El Periódico de L'Hospitalet

Hospitalet

Primera jornada de vaga

Els conductors de bus del Baix i l’Hospitalet es manifesten contra Monbus: «Serem la teva kriptonita»

  • Entre altres qüestions, reclamen millores laborals, de la flota d’autobusos i protesten per una subrogació de la plantilla que consideren «irregular»

  • Des de Monbus defensen el mètode de subrogació i neguen que els conductors facin jornades laborals «maratonianes»

Els conductors de bus del Baix i l’Hospitalet es manifesten contra Monbus: «Serem la teva kriptonita»

Robert Ramos

6
Es llegeix en minuts
Àlex Rebollo
Àlex Rebollo

Periodista

ver +

Més de 130 conductors d’autobús de l’empresa Monbus/Julià –i uns quants d’altres operadors de l’àrea metropolitana sud– s’han manifestat aquest dimecres 8 de febrer al costat de la seu de l’empresa a l’Hospitalet de Llobregat (Barcelonès). La intenció era reclamar millores laborals, de la flota d’autobusos i protestar per «jornades laborals «maratonianes» i per una subrogació de la plantilla que consideren «irregular».

La manifestació ha tingut lloc coincidint amb el primer dels nou dies de vaga que el comitè d’empresa d’Alcalbus –una de les empreses del grup gallec Monbus– ha convocat entre els mesos de gener i febrer. Amb tot, escortats per un vehicle militar històric propietat d’un dels manifestants, els conductors han tallat un dels ramals de la Gran Via de l’Hospitalet i s’han desplaçat fins a la seu de l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) a la Zona Franca.

Al llarg del recorregut han fet ús constant de botzines i petards per acompanyar les proclames i cartells crítics amb la gestió del servei, tant per part de l’empresa com de l’AMB.

Entretots

¿Ets veí de L'Hospitalet? Parla'ns de la teva ciutat

Publica a Entre Tots la teva experiència en primera persona vinculada a la gran ciutat catalana

«Monbus, escolta: els espartans d’Oliveras serem la teva kriptonita», han anunciat els conductors, que hores abans ja s’havien concentrat a Sant Boi, on hi ha una de les cotxeres de l’operador, per vigilar com es feien els serveis mínims, i que ja tenen prevista una altra manifestació per aquest divendres 10 de febrer, també a Sant Boi, el municipi amb més línies afectades per les aturades i les vagues.

Per la seva banda, consultats per aquest diari, des de Monbus defensen que les jornades laborals es fan «conforme a la legislació vigent». «No excedint-se en cap cas dels límits establerts», afegeixen. Sobre l’estat de la flota d’autobusos, diuen que hi va haver la subrogació aquesta «es trobava en un estat deplorable de manteniment mecànic, de carrosseria i d’equips de climatització», que es va comunicar a l’AMB i que, «malgrat aquestes limitacions, no hi ha hagut afectacions importants».

Tercera convocatòria de vaga

Aquesta era la tercera vegada que els conductors de Monbus/Julià, també coneguda com l’antiga Oliveras –en relació amb l’anterior empresa que portava el servei–, convocaven una vaga, ja que les dues altres vegades, per diferents motius, van ser impugnades i suspeses.

La vaga dels treballadors de Monbus/Julià va ser convocada per primera vegada fa unes setmanes en diferents dies de gener i febrer, però, per un problema derivat de la subrogació, el comitè d’empresa de l’antiga Oliveras assenyala que la convocatòria va ser impugnada i suspesa i que va haver de tornar a registrar la vaga a través de CCOO i es va modificar el calendari. Tanmateix, aquesta segona convocatòria tampoc va prosperar per un suposat defecte de forma, ja que la convocatòria va arribar amb menys de 10 dies de marge al Tribunal Laboral de Catalunya.

Des del comitè d’empresa expliquen que una de les seves principals reivindicacions es vincula precisament amb els motius que van comportar que no es pogués fer la primera convocatòria de vaga: la subrogació. En un primer moment la van convocar com a comitè d’empresa de l’UTE, però a l’estar contractats per una empresa, es va impugnar.

Quan va vèncer el contracte pels serveis de bus urbà i interurbà que durant més de trenta anys havia portat a terme l’empresa Oliveras, una de les tres potes del grup Baix Bus va sortir la licitació.

Així, el concurs el va guanyar una Unió Temporal d’Empreses (UTE) composta per vuit empreses dels grups Monbus i Julià, que va començar a operar a mitjans del 2022. Tanmateix, David Guzmán, president del comitè d’empresa d’Alcalabus, explica que quan el personal d’Oliveras va ser subrogat pel nou operador no se’l va subrogar a la guanyadora del concurs, l’UTE, sinó a una de les seves empreses, Alcalabus. Aquest és el fet que consideren «irregular i que han denunciat a Inspecció de Treball.

Divisió de la plantilla

Des el comitè d’empresa denuncien que els problemes amb aquesta subrogació, que titllen d’«irregular», es van accentuar quan les noves incorporacions que feien per cobrir les línies del Baix Llobregat i l’Hospitalet van ser contractades per una altra de les empreses que formen part de l’UTE, Castromil, de manera que la plantilla queda dividida.

Així, des del comitè d’empresa diuen que es tracta d’una «situació inversemblant i incongruent de la qual l’entitat AMB és coneixedora, que permet i consent que en ple segle XXI el sector es desprofessionalitzi». A més, assenyalen que el fet que els antics i els nous treballadors no siguin contractats per la mateixa empresa ha suposat que «hàgim perdut força i s’hagi trencat la unitat productiva», ja que, per exemple, els treballadors contractats per Castromil no poden formar part del comitè d’empresa d’Alcalabus, convocant de la vaga, diuen.

Consultat per la subrogació i les noves contractacions, des del grup Monbus expliquen que l’UTE «no té personalitat jurídica pròpia, i per tant no té capacitat per ser titular de drets o contraure obligacions ni tampoc per tenir patrimoni propi» i defensen que la contractació a través d’una de les empreses membre de l’UTE «no ha limitat cap dels drets adquirits dels treballadors subrogats».

Des del comitè d’empresa difereixen i creuen que la intenció és «anar engreixant la plantilla de Castromil i que vagi baixant la d’Alcalabus», ja que a Alcalabus hi ha el nombre més alt treballadors i que tenen més antiguitat.

Així, un dels conductors de l’antiga Oliveras i que ara és a Alcalabus ha mostrat a aquest diari durant el transcurs de la marxa que aquest dimecres ha rebut una carta en què li comuniquen que a finals de març rescindiran la seva relació laboral amb l’empresa. Segons explica el conductor, que prefereix mantenir-se en l’anonimat, ell estava cobrint una excedència a Oliveras i va ser subrogat pel grup Monbus, però ara que la companya en excedència ha comunicat que no tornarà, en comptes de contractar-lo s’ha quedat al carrer.

Reunió amb l’AMB

Un dels objectius més immediats de la manifestació dels treballadors d’Alcalabus al Baix Llobregat era reclamar una reunió amb els responsables de l’Àrea Metropolitana de Barcelona, que finalment han pogut fer aquest dimecres un cop ha finalitzat la marxa, a la seu de l’AMB.

Notícies relacionades

Després de la reunió, des del comitè d’empresa han dit que ha anat «bastant bé» i que des de l’administració metropolitana els han expressat que «entenen les nostres reivindicacions i els han reconegut que «falta un control i seguiment» un cop atorgades les concessions de serveis públics com el bus metropolità.

Llegeix totes les notícies de l’Hospitalet de Llobregat a EL PERIÓDICO l’Hospitalet