El Periódico de L'Hospitalet

Hospitalet

Cicatriu històrica

El soterrament de vies projecta convertir l’Hospitalet en un gran ‘descongestiu’ ferroviari

  • Tot i que encara no hi ha dates sobre la taula per a l’inici de les obres, el Govern central explica que ja es postula com una de les seves obres «més ambicioses»

  • La nova infraestructura permetrà articular un «nou model» que permeti una interconnexió més gran entre línies

El soterrament de vies projecta convertir l’Hospitalet en un gran ‘descongestiu’ ferroviari

ACN / Àlex Recolons

4
Es llegeix en minuts
Àlex Rebollo
Àlex Rebollo

Periodista

ver +

El Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana preveu que el soterrament de les vies de tren al seu pas per l’Hospitalet de Llobregat (Barcelonès) suposi, més enllà de la transformació urbana de la ciutat, una nova configuració del sistema ferroviari metropolità i català i que ajudi en la descongestió que avui suposa que Rodalies i Regionals creuïn l’Hospitalet per les mateixes vies.

La presentació de la ministra Raquel Sánchez en la qual va anunciar que «ara sí» el soterrament de les vies de tren al seu pas per l’Hospitalet començava a projectar-se com una realitat no va acabar de convèncer bona part de l’opinió pública i entitats veïnals de la ciutat, algunes de les quals reclamen les obres des de fa 23 anys.

«Senyora ministra, han passat ja molts interlocutors. Tot han sigut bones intencions i compromisos que es van convertir en paper mullat», va recordar en la mateixa roda de premsa oferta per Sánchez la portaveu de L’Hospitalet Sense Vies, Carme Morro. Davant l’escepticisme veïnal i la falta de concreció de dates i terminis el Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana ha ofert una explicació més detallada sobre en quin punt es troba el pla i els treballs realitzats fins ara.

Des del ministeri, per al qual per ara Adif ha redactat el Projecte Bàsic –falten l’Informatiu i el Constructiu, a més de les licitacions d’obres– defensen que és una de les obres «mes ambicioses» en l’àmbit de la transformació ferroviària, no només a Catalunya, sinó al llarg d’Espanya. Tot i que el procés habitual és fer el Projecte Informatiu abans que el Bàsic, des del ministeri defensen que «excepcionalment» es va optar per fer primer el Bàsic per assegurar-se que el soterrament de les dues línies de tren alhora fos possible i que el Projecte Bàsic nasqués ja amb un suport sòlid.

Flexibilitat ferroviària

L’Hospitalet acull l’R-2, la línia de Vilanova –la que entra per Bellvitge–, i l’R-4, la línia de Vilafranca –la que recorre la part nord de la ciutat–. Així, amb la configuració actual, els trens de l’R-4 que surten de Plaça Catalunya, després de passar per Sants i l’Hospitalet només poden anar en direcció a Vilafranca; per la seva banda, els trens que surten de Passeig de Gràcia, després de passar per Sants, només poden anar a la línia de la costa de Vilanova.

Amb la ‘ròtula’ ferroviària que preveu instal·lar-se junt amb el soterrament de les vies, des del ministeri expliquen que la nova infraestructura permetrà articular un «nou model» que permeti, en cas que l’operador ho consideri necessari, que els trens procedents de la costa puguin dirigir-se cap a la Plaça Catalunya i els procedents de l’estació de l’Hospitalet o de la línia Vilafranca puguin adreçar-se a Passeig de Gràcia.

A més, el Projecte Bàsic del soterrament preveu també habilitar una tercera via de tren –també soterrada– perquè els trens Regionals procedents de la costa no hagin de parar a l’espera que circuli algun tren de Rodalies a les futures estacions de Bellvitge i La Torrassa i, així, «agilitzar el servei ferroviari».

En aquesta línia d’intervenir en la descongestió ferroviària de l’àrea metropolitana, el projecte planteja també la implementació d’una tercera via d’accés a l’estació de l’Hospitalet de manera que els trens entrants no hagin d’esperar-se a pocs metres de l’estació a l’espera que un comboi en surti per poder accedir-hi.

Les obres a l’intercanviador de La Torrassa

Un dels grans reptes del soterrament s’ubica a la zona de l’intercanviador de la Torrassa, on convergeixen les dues línies de tren, l’L-1, l’L-9 i l’L-10 del metro i per on, a pocs metres, passa també la línia d’Alta Velocitat. La qüestió és que, mentre que la línia de Bellvitge és plana, la línia de la zona nord ha de lidiar a més amb la complexitat derivada pel mateix relleu del barri de la Torrassa, situat a un nivell més elevat.

Entretots

¿Ets veí de L'Hospitalet? Parla'ns de la teva ciutat

Publica a Entre Tots la teva experiència en primera persona vinculada a la gran ciutat catalana

Notícies relacionades

Així, al tram d’intercanviador, el Projecte Bàsic del Ministeri té previst, primerament, cobrir les vies amb una prolongació del ‘calaix’ de Sants sobre l’Hospitalet i, a mesura que s’acosti a l’intercanviador de La Torrassa, començar a perforar. No obstant, per al soterrament d’aquesta zona no s’utilitzarà tuneladora, sinó que es farà mitjançant un sistema de pantalles i a poca profunditat perquè, expliquen fonts del ministeri, atès el poc espai que hi ha en aquest tram entre els túnels de metro i tren i el mateix relleu, si es fes amb tuneladora no hi hauria prou espai per encaixar les diferents línies a la ‘ròtula’ ferroviària i l’intercanviador.

Aquest sistema en pantalles es realitzarà tant als trams d’entrada a la ciutat per la zona sud de les línies R-2 i R-4 com al seu tram final, on totes dues convergeixen. L’únic tram que es fzarà en mina, és a dir, amb tuneladora, seran uns cent metres de l’R-2 a la zona de Bellvitge, al seu encreuament amb el túnel ja existent dels Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC). Així, malgrat la definició de com es pot portar a terme el soterrament, encara no hi ha cap data sobre la taula i el projecte encara s’allargarà diversos anys.