El Periódico de L'Hospitalet

Hospitalet

Servei operat per Avanza

«És inviable circular així»: els conductors, indignats per les avaries en els busos del Baix Llobregat

  • Els responsables de manejar els vehicles expressen internament la seva disconformitat pels riscos potencials que suposen les deficiències

  • «Les incidències són un desfici: sé de companys que estan de baixa per ansietat i depressió», aferma un conductor d’Avanza en aquest diari

«És inviable circular així»: els conductors, indignats per les avaries en els busos del Baix Llobregat

ayuntamiento de gavà

3
Es llegeix en minuts
Manuel Arenas
Manuel Arenas

Redactor i coordinador de l'equip d'informació de l'àrea metropolitana de Barcelona

Especialista en històries locales, audiències i informació de l'àrea metropolitana de Barcelona i reporterisme social

Ubicada/t a àrea metropolitana de Barcelona

ver +

Els conductors de les línies d’autobusos urbans del Baix Llobregat, des del desembre passat operat per l’empresa Avanza a través d’un contracte valorat en 602 milions d’euros i adjudicat per l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB), es mostren durant les últimes setmanes indignats i reticents a manejar vehicles avariats i en precàries condicions.

Mentre els conductors expressen en el si intern de l’empresa la seva disconformitat pels riscos potencials que suposen per a passatgers i per a ells mateixos les deficiències dels vehicles, des d’Avanza, operador del servei ara en el punt de mira de l’AMB, que afirma que ja està «tramitant» sancions contra l’empresa, i dels ajuntaments del Baix Llobregat, els insten a seguir endavant amb els itineraris previstos.

«El fre de portes no funciona. Sol·licito canvi i l’inspector m’insisteix repetides vegades que circuli així. Considero que és inviable circular així sota la meva responsabilitat», feia constar, en un informe d’incidències d’Avanza al qual ha accedit EL PERIÓDICO, un conductor a Viladecans el 8 de setembre.

No és un cas aïllat. Un altre conductor, en aquest cas el 14 de setembre, feia constar en un altre informe d’incidències: «El vehicle fa una estrebada després de la parada, la qual cosa retarda el servei i fa que algú pugui caure. Em diuen al taller que el vehicle és apte, però la fallada és un cop es fan les parades».

Són nombrosos els conductors que estan preocupats per les condicions en què continua operant, fins i tot i la desescalada d’incidències, la flota d’Avanza al Baix Llobregat, tant des del punt de vista de seguretat com des del de l’antiguitat dels vehicles. Puntualment, algun han sigut fins i tot multats per policies locals com la de Gavà, a causa de carències a la carretera com ara portar un intermitent fos, si bé l’empresa s’ha compromès a assumir les sancions.

A ulls de Joan Carles Salmerón, director de Terminus, Centre d’Estudis del Transport i coneixedor de les adjudicacions en matèria de transports de l’AMB, l’actual problemàtica està vinculada amb la configuració dels concursos, «basats únicament en criteris econòmics», la qual cosa permet a multinacionals «rebentar preus i oferir pitjor qualitat del servei».

«Això és un desfici»

Un altre conductor d’Avanza, que demana anonimat per temor de represàlies, qualifica la persistència de les avaries als busos com «un desfici». Parla des de casa seva perquè està de baixa per lumbàlgia: «Els seients són pedres i tots els sots que agafes recauen a la teva esquena», comenta.

«Treballem sota molta pressió i amb vehicles vells i en mal estat: sé de companys que estan de baixa per ansietat i depressió», remarca el xòfer. L’AMB ha anunciat la incorporació, a partir del mes de desembre vinent, de 139 busos nous a les línies que operen al Baix Llobregat, entre les quals hi ha l’L80 (Gavà-Barcelona), l’L85 (Gavà-l’Hospitalet) i la nocturna N17, la qual connecta l’aeroport amb la plaça Catalunya de Barcelona.

Sobre la flota dels vehicles aportats per Avanza fins ara, Salmerón critica que els automòbils complissin l’antiguitat màxima que es permetia («13 anys») i que l’AMB aportés «ineficientment busos retirats del servei de TMB de més de 20 anys».

Notícies relacionades

La longevitat de la flota d’Avanza és un dels principals cavalls de batalla de la Plataforma per un Bus Digne al Baix Llobregat, integrada per la Plataforma del Transport Públic (PTP), entitats com ECOM o la Federació d’Associacions Veïnals del Baix Llobregat i els sindicats CCOO, UGT i CGT. L’entitat reclama una renovació immediata dels vehicles amb l’objecte que desisteixin les avaries i el canvi reverteixi a favor de conductors i passatgers.

Llegeix totes les notícies de l’Hospitalet de Llobregat a EL PERIÓDICO l’Hospitalet

Temes:

Barcelones