El Periódico de L'Hospitalet

Hospitalet

Col·lectius vulnerables

«La situació és insostenible»: protestes a l’Hospitalet pel funcionament dels serveis socials

  • Entitats socials insisteixen que la situació és «urgent» i assenyalen que seguiran amb les mobilitzacions fins que l’ajuntament prengui mesures

  • Des del Govern local asseveren que «pròximament» s’incorporarà «un integrador social» als equips de serveis socials perquè faci la primera atenció

5
Es llegeix en minuts
Àlex Rebollo
Àlex Rebollo

Periodista

ver +

Al voltant d’un centenar de persones s’han manifestat aquest 21 de desembre per denunciar el «mal funcionament» dels serveis socials de l’Hospitalet de Llobregat (Barcelonès). Convocades per entitats socials de la ciutat i de Barcelona, han recorregut els carrers del centre fins arribar a l’ajuntament, on prèviament un altre petit grup ha irromput en el ple municipal que s’estava celebrant en aquell moment.

«Totes aquestes organitzacions ens hem vist forçades a iniciar una campanya de denúncia de vulneració de drets per part d’aquest govern i, en concret, del funcionament dels serveis socials, que no estan donant resposta a situacions d’emergència habitacional i de pobresa energètica», ha reivindicat Maria Campuzano, portaveu de l’Aliança per la Pobresa Energètica (APE).

Des de les plataformes asseveren que els serveis socials de la ciutat no responen correus, els telèfons «no funcionen», hi ha una falta d’atenció presencial i els tràmits «s’eternitzen». Són la tònica habitual que denuncien els veïns de la segona ciutat de Catalunya que acudeixen a les seves assemblees a la recerca de consell.

Entretots

¿Ets veí de L'Hospitalet? Parla'ns de la teva ciutat

Publica a Entre Tots la teva experiència en primera persona vinculada a la gran ciutat catalana

Així, la mobilització s’ha convocat després que el 10 de novembre diverses entitats dels moviments socials –PAH, APE i Sindicat de Llogateres– es reunissin amb el tinent d’alcaldia d’Equitat, Drets Socials i Recursos Humans de l’Hospitalet, Jesús Husillos, i li reclamessin un «canvi d’actitud urgent» en els serveis socials municipals.

Per la seva banda, Husillos insisteix que els serveis socials són «una competència delegada per la Generalitat que prestem els ajuntaments». Així, Husillos reconeix que, en l’actual context de crisi, hi ha «situacions de dificultat». «Ningú pot dir ni en aquesta ciutat ni en qualsevol de l’entorn metropolità que els serveis socials de la ciutat estan al dia i que tot és fantàstic i idíl·lic», afegeix.

Competències i finançament

Entre altres qüestions, com la dificultat per cobrir algunes baixes als equips de serveis socials, Husillos apunta un infrafinançament per part de la Generalitat. «La llei del 2007 que diu que els ajuntaments prestaran el servei però que la Generalitat pagarà el 66% de les despeses i els ajuntamnets, el 33%», assenyala el tinent d’alcalde, que reconeix també que hi ha alguns serveis que han de ser totalment finançats pels consistoris.

Així, Husillos assenyala que una professional de serveis a en l’Hospitalet suposa uns 50.000 euros de despesa a l’any, però que la Generalitat «no calcula el 66% conforme el que pagues, sinó conforme al mòdul propi que té la Generalitat de treballadora social».

«El desfasament és de 16.000 euros per treballadora i any que no finança. De les altres coses finança el 66%, és a dir, l’ajuntament finança aquests 16.000 més el seu 33%. Això suposa entre 2,5 i 3 milions a l’any», assevera Husillos.

Però aquests arguments no convencen les entitats socials. «No pot ser que el segon ajuntament més gran de Catalunya l’únic que sàpiga fer davant un problema d’aquesta magnitud social sigui donar la culpa a la Generalitat i dir que estan infrafinançats», destaca Diana Virgós, portaveu de la PAH de Barcelona. «Mentrestant, ¿qui ajuda aquestes famílies? Cada dia hi ha desnonaments i talls de llum», afegeix Virgós.

Actuacions reclamades

La portaveu de la PAH incideix que hi ha «moltes qüestions» vinculades als serveis socials que són de «responsabilitat única i exclusiva de l’ajuntament i que encara hi ha molt marge per millorar».

Un dels exemples més repetit per activistes i usuàries dels serveis socials de l’Hospitalet és la dificultat per aconseguir una primera cita amb els serveis socials de la ciutat. Expliquen que per aconseguir aquesta primera atenció s’ha de fer un tràmit previ per via telemàtica, ja sigui per correu electrònic o per telèfon, però que el telèfon «no funciona» i això provoca que «molta gent es quedi fora».

«Totes les entitats tenim casos que han trigat mesos a aconseguir cita i, a més, hem detectat que no hi ha protocols d’urgència per a desnonaments o per a situacions de talls de subministraments», denuncia Campuzano. Al seu torn, les plataformes socials reclamen que l’ajuntament incorpori alguna persona «d’informació» en les diferents àrees de serveis socials que pugui informar dels diferents canals per demanar cita, per exemple.

A més del primer accés als serveis, les entitats també demanen al govern municipal de l’Hospitalet que ampliï la plantilla de treballadores socials i que ampliï les ràtios «perquè hi ha poques mans i molta feina». «I més ara amb la crisi social que tenim a sobre i que en els pròxims mesos sembla que anirà a pitjor», comenta la portaveu de l’APE.

Així ho manifesta també Djamila, que té problemes tant en matèria de vivenda com de subministraments i explica que va demanar cita amb els serveis socials a finals de novembre i que no li han donat fins al febrer. De fet, el març del 2021 van ser les treballadores socials de l’Hospitalet les van denunciar, arran de la crisi derivada de la covid-19, el «desbordament i la falta de recursos» que patia l’Àrea d’Equitat, Drets Socials i Recursos Humans del consistori.

Nou perfil professional

A més, les entitats proposen que, com passa a Barcelona, els treballadors socials es desplacin als desnonaments de persones vulnerables. Sobre aquesta qüestió, Husillos defensa que els serveis socials «no han de fer res en els desnonaments» i defensa que el seu treball «es pot fer abans i després des de les dependències».

Just aquest dimecres, la Junta de Govern Local de l’Hospitalet ha aprovat el Contracte-Programa 2022-2026 amb la Generalitat, que, segons Jesús Husillos, malgrat arribar tard, incorpora «algunes millores».

Així, sobre la primera atenció presencial, Husillos diu que és una qüestió que «fa temps que intentem resoldre». A més, afirma que «pròximament» s’incorporarà una «un integrador social» als equips de serveis socials perquè faci la primera atenció, a més de reforçar la centraleta.

No obstant, Husillos explica que no serà una incorporació immediata: «La idea és que aquesta primavera puguem començar a veure el desplegament complet».

Notícies relacionades

Per la seva banda, les entitats socials insisteixen que per a moltes famílies la situació és «urgent» i assenyalen que seguiran amb les mobilitzacions fins que l’ajuntament «no canviï la seva actitud i es posi mans l’obra per ajudar les famílies vulnerables del municipi». «La situació és insostenible», afirma Maria Campuzano.

Llegeix totes les notícies de l’Hospitalet de Llobregat a EL PERIÓDICO l’Hospitalet