El Periódico de L'Hospitalet

Hospitalet

Transport anual de 14 milions d’usuaris

Portes que no tanquen i rodes amb forats: les avaries persisteixen als busos del Baix Llobregat

  • El servei continua patint deficiències, unes 50 incidències per dia al setembre, malgrat la millora en relació amb la primera meitat de l’any

  • D’accessos trencats a pneumàtics foradats, les anomalies es cronifiquen i l’AMB assegura estar «tramitant mecanismes sancionadors contractuals»

Portes que no tanquen i rodes amb forats: les avaries persisteixen als busos del Baix Llobregat
3
Es llegeix en minuts
Manuel Arenas
Manuel Arenas

Redactor i coordinador de l'equip d'informació de l'àrea metropolitana de Barcelona

Especialista en històries locales, audiències i informació de l'àrea metropolitana de Barcelona i reporterisme social

Ubicada/t a àrea metropolitana de Barcelona

ver +

Les línies d’autobusos urbans del Baix Llobregat, objecte de controvèrsia des de començament d’any a causa de les múltiples deficiències denunciades pels usuaris del transport públic, continuen operant habitualment en el dia d’avui amb avaries de pes malgrat el compromís d’esmenar-les aquest agost passat subscrit entre l’empresa que presta el servei des del desembre del 2021, Avanza (abans l’operava Mohn), i l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB), administració competent.

Sense anar més lluny, a mitjans d’aquest mes de setembre hi va haver dies en què es van arribar a comptabilitzar una cinquantena d’incidències entre les línies que donen servei de manera diürna i nocturnament en grans municipis catalans com Castelldefels, Gavà, Viladecans, el Prat, Cornellà, Sant Boi, l’Hospitalet de Llobregat i les seves respectives connexions amb Barcelona, segons ha constatat EL PERIÓDICO.

Malgrat el nombre d’incidències, fonts de l’AMB, que reconeixen la «dificultat» del mes de juliol passat, asseguren que el servei es presta avui «amb normalitat» i emfatitzen la «dràstica reducció de les queixes dels usuaris». Fonts de l’entorn d’Avanza admeten la millora i la desescalada en les incidències, que en moments àlgids del conflicte com al juliol van arribar a les 80-90 diàries, si bé continuen posant el focus en les molèsties i els riscos dels deterioraments.

Entre d’altres, la setmana del 12 al 18 de setembre es van diagnosticar fallades en portes que no tancaven als vehicles de les línies L-80 (Barcelona-Gavà), L-96 (Castelldefels-Sant Boi) o L-97 (Barcelona-Castelldefels); temperatures excessivament elevades als motors de les línies L-86 (Barcelona-Viladecans), L-95 (Barcelona-Castelldefels) o L-99 (Castelldefels-el Prat); i fallades de pèrdua d’aigua o en l’aire condicionat que va obligar a portar a terme canvis d’autobusos en línies com l’L-96 (Castelldefels-Sant Boi) o l’L-80 (Barcelona-Gavà).

Aquests últims defectes se sumen a desperfectes tals com esvorancs a les rodes, intermitents fosos o fallades en la suspensió, que també han tingut presència, en els serveis d’Avanza durant finals d’agost i principis de setembre. La cronificació de les anomalies del servei irrita tant treballadors com usuaris, les preocupacions dels quals ha secundat el mateix Síndic de Greuges de Catalunya. Segons les últimes dades de l’AMB, les 27 línies que opera actualment Avanza al Baix Llobregat van donar servei durant tot l’any 2021 a uns 14 milions de passatgers.

Fonts de l’AMB, que tal com ja va anunciar únicament afirma «estar tramitant els mecanismes sancionadors previstos al contracte», el qual tipifica multes de fins a 900.000 euros per «incompliments molt greus», expliquen que al desembre i en l’àmbit del Baix Llobregat s’incorporaran 139 busos nous «íntegrament finançats per l’AMB».

«Ciutadans de tercera»

La Plataforma Per Un Bus Digne al Baix Llobregat, integrada per la Plataforma del Transport Públic (PTP), entitats com ECOM o la Federació d’Associacions Veïnals del Baix Llobregat i els sindicats CCOO, UGT i CGT, van congregar al juliol unes 400 persones per protestar contra «l’envelliment, les avaries i la brutícia» del servei.

Lluís Carrasco, portaveu de la Plataforma, incideix en la necessitat de busos nous «des de ja» per tal de «tenir un servei a l’altura del s. XXI i no del s. XX». El contrari, apunta Carrasco, és «continuar tractant els usuaris del Baix Llobregat com a ciutadans de tercera».

La Plataforma és crítica amb l’AMB com a administració competent perquè «les inspeccions, si existeixen, no funcionen», esgrimeix Carrasco, i amb els ajuntaments del Baix Llobregat, que en un comunicat conjunt van exigir aquest estiu a Avanza tant augmentar la flota com més neteja als autobusos.

L’AMB, per la seva banda, va anunciar les sancions econòmiques a l’empresa operadora, Avanza, just abans de la manifestació de la Plataforma Per Un Bus Digne. De moment, es desconeix el contingut de les esmentades sancions i de les que han imposat excepcionalment municipis com Gavà, el consistori del qual reconeix multes puntuals però declina comentar-ne l’import.

Notícies relacionades

A Viladecans, un altre dels municipis afectats, el Síndic de Greuges local, José Luis Nicolás, va activar actuacions d’ofici arran de queixes ciutadanes, denúncia que també ha impulsat la secció local d’ERC, líder de l’oposició.

Llegeix totes les notícies de l’Hospitalet de Llobregat a EL PERIÓDICO l’Hospitalet

Temes:

Barcelones