CEO d’Imagine Exhibitions
Tom Zaller, creador de ‘Harry Potter: L’Exposició’: «Les experiències immersives són el futur de les exposicions»
Tom Zaller, l’autoritat mundial en ‘cultura envoltant’, entesa com les tan de moda exposicions/experiències immersives, va néixer a Cleveland, Ohio (EUA). Als 13 anys, el menor de sis germans va començar a treballar per al fill gran dels seus pares, que tenia una productora d’esdeveniments, concerts, obres de teatre i casaments. Tot i que va estudiar per ser guardaboscos i «rescatar persones dels penya-segats», el cuc de l’entreteniment ja li havia picat. El 1998 va fer el gran salt al món experiencial immersiu amb el seu primer projecte innovador, l’exposició més vívida mai explicada sobre el ‘Titanic’, que han vist més de 25 milions de persones arreu del món. Només un quart del total de visitants que han passat per altres de les seves propostes més famoses, sobre ‘Jurassic World’, ‘Downton Abbey’, ‘Angry Birds Universe’ o la mostra sobre ‘Els jocs de la fam’.
‘Harry Potter: L’Exposició’, que s’inaugura a Barcelona aquest divendres, 17 de novembre, i que podrà visitar-se al Port Vell fins al 7 d’abril, aterra amb la intenció de batre les xifres de rècord que ha obtinugt a les anteriors ciutats per les quals ha passat, des que, amb motiu del 25è aniversari del jove mag, obrís a Filadèlfia (Pennsilvània), després a Viena (Àustria), fins a arribar a París, on al setembre va superar el mig milió de fans (1,6 milions en tot el seu periple).
«A Barcelona hi haurà una sorpresa que es podrà assaborir», avança a aquest diari Zaller.
¿Quin ha sigut el repte més gran d’aquesta exposició sobre el món de Harry Potter?
Sempre m’agrada dir que els desafiaments són oportunitats disfressades. El llançament d’aquesta important exposició itinerant en diferents regions del món ha presentat alguns desafiaments logístics, per descomptat, però afortunadament comptem amb un equip entregat i de molt talent en diferents àrees, des de logística fins a producció, venda minorista, operacions i màrqueting.
«En el moment de la facturació, el públic rep una polsera RFID [amb un xip incorporat], per personalitzar el seu recorregut i fer-lo únic a través de les sales»
¿Quines diferències hi ha amb altres exposicions amb què ha triomfat abans, com la colossal del ‘Titanic’?
‘Titanic: The Exhibition’ sempre tindrà un lloc molt especial al meu cor ja que vaig ser responsable de convertir-la en itinerant. La producció va donar lloc a més de 100 exhibicions pels EUA i altres països. Moltes de les exposicions que creem i produïm a Imagine aprofiten les últimes innovacions disponibles en tecnologia i disseny immersiu, però crec que ‘Harry Potter: L’Exposició’ ofereix un nivell d’experiència més gran per al públic, ja que és una visita altament personalitzada. Hem trobat maneres creatives d’integrar la tecnologia d’una manera que resulti personal, addictiva i més màgica per a l’usuari. Per exemple, en el moment de la ‘facturació’, el públic rep una polsera RFID [amb un xip incorporat], per personalitzar el seu recorregut i fer-lo únic a través de les sales. Els visitants poden triar la seva pròpia Casa de Hogwarts, el seu propi Patronus i vareta de personatge, i després guanyar punts per a la seva casa al llarg de l’aventura. Totes les fotografies capturades durant la visita s’envien per correu electrònic als participants perquè comparteixin els seus records amb els seus amics.
¿Veurem alguna novetat màgica a Barcelona?
L’exposició compta amb més de trenta galeries immersives, amb accessoris i vestuaris autèntics, amb partitures musicals de les pel·lícules, i algunes sales inclouen fragments dels films. A Barcelona hem triat instal·lar-nos en una preciosa carpa al Port Vell de més de 3.000 metres quadrats, i per primera vegada tindrem un aparador de la famosa ‘cervesa de mantega’ que apareix a la saga, que el públic podrà disfrutar en una gerra especial commemorativa.
¿Considera que l’exposició va dirigida a una determinda franja d’edat, potser més infantil?
Em sembla una experiència agradable per a qualsevol edat i tampoc crec que sigui necessari ser fanàtic de la saga per participar-hi.
La saga de Harry Potter, amb més de 500 milions de còpies venudes, és una de les obres populars més influents d’aquest segle XXI, i puntal d’una nova era de literatura juvenil i fantàstica. ¿Què és el que més sorprendrà l’expert en el món Hogwarts?
Als visitants més pro els encanta arribar fins al gran Cuacorn hongarès [un drac molt ferotge], i fer-se fotografies amb ell, i també asseure’s a la cadira de Hagrid, a la seva acollidora cabana.
«Per primera vegada tindrem un aparador de la famosa cervesa de mantega de la saga, que el públic podrà disfrutar en una gerra especial commemorativa»
Posem que hi ha algú que no ha llegit res de la saga de J.K. Rowling el 1997, ni ha vist les vuit pel·lícules que li van seguir, ni tampoc les del cicle d’’Animals fantàstics’, també inclosa en aquesta mostra. ¿A ells què els pot atraure de la seva proposta?
Els encantarà ser part d’una experiència que porta alegria a molta gent. També apreciaran l’atenció als detalls i la increïble narració i artesania dels equips que van fer aquestes pel·lícules eternes i, per descomptat, el simple fet de poder disfrutar d’una experiència immersiva i quedar captivats pels entorns màgics.
«Al públic li encanta aconseguir fotos amb el gran Cuacorn hongarès [un enorme drac] i asseure’s a la cadira de Hagrid, a la seva acollidora cabana»
¿Quina de totes és la seva sala favorita?
Elegir una galeria favorita és com elegir un nen favorit, no puc elegir, però m’encanten les Cases de Hogwarts i el Barret Seleccionador, el Gran Saló, la Cabana de Hagrid... i el Quidditch sempre és divertit. També hi ha una sorpresa a la segona sala, en la qual s’utilitza el nom de cada visitant, ¡però no puc revelar més als lectors!
¿Què creu que diria J.K. Rowling o els actors de les pel·lícules si veiessin l’exposició?
M’agradaria que disfrutessin amb com hem recreat i celebrat el món del qual formen part.
Notícies relacionades¿La immersió desplaçarà les exposicions tradicionals dels museus tal com les hem conegut fins ara?
Crec que les exposicions immersives són el futur. Dit això, també he de dir que fa més de 25 anys que creo experiències immersives, així que potser jo també sigui una mica del passat [riu]. A Imagine Exhibitions ens mantenim al dia de tot el que passa en la nostra indústria i en camps adjacents, i mirem de buscar inspiració en altres àrees també. Al cap i a la fi som explicadors d’històries i mirem de fer-ho de la manera més convincent i memorable possible.