080 BCN Fashion
Santi Mozas, dissenyador de Compte Spain: «M’han escrit Katy Perry i Olivia Rodrigo»
Free Form Style: «La moda continua ignorant les persones amb discapacitat»
La moda inclusiva i la diversitat de cossos demanen pas a la 080 Barcelona Fashion
El director de la firma valenciana que debuta a la passarel·la catalana ens explica per què se’l rifen cantants com María Becerra i actrius com Valentina Zenere (‘Élite’)
«Hi ha una generació de joves dissenyadors a Espanya que ho estan petant a fora». El que defensa «això que està passant en el món de la moda» és Santi Mozas (València, 1994), director creatiu, o, com diu ell, «l’home orquestra, que s’ocupa de tot, de dissenyar, de cosir a mà i fins i tot de les relacions públiques i el màrqueting» de la firma de ‘prêt-à-couture’ de vestits de festa i convidada Compte Spain. Aquest dijous es presenta per primera vegada a la 080 Barcelona Fashion, després de triomfar en el seu debut i amb la seva primera col·lecció en la Mercedes Benz Fashion Week Madrid de l’any passat.
Però això no és tot, en menys de dos anys des de la creació de la firma explica que li demanen roba «gent molt important dels Estat Units». «Ens han escrit Katy Perry i Olivia Rodrigo, per exemple...», diu orgullós.
L’increïble és que Mozas ni tan sols té estudis de moda o patronatge. «Vaig estudiar Publicitat i RRPP, i després vaig fer un màster de Comunicació de Moda. Tot ho cuso jo al meu estudi. Tot el que he après ha sigut de manera autodidacta, a base d’assaig-error. Vaig aprendre amb vídeos de YouTube, de tutorials. També desmuntava moltes peces que comprava en botigues de segona mà, per veure com estaven armades. Vaig començar a interessar-me per la costura el 2018. Ja havia acabat el màster, i estava treballant de director de màrqueting en una empresa de bolsos», rememora.
Però de seguida «va explotar la bomba», prossegueix.
El setembre de 2021 l’estilista de la cantant Belén Aguilera va contactar amb ell per demanar-li la seva primera creació per a una alfombra vermella dels premis Cosmopolitan: un minivestit en setí blau amb escot en ‘U’ XXL sota el qual treu el cap una de les peces ja icòniques de Compte Spain, els tops mini que «van néixer com a mugroneres».
«Vaig veure que això aniria molt rodat i no em va donar temps ni a plantejar com fer-ho», assegura el dissenyador, que està en això en part per la seva amistat amb una altra creadora de ‘la terreta’. «La meva millor amiga i el meu referent és Anaïs Vauxcelles, la dissenyadora de 404 Studio», explica.
Ella, que també desfila a la 080 Barcelona Fashion, i ja ha vestit estrelles com Kylie Minogue, Dua Lipa i Ed Sheeran, va ser la que el va animar a crear la seva pròpia marca. «Creia i creu molt en mi, tot i que ara em diu mig en broma: ‘En el fons em penedeixo de no haver-te dit que vinguessis amb mi’, confessa Mozas.
Va ser de bracet de Vauxcelles, però només com a acompanyant, que va trepitjar per primera vegada la Mercedes Benz Fashion Week Madrid.
Va ser abans del seu propi debut allà, l’any passat, quan va presentar la seva primera col·lecció, ‘Life is not a fairy tale’ (‘La vida no és un conte de fades’). Allà hi havia el germen del nom de la seva marca i el ‘leitmotiv’ que guia també la col·lecció que presenta ara a Barcelona, ‘Trauma’, «sobre les clàssiques històries de Dràcula i Frankestein i com han calat en el nostre subconscient», explica.
El món de la fantasia i els contes està al darrere de les peces de Compte Spain. «Vaig pensar en el nom, Compte, que significa comptar, perquè és el que vull aconseguir a les col·leccions, explicar històries amb la moda. Em va semblar una manera molt bonica de fer referència al meu origen valencià, i explicar que tot aquí està cosit a mà, peça a peça, els bolsos són d’una fàbrica d’Elda, hi ha molta artesania tradicional espanyola», assenyala. «Vaig pensar en un ‘cognom’, Spain, perquè funciona molt bé a Instagram, i per ressaltar que faig moda espanyola, que ara està fent parlar molt a fora», remarca.
Notícies relacionades«Aquesta nova generació de dissenyadors, com Palomo Spain, Dominnico i la meva amiga Vauxcelles, entre els quals m’incloc, se’ns valora molt més a fora que aquí. Ja no només a nivell d’artistes i ‘celebs’, també a nivell de clients. La moda espanyola cotitza molt internacionalment. Jo, mateix, en tan poc temps, estic venent a Austràlia, als EUA... Ens demanen roba gent molt important».
En el seu cas, per exemple, ja pot presumir que han lluït els seus vestits ‘high fashion’, sexis i distingits l’estrella de Disney Channel, Sofia Wylie, en la ‘premiere’ de la seva última pel·lícula per a Netflix («ens van contactar perquè tenim un ‘showroom’ a Los Angeles»), les cantants Natalia Lacunza i María Becerra, l’actriu d’‘Élite’ Valentina Zenere o la ‘influencer’ i bloguera de moda Ángela Rozas Sáiz, més coneguda com a Madame de Rosa.