Club d’Estil d’EL PERIÓDICO
Moda a la pell: les dones ja es tatuen tant com els homes
Elles van representar el 47,5% dels treballs realitzats el 2022, una xifra que suposa «un pas més en la desestigmatització d’aquest art tan popular», assegura Joel Orteu, cofundador de la plataforma Tattoox
Tatuats per amor a l’art: els 6 estils de tatuatges que més triomfen
El tatuatge, una de les tendències en moda urbana més importants del segle XXI, ha deixat enrere el vell clixé de ser cosa d’homes. Sabíem que un de cada tres espanyols d’entre 18 i 35 anys porta algun ‘tattoo’, segons un càlcul estimat de l’Acadèmia Espanyola de Dermatologia, i sabíem també que som el sisè país amb més gent tatuada a nivell mundial, però ara podem dir, a més, que les dones pràcticament igualem ja els homes quant a tatuatges realitzats a Espanya.
Segons un estudi del ‘marketplace’ Tattoox, la plataforma més gran del sector a Espanya, elles es van realitzar el 47,5% del total de tatuatges que es van fer l’any passat. «Aquesta xifra és especialment significativa, ja que suposa un pas més en la desestigmatització del tatuatge i en el seu procés de convertir-se en una moda ‘mainstream’ i popular», assegura Joel Orteu, cofundador i CEO del conegut com «Tinder dels tatuatges», ja que aquesta empresa es dedica a posar en contacte persones que es volen tatuar amb el seu tatuador ideal, tenint en compte la seva ubicació, preferències, estil i característiques desitjades. Des que Orteu va posar en marxa aquest projecte el 2021, junt amb Jordi Tena, Genís Morral i Enric Miró, reben més de 4.000 sol·licituds mensuals per a una comunitat que suma més de 1.500 tatuadors (un terç només entre Barcelona i Madrid).
Esborrar mites
«Cada vegada és més freqüent la presència de dones en estudis de tatuatges i moltes hi acudeixen per primera vegada. Sens dubte, contribueix positivament al sector i ajudarà a esborrar mites i tòpics», remarca Orteu. Segons les dades de què disposa Tatoox, «respecte al 2022 no hi ha hagut grans sorpreses, però la principal tendència que cal ressaltar és el creixent protagonisme de les dones en el món del tatuatge». I continua: «Aquest protagonisme femení es deriva, d’una banda, perquè hi ha una pèrdua de la por de realitzar-se el seu primer tatuatge i, de l’altra, perquè també observem que cada vegada hi ha més artistes tatuadors, un clar senyal que aquest sector està deixant de ser un sector dominat pels homes».
El mateix opina Laura Cubero, organitzadora de la Barcelona Tattoo Expo, una de les convencions més grans d’Europa, a més de la BAUM Fest (sobre art urbà) i l’Only Tattoo –que es va celebrar el cap de setmana passat a la capital catalana–, així com altres salons a Astúries, Pamplona... Segons el seu parer, l’arribada «massiva» de les dones al tatuatge va començar «arran de la popularització o socialització del tatuatge a partir del 2000, quan van començar a ser més visibles i, sens dubte, més ben vistos». I és que, segons l’experta, «gent coneguda va començar a mostrar sense vergonya els seus ‘tattoos’ i van rompre una llança tant per a homes com per a dones». Avui dia, constata, «en un esdeveniment com la Barcelona Tattoo Expo pots veure la mateixa quantitat de dones que d’homes. No només de visitants, sinó també tatuant-se».
Cubero encara amplia més el focus, ja que corrobora «l’augment de tatuadores professionals», algunes de «molt reconegudes en el sector, com Debora Cherrys [@deboracherrys], Viviana Calvo [@vivianacalvotattoo] i Blanca Meret [@blancameret_tattoo].
Afició paritària
Però, a més de constatar aquest gust paritari per tatuar-se, l’estudi de Tattoox ofereix una visió panoràmica del sector. Per exemple, respecte a l’edat, el tatuatge continua sent una moda eminentment juvenil. Així, el 62% dels tatuatges realitzats a Espanya el 2022 s’han fet a persones d’entre 20 i 30 anys. Per la seva banda, les persones d’entre 30 i 45 representen el 27%, mentre que els més joves, els que tenen una edat compresa entre els 18 i els 20 anys, són l’11% del conjunt.
Quant a les zones corporals on més tatuatges s’han realitzat, destaca per sobre de totes el braç, que continua sent l’opció triada per més del 50% dels espanyols, concretament pel 54%. Per darrere del braç segueixen, a molta distància, la cama (triada pel 12%) i l’esquena (només el 9% dels espanyols). Cubero destaca dos aspectes en què es fixen molt les dones: el disseny i la posició. «Mirem més que visualment sigui estètic i acompanyi les formes del cos. Potser els homes busquen més un dibuix i poden fer-se’l en qualsevol part del cos», argumenta l’experta.
Respecte a l’estil dels tatuatges, s’imposa per una mínima diferència l’estil realista, triat pel 21% dels espanyols. Els tatuatges realistes són, com el seu nom indica, aquells que intenten plasmar sobre la pell una imatge el més similar possible a la que serveix de model. Tot seguit, amb el 20%, va el ‘black work’, que es caracteritza per un treball exclusivament amb tinta negra, alts contrastos, sense ombres ni tons grisos. En tercera posició, el 19%, hi ha el ‘fineline’, tatuatges de traç fi i discret que requereix menys temps i envergadura i que pot semblar més sofisticat i subtil.
En aquest apartat, Cubero puntualitza una petita diferència entre dones i homes a l’hora de descantar-se per un tipus de dibuix: «Jo diria que els estils són unisex, però potser el motiu és el que diferencia un tatuatge d’un altre. En el cas de les dones solen ser molt personals i plasmen un moment vital de les seves vides».
Notícies relacionadesQuant a les zones d’Espanya amb més nombre de tatuatges, les dades de Tattoox no revelen cap sorpresa, ja que responen al pes poblacional de la geografia espanyola. Així, el 37% s’han realitzat a Madrid i el 24%, a Barcelona. Al ‘top 3’, però a distància, se situa València, que acumula el 8% del gruix de tatuatges del país.
El 2023
De cara a aquest any, Orteu avança que s’imposaran tatuatges que combinin diferents estils, com per exemple el microrealisme geomètric i el minimalisme ‘fine line’. A més, apunta que guanyaran protagonisme els ‘tattoos’ neotribals i l’hiperrealisme a color. Per descomptat, també té clar que «la presència de la dona en tots els àmbits del tatuatge continuarà creixent i incrementant el seu protagonisme i rellevància, ja sigui com a usuàries i clientes o com a artistes».
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.