El Periódico de L'Hospitalet

Hospitalet

Mobilitat urbana

L’AMB inicia la instal·lació de les ‘estacions-pont’ entre el ‘bicing’ metropolità i el barceloní

Fa uns dies es va activar la primera parada per fer transbord entre els serveis de bicicleta compartida i a l’abril n’arribaran tres més

Antoni Poveda celebra «la bona acollida i l’èxit» de l‘AMBici, que ja compta amb més de 2.700 usuaris, després de les seves primeres setmanes de funcionament

L’AMB inicia la instal·lació de les ‘estacions-pont’ entre el ‘bicing’ metropolità i el barceloní

Àngel García

4
Es llegeix en minuts
Àlex Rebollo
Àlex Rebollo

Periodista

ver +

L’AMBici, el servei de bici compartida metropolitana, ha començat a desplegar la seva segona fase després d’arrencar fa poc més d’un mes i mig en sis municipis del Baix Llobregat. Amb això, l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) i Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) van activar fa uns dies la primera ‘estació-pont’ entre el ‘bicing’ metropolità i el barceloní, una parada «de transferència» s’ha ubicat a l’estació de Zona Universitària-Diagonal, a prop del límit fronterer entre Barcelona i Esplugues.

El servei de ‘bicing’ metropolità preveu que, durant els pròxims mesos, es posin en marxa un total de set ‘estacions-pont’ perquè hi sigui possible ‘saltar’ d’una bicicleta barcelonina a una altra de metropolitana i viceversa sense més complicació. Una solució parcial a la inviable, almenys fins a principis del 2031, total integració dels dos ‘bicings’ en un servei unitari.

Així, en una roda de premsa que ha tingut lloc aquest divendres 24 a Sant Joan Despí, el vicepresident de Mobilitat, Transport i Sostenibilitat de l’AMB, Antoni Poveda, ha anunciat que, al llarg del mes d’abril, s’instal·laran tres ‘estacions-pont’ més entre els dos serveis de bici compartida, en aquest cas a la zona del Barcelonès nord. Les ‘estacions de transferència’ restants, que s’ubicaran al llarg de la frontera entre Barcelona i l’Hospitalet, es preveu que arribin abans d’estiu, una vegada finalitzi aquesta segona fase de desplegament de l‘AMBici.

A més de les parades pont, l’AMB i TMB preveuen ja, durant aquests mesos, instal·lar les estacions i posar en marxa el servei als altres nou municipis on està previst que funcioni. D’aquesta manera, l’administració metropolitana ha explicat que, durant el mes d’abril, el servei arribarà a dos municipis del Barcelonès nord –Santa Coloma de Gramenet i Badalona– i a quatre municipis del Baix Llobregat –Viladecans, Molins de Rei, Gavà i Castelldefels–.

Finalment, també abans de l’estiu, es preveu que s’incorpori a la resta de municipis previstos: l’Hospitalet de Llobregat, Sant Feliu de Llobregat i Sant Adrià de Besòs. Una vegada desplegat del tot, l’AMBici posarà a disposició dels ciutadans 2.600 bicicletes elèctriques en 236 estacions repartides en 15 municipis metropolitans.

«Èxit» en les primeres setmanes

«Celebrem la bona acollida i l’èxit que està tenint aquestes primeres setmanes el servei. Està superant les nostres expectatives inicials i és una molt bona notícia», ha expressat Antoni Poveda durant la roda de premsa. «Pensàvem que tindríem més problemes, tant per a la instal·lació de les parades com quant a usuaris», ha afegit el vicepresident de Mobilitat, Transport i Sostenibilitat de l’AMB, que també ha comentat que, durant aquestes setmanes, el servei ha funcionat «pràcticament sense incidències».

Poveda ha explicat que el servei de bici metropolitana compartida ha superat ja els 2.700 usuaris i ha sobrepassat els 1.850 desplaçaments diaris. Sobre els usuaris registrats, les dades de l’AMB exposen que un 17% són de Cornellà de Llobregat, un 17% del Prat de Llobregat, un 15% de Sant Boi de Llobregat, un 13% de Sant Joan Despí, un 11% de Sant Just Desvern, un 10% d’Esplugues de Llobregat i un 17% d’altres municipis.

Pel que fa a les dinàmiques dels desplaçaments, la mobilitat als municipis del Prat de Llobregat (96%) i Sant Boi de Llobregat (92%) és principalment interna, és a dir, que els usuaris realitzen trajectes dins del mateix municipi.

En canvi, la mobilitat als municipis de Sant Joan Despí (54%), Sant Just Desvern (54%) i Esplugues de Llobregat (58%) és externa, o el que és el mateix, cap a altres municipis metropolitans. A Cornellà, un 69% dels desplaçaments es realitzen dins del municipi i un 31%, fora.

Abonaments metropolitans

La posada al punt de l‘AMBici costa 40,5 milions a l’AMB. El finançament s’apuntala amb 7,2 milions procedents dels fons europeus Next Generation, destinats a la compra de bicicletes i parades. L’octubre del 2022, el llavors primer tinent d’alcalde de Barcelona, Jaume Collboni, va definir el servei entre la capital i les ciutats del seu entorn «com qui canvia de bus a metro o de metro a ferrocarril». Al seu torn, Collboni es va comprometre a estudiar fórmules per arribar a «una integració» més gran en el futur entre els dos models de bicicleta compartides.

Notícies relacionades

Des de l’1 de març, els ciutadans de la metròpolis de Barcelona ja poden adquirir l’abonament metropolità, que facilita l’ús conjunt del servei AMBici i del Bicing i que «estableix unes condicions preferents per als usuaris que vulguin utilitzar els dos sistemes», defineixen des de l’AMB.

Així, segons les dades ofertes per l’administració metropolitana, a principis de març ja s’han venut, a la plataforma de comerç electrònic de TMB, un total de 92 abonaments metropolitans: 75 corresponen a l’abonament de tarifa plana del Bicing i 17. a l’abonament de tarifa per ús.