican i Andy Williams.
¿Quin és el seu dia oficial?
La tele i el cine van mantenir en forma una moda que va començar a empal·lidir als noranta. Però en la primera dècada dels 2000 va tornar a ressorgir de les seves cendres. Segons la ‘bíblia’ ‘Ugly Christmas Sweater Party Book’, la primera festa oficial de suèters nadalencs lletjos es va celebrar el 2002, al Canadà. Brian Miller, un dels autors del llibre i fundador d’UglyChristmasSweaterParty.com, explica que va tenir lloc a la sala Commodore Ballroom, a Vancouver. Chris Boyd i Jordan Birch van ser els impulsors d’aquell conclave, que encara se celebra, perquè «la gent va començar a veure el costat divertit de la peça, que s’ha convertit en el vesc de les noves generacions». La idea va agradar també als EUA. Des del 2011, cada tercer divendres del desembre se celebra el National Ugly Christmas Sweater Day (aquest any cau el dia 16). En aquest cas, van ser un grup d’estudiants de la Universitat de San Diego els que van obrir una pàgina amb les peces més esperpèntiques, i es van apuntar a la idea famosos de la tele.
‘Attrezzo’ de ‘sitcoms’ i comèdies
La cultura pop va fer eclosió als vuitanta com una bomba de raïm. I pel que fa a la moda nadalenca, va donar una nova oportunitat als jerseis ‘ugly’. Es van fer realment populars com a ‘attrezzo’ a ‘sitcoms’ i comèdies desenraonades. Un dels seus pares va ser el còmic Bill Cosby (avui, sinistre personatge de la tele, condemnat per abusos sexuals), que al seu ‘The Bill Cosby show’ (1984-992) solia lluir dobles jerseis difícils de mirar. També hi va contribuir Chevy Chase, a pel·lícules com ‘Socorro, ya es Navidad’ (1989). I molt després, el 2001, comèdies romàntiques com ‘El diario de Bridget Jones’ (antològica l’escena en què Mark Darcy / Colin Firth es gira per saludar la Bridget / Renée Zellweger, i mostra un jersei amb un ren gegant amb el nas vermell).
I va arribar la moda: luxe i ‘low cost’
La festa de jerseis lletjos va arribar a les passarel·les el 2007, amb Stella McCartney, que va treure un suèter vestit alpí amb greques i un os polar com a motiu central. Poc després, Givenchy, Dolce & Gabbana, Jean-Paul Gaultier, Chanel o Louis Vuitton van convertir unes peces lletges en ‘chics’. Ràpidament, les cadenes ‘low cost’ (Zara, Lefties, H&M, Primark, El Corte Inglés...) es bolcar en aquesta moda i van omplir els seus aparadors de dissenys cada vegada més ‘kitsch’. Molts famosos ja han assumit aquesta nova tradició nadalenca, com Taylor Swift, Kanye West, Rihanna..., i fins i tot el presentador Jimmy Fallon, que fa més d’una dècada que celebra l’espai ‘12 dies de suèters nadalencs’, en què el públic mostra els seus dissenys més bojos.
Club d’Estil d’EL PERIÓDICO
Al Club d’Estil d’EL PERIÓDICO ens agrada estar a l’última, ens interessa la moda i la bellesa i totes les tendències en estil de vida, decoració i regals. Aquí t’explicarem quina és l’última tendència al carrer i també a les xarxes socials, i et donarem trucs perquè no se t’escapi res. És molt fàcil unir-se al club. Registra’t a Entre Tots i escriu-nos per explicar-nos les teves inquietuds o compartir les teves experiències.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.