CONSEQÜÈNCIES DE LA CATÀSTROFE AÈRIA DE CONGONHAS
La fiscalia del Brasil demana tancar l'aeroport de Sao Paulo
Els controladors afirmen que el recinte incompleix les normes de seguretat
L'excés de velocitat s'apunta com una de les causes del sinistre
La fiscalia federal del Brasil va demanar ahir el tancament de l'aeroport Congonhas de Sao Paulo, mentre que el Govern nacional feia malabarismes per no pagar el cost polític d'una tra- gèdia que pot superar els 200 morts i les causes de la qual són explicades de maneres tan oposades que, en ple duel, fan témer un final de les investigacions sense responsabilitats penals.
Els bombers han rescatat 184 cadàvers, gairebé el total dels passatgers i tripulants de l'Airbus A320 de TAM que es va estavellar contra un edifici després d'un desgraciat aterratge. Ahir encara quedaven més de 20 cossos sepultats.
SILENCI DE LULA
El president Luiz InácioLulada Silva continuava ahir en silenci. Al matí, es va reunir amb el seu gabinet de crisi per analitzar la situació. El ministre de Defensa, Waldir Pires, no hi va ser convidat, indici que es pot convertir en el boc expiatori. "Immobilitzat, incompetent i confús, el Govern de Lula no va fer res per garantir la seguretat d'un aeroport col.lapsat i sota control militar", va assegurar el diariFolha de Sao Pauloen un virulent editorial.
L'oposició de centredreta també va apuntar contra el mandatari. Entre els passatgers de l'infaust vol de TAM, hi havia Julio Redecker, un jove diputat federal del Partit de la Socialdemocràcia (PSDB) al qual s'augurava una molt prometedora carrera política.
El 3 d'abril passat, Redecker va demanar al Govern que restituís la credibilitat del sistema de control del trànsit aeri. Altrament, va advertir, "hi ha risc de noves víctimes". La Federació Internacional de Controladors Aeris (IFATCA) va acusar les autoritats brasileres d'"ignorar les normes de seguretat internacionalment reconegudes".
Tota catàstrofe és una suma d'històries humanes que la televisió no es cansa de repetir: les famílies senceres que viatjaven per passar unes vacances, la professora que havia pujat a un avió per primera vegada, l'enginyer que va embarcar a l'últim moment... Darrere d'aquests drames s'hi amaga una cadena de responsabilitats.
"Una extensa burocràcia, representada per una sopa de lletres de les sigles de més de 10 organismes oficials, no va ser capaç d'apuntar en la mateixa direcció de les causes de la tragèdia més gran de l'aviació brasilera", va subratllarO Globo.
"La pista estava llisa com un sabó", insisteixen els aviadors. "No hi havia tanta aigua com per patinar", assenyala l'ens estatal aeroportuari Infraero. "Va ser un error del pilot: les imatges de l'aterratge mostren fum en una turbina. La nau va aterrar a una velocitat superior a la norma", va afegir.
Les conclusions estaran d'aquí a 10 mesos. Més enllà de les conjectures ningú s'oblida que la tragèdia va tenir lloc a Congonhas, al mateix cor de Sao Paulo. El lloc de l'atroç profecia autocomplerta.
- Les novetats de la reforma
- Política tributària El Govern aprova el paquet fiscal i renegociarà l’impost energètic
- El mercat laboral Díaz dona per esgotada amb la patronal la negociació de la reducció de jornada
- Els HRC Awards reconeixen el doctor Manel del Castillo
- Indústria Celsa ven les seves filials al Regne Unit i els països nòrdics per 600 milions