Canvi d’imatge
Calendari Pirelli 2024, una oda ‘black power’: per primera vegada el fotògraf és negre, i els protagonistes, també
Com a l’almanac del 2018 de la famosa marca italiana de pneumàtics, aquesta vegada tots els models són afrodescendents, com Naomi Campbell, Idris Elba, Angela Bassett, Amanda Gorman... El fotògraf és el jove artista ghanès Prince Gyasi
Calendari Pirelli: de les ‘pin-ups’ a la dona empoderada, a FotoNostrum
El jove artista visual Prince Gyasi, de 28 anys, s’ha convertit en el primer fotògraf negre del famós Calendari Pirelli. El nou almanac, a més, presenta en aquesta ocasió models també negres (una cosa que ja va passar abans, el 2018) en una mena d’oda reivindicativa al ‘black power’. Així, entre els artistes més coneguts que apareixen hi ha la model Naomi Campbell, els actors Idris Elba i Angela Bassett, o la jove poetessa i escriptora Amanda Gorman.
És la primera vegada des del seu llançament el 1964 que el calendari Pirelli fitxa un fotògraf negre i d’origen africà.
La companyia de pneumàtics li va trucar per a una presa de contacte a Nova York. De seguida va agafar un vol des de Los Angeles i es va plantar en la reunió. I tot va sortir bé. Per a Prince Gyasi era una oportunitat molt important. «Es tracta d’obrir la porta, obrir les comportes», va explicar l’artista durant la presentació a Londres, dimecres. «Si jo obro aquesta porta, però després es tanca una altra vegada, no tindrà sentit. Cal veure el que ve després. No només és tenir el títol de ‘ser el primer a’... per a mi significa una oportunitat per a les persones que venen després, perquè la puguin aprofitar», va remarcar.
Atemporalitat
El tema del calendari d’aquest any és l’atemporalitat, i potser la imatge que millor el representa és la sessió de Naomi Campbell, esplèndida, al costat d’un rellotge fos com els de Dalí. Altres noms que Gyasi va triar per fotografiar van ser l’actor Idris Elba, la cantant i actriu Teyana Taylor, el futbolista Marcel Desailly, el pintor Amoako Boafo i el rei Otumfuo Osei Tutu II de Ghana.
També hi apareix Amanda Gorman, la poetessa que va captivar als EUA en la investidura de Biden, el 2021, i la més jove a protagonitzar aquesta cita inaugural en la història dels Estats Units. És dalt d’una escala escrivint equacions en una pissarra, i al costat hi ha Margot Lee Shetterly, autora de ‘Figuras ocultas’, la increïble història d’un grup de matemàtiques afroamericanes que amb els seus càlculs van ajudar la NASA i els EUA en alguns dels èxits més importants de la carrera espacial
Aquesta foto, assegura Gorman, «reconeix directament que em recolzo a l’espatlla de tantes altres persones... diu que vaig poder arribar on soc avui gràcies a persones com ella».
Una altra famosa protagonista és l’actriu Angela Bassett, que apareix al costat d’una enorme porta entreoberta i amb una clau XL a la mà. Va assegurar que el seu retrat li sembla «gloriós» i que «són, amb diferència, la presa i l’escenari més bonics en què he participat... És emocionant, un jove de l’Àfrica, que és al començament de la seva carrera i ja és un visionari».
Canvi d’imatge
Com altres marques, com Victoria’s Secret, en els últims temps Pirelli s’ha embarcat en un canvi de marca que ha sigut ni més ni menys que una revisió total. Tot va començar amb la invitació de la famosa fotògrafa Annie Leibovitz per fotografiar l’edició del calendari del 2016, en què, en lloc de les habituals i sensuals imatges de models, que pràcticament han monopolitzat les pàgines d’aquest anuari des dels seus inicis, les protagonistes eren dones d’èxit amb cossos reals, com Yoko Ono o Serena Williams.
Per al 2017, una Helen Mirren sense retocs va ser el desembre, fotografiada embolicada en una manta, i una Uma Thurman, igualment sense retocs, mirava a càmera amb un jersei de coll alt. El calendari del 2018 va comptar amb un grup totalment negre de models, activistes i actors fotografiats per Tim Walker.
Notícies relacionadesFa anys, els calendaris Pirelli, o The Cal, com és la seva marca registrada, presentaven dones sense roba o gairebé sense roba, captades a través de la lent de la «mirada masculina». El pitjor exemple d’aquella mirada antiga va ser, potser, el calendari del 2010, fotografiat per Terry Richardson, nom que s’associa des d’aleshores a l’explotació de la imatge femenina en la indústria de la moda.
Reservat per a vips
El Calendari Pirelli no es pot comprar. La marca de pneumàtics el reserva per a persones que l’empresa considera importants: clients clau i vips. Però malgrat això, té un capital cultural. Com va dir recentment Gorman a ‘The New York Times’: «Encara importa».