CATÀSTROFE AÈRIA

Lula promet "l'impossible" per aclarir l'accident de Sao Paulo

1
Es llegeix en minuts
ABEL GILBERT / BUENOS AIRES

"Les pèrdues són nostres. Plorem i ens rebel.lem amb vostès. Estem vivint dies molt tristos. No podem acceptar aquesta tragèdia". Després de tres dies de silenci, el president del Brasil, Luiz InácioLula da Silva, va prometre ahir a la nit al país "fer l'impossible" per investigar les causes de l'accident de l'Airbus 320 de Transports Aeris del Mercosur (TAM) que dimarts, després d'un fallit aterratge a l'aeroport de Congonhas, a Sao Paulo, es va estavellar contra un edifici i va causar més de 200 morts.

En un missatge a la nació, un Lula visiblement afectat va assegurar que "qualsevol hipòtesi" del que va passar "serà examinada" perquè no es pot "deixar de costat cap pista". Les indagacions, va advertir, es faran "amb rigor i serenitat", sense adoptar "decisions precipitades". Al mateix temps, el president va anunciar les primeres disposicions per "modernitzar" el sistema de control aeri, objecte en els últims temps de serioses controvèrsies.

Fonamentalment, el Consell Nacional de l'Aviació Civil (Conac), integrat per ministres i autoritats aèries, va resoldre ahir restringir de forma significativa el nombre de vols a l'aeroport de més moviment del Brasil. La catàstrofe ha tingut un alt cost polític per a Lula. L'oposició de centredreta reclama la renúncia dels responsables aeroportuaris.

XÀRTERS PROHIBITS

Les primeres mesures són d'"emergència i curt termini", havia dit hores abans la ministra de la Casa Civil, Dilma Rousseff. Es prohibirà l'ús de la pista per a vols xàrter (utilitzats fonamentalment per executius) i es reduirà el pes permès dels avions que toquen terra. Al seu torn, l'ens estatal Infraero haurà de presentar en un termini de 90 dies "estudis d'ampliació i readaptació dels aeroports de Sao Paulo".

Notícies relacionades

Entre les mesures de llarg termini, va dir la ministra, hi ha la construcció d'un nou aeroport i "donar obertura del capital per a empreses d'aquest sector". TAM va reconèixer que un dels dos sistemes de marxa enrere de les turbines de l'avió, que s'utilitza per desaccelerar al tocar pista, estava desactivat quan va aterrar a Congonhas, encara que va insistir que aquest fet no impedia l'aterratge.

Des del dia de l'accident, les accions preferencials de TAM acumulen pèrdues del 19,01%.

Temes:

São Paulo