Connexió territorial

Proposat un nou túnel ferroviari que connectaria el Vallès amb Barcelona i el Baix Llobregat

  • La plataforma Fem Vallès planteja una infraestructura subterrània de 2,5 km que passaria pel litoral de la capital catalana

Proposat un nou túnel ferroviari que connectaria el Vallès amb Barcelona i el Baix Llobregat

ZOWY VOETEN

2
Es llegeix en minuts
Clàudia Mas
Clàudia Mas

Ubicada/t a Sabadell

ver +

L’associació Fem Vallès posa sobre la taula la proposta de construir un tercer túnel subterrani per millorar la connectivitat de la xarxa ferroviària i l’accessibilitat del Vallès, Barcelona i el Baix Llobregat.

Sota una mirada regional es vol construir un túnel de Rodalies que passi pel litoral de Barcelona, i que connecti així les tres capitals vallesanesTerrassa, Sabadell i Granollers– amb Barcelona.

L’objectiu de la nova infraestructura, segons apunten des de Fem Vallès, és descongestionar les línies. A més, denuncien que Barcelona únicament disposa de dos túnels ferroviaris per travessar la ciutat i «estan al límit de la seva capacitat, paralitzant la possibilitat d’augmentar freqüències o l’establiment de nous serveis».

Connectar el Vallès: 2,5 km pel litoral

La proposta de l’associació és dibuixar un traçat pel litoral de 2,5 quilòmetres del nou túnel que se situaria entre l’estació de França i la del Morrot a Sants-Montjuic: «Es tracta d’un cost molt menor en comparació als altres projectes ferroviaris com el previst en el Pla Territorial Metropolità de Barcelona». En aquest sentit, asseguren que el nou túnel permetria generar una «important, nova i cèntrica» estació de Rodalies al Moll de la Fusta.

No obstant, la proposta té una gran importància per a la regió metropolitana, ja que permetria l’establiment de dues línies circulars, i donaria servei al Vallès, el Baix Llobregat i el Barcelonès. Una primera baula operaria com una R7 prolongada i circular, des de la UAB a Barcelona a través de Castellbisbal i Cornellà i de Barcelona a la UAB a través de Montcada i Reixac.

La segona baula, més gran que la primera, circularia per les vies que avui dia utilitza FGC per a mercaderies (prèviament es canviaria l’ample de via a estàndard), pel corredor de l’R8, per les vies de l’R2 i el nou túnel proposat. S’ha de recordar que cap d’aquests dos serveis es pot realitzar a causa de la saturació dels túnels.

Segons Fem Vallès, el nou túnel no requeriria tuneladora i es podria construir per pantalles a cel obert, ja que circularia a poca profunditat. Tot i així, destaquen que el punt més complex de l’obra seria el pas sota la ronda Litoral i la línia 4 del metro.

Fem Vallès

El projecte, presentat en el Col·legi Oficial d’Arquitectes de Catalunya (COAC), ha sigut capitanejat per l’arquitecte sabadellenc i portaveu de Fem Vallès, Manuel Larrosa, i el president d’aquesta associació, Antoni Abad.

L’associació neix com a fruit de la constatació de la unitat productiva que representa el Vallès –Oriental i Occidental– i està formada per una de total de 23 entitats sindicals, col·legials i d’empresaris.

Notícies relacionades

El principal eix de treball de l’entitat gira entorn de la necessitat d’una estructuració metropolitana i la dotació d’una ordenació territorial. El seu principal objectiu és potenciar la importància econòmica del Vallès i superar la condició de perifèria metropolitana en la qual el territori esmentat ha estat permanentment situat.

Llegeix totes les notícies de Granollers a EL PERIÓDICO Granollers, Terrassa, Sabadell, Rubí, Sant Cugat, Mollet del Vallès i Parets