4
Es llegeix en minuts
Laura Estirado
Laura Estirado

Periodista

Especialista en Gent, Reialesa, Moda, Tendències, Estil y Xarxes

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Com hem explicat en aquest diari, TikTok ha desencadenat el furor per la cosmètica fins i tot en una població que mai fins ara s’havia preocupat per qüestions de la pell si no era fins a l’aparició dels primers grans amb la pubertat. Nenes i adolescents estan pendents de l’última rutina ‘skincare’ i de les cremes amb els ingredients més nous. Però entre tant vídeo addictiu i consells d’‘influencers’ «pagats per les marques», convé escoltar la veu dels especialistes formats en dermofarmàcia i cosmètica.

«TikTok ha fet molt mal perquè la gent es posa a la cara tot el que veu en els vídeos virals», alerta Anna Fuster (Barcelona, 1988), amb màster en dermofarmàcia i al front de la seva pròpia firma, Two Poles, una ‘start up’ cosmètica establerta al Masnou (Maresme) que el seu primer any de vida ha facturat mig milió d’euros, venent a través de la seva pròpia web i en una trentena de farmàcies.

Tot i que l’emprenedora venia del món dels negocis, la seva filla Gala, de 4 anys, la va fer canviar de rumb professional. «Va néixer amb pell atòpica, com jo. Tenia molts èczemes i estàvem sempre al pediatre, recorda. «Li donaven cortisona, però no se’n pot abusar perquè la pell crea resistència. Així és que em vaig posar a investigar», explica. 

Batalla contra les notícies falses 

Batalla contra les notícies falses Va fer un màster en dermofarmàcia i formulació cosmètica i, alhora, va obrir un compte a Instagram (@partners.incream) on al principi resolia els dubtes a la seva «mare i algunes amigues», recorda.

Aquest servei de ‘coach’ ara no només respon a una comunitat de gairebé 86 mil fans sinó que es dedica a combatre notícies falses que circulen a les xarxes.

Entre les barbaritats que ha vist, l’ús del lleixiu, carbó actiu o bicarbonat per blanquejar les dents. «Jugar a la bruixa Lola a casa és molt perillós», sentencia. Altres vídeos que li han fet «por» són els que mostren com utilitzar cola per treure punts negres, o aplicar lubricant íntim com a prebase de maquillatge. «Una bogeria», diu.

«Hi ha vídeos que mostren com utilitzar cola per treure punts negres o com aplicar lubricant íntim com a prebase de maquillatge. ¡És una bogeria!»

«TikTok està canviant les regles de joc del sector cosmètic i de bellesa. És cert que de vegades funciona molt bé per conèixer trucs nous o noves tècniques de bellesa, però també mostra trucs que són totalment desaconsellables, perquè hi ha creadors de contingut que no són experts ni professionals, però pugen al carro per aconseguir viralitat», denuncia.

Que no te la colin

Que no te la colinPerquè no ens enganyin, aconsella tenir en compte tres regles: «Veure si darrere del viral hi ha una marca gran que està movent un producte; tenir quatre nocions bàsiques de quin tipus de pell tens tu, quines són les teves necessitats i quins ingredients són els adequats, i seguir perfils professionals, amb fonaments científics».

De les últimes tècniques de moda interessants que ha vist en aquesta xarxa hi ha l’‘slugging’, «el millor per hidratar la pell» amb ingredients oclusius (una bona capa de vaselina), però que «està desaconsellat totalment per a pells grasses o amb tendència a l’acné», adverteix.  

Insisteix Fustr que «la febre de TikTok per l’‘skin care’ se’ns en ha anat de les mans»: «Fa poc vaig veure un vídeo d’un nen de 10 o 12 anys que explicava la seva rutina coreana de 10 passos. ¡Però si a aquesta edat la seva pell és impol·luta!», exclama.

Més no és més

Més no és més«TikTok genera tantes necessitats que al final la gent s’ho compra tot i es fa una rutina amb un munt de coses innecessàries. Al final aconseguim l’efecte contrari. Ofeguem la pell amb tantes capes i apareixen reaccions», explica Fuster. 

En aquest sentit, explica que li va agradar molt un vídeo que va compartir Laura Escanes, una de les ‘influencers’ més seguides a Espanya, en què ensenyava com se li havia irritat la cara per utilitzar una vitamina C pura de dia i un retinol d’alta concentració de nit. «Va donar visibilitat alertant que cal anar amb compte i no posar-se tot el que es veu a les xarxes».

«TikTok genera tantes necessitats que al final la gent s’ho compra tot i es fa una rutina amb un munt de coses innecessàries»

Rutines correctes

Rutines correctesSegons Fuster, «des que naixem cal cuidar la pell», per la qual cosa les rutines correctes per edats serien: «Utilitzar protecció solar des dels sis mesos; una rutina de neteja i hidratació des dels 10-12, i quan s’entra a l’adolescència i comencen a aparèixer els grans, s’ha d’introduir algun producte amb àcid salicílic, que és l’ingredient que neteja els porus».

Notícies relacionades

A partir dels 20 aconsella introduir la vitamina C, que aporta molta lluminositat i ajuda a contrarestar el mal solar, i les pells més madures, és important incorporar hidratants amb àcid hialurònic i ceramides (que ajuda la funció barrera) i a la nit un retinol.

 «Cal ser realistes amb la cosmètica, perquè un contorn d’ulls no t’aixecarà la parpella, si el tens caigut, però sí que et pot ajudar amb les petites arrugues i les bosses», remata Fuster.