canvi exigit pels pilots
Air France ja ha reemplaçat les sondes de velocitat dels Airbus
L'Agència Europea de Seguretat anuncia una imminent decisió sobre els sensors

La Marina brasilera desembarca un fragment de la cua de l’Airbus. /
En menys d’una setmana, Air France ha canviat les sondes de velocitat dels seus 34 avions A330 i A340 per unes d’última generació. Encara que de moment no s’ha establert una relació directa entre les fallades d’aquests mesuradors i el sinistre del vol Rio-París amb 228 persones a bord, la companyia ha complert amb l’exigència dels pilots, que van amenaçar de negar-se a envolar-se amb els antics sensors.
Segons va informar ahir l’aerolínia, s’han reemplaçat dues de les tres sondes, conegudes com a tubs de Pitot, que porta cada avió a la carlinga davantera, i el 5 de juliol totes hauran estat canviades. Els aparells necessiten dues sondes per calcular la velocitat idònia del pilot automàtic. La tercera s’utilitza en cas que una registri anomalies.
Els nous tubs tenen un sistema de ventilació i calefacció més avançat que els anteriors per impedir que la presència de gel distorsioni els mesuraments, tal com ha succeït en alguns vols i es creu que li podria haver passat a l’A330 quan sobrevolava una zona tempestuosa. Això no significa que siguin infal·libles, tal com han matisat tant la companyia aèria com la constructora europea Airbus.
L’Agència Europea de Seguretat Aèria (AESA) va anunciar ahir que abans de finalitzar la setmana prendrà una decisió sobre les sondes Pitot defectuoses. «Des de l’accident hem rebut nombroses informacions sobre incidents, que estem analitzant», va indicar un portaveu.
TRES DIES ABANS DE L’ACCIDENT / Airbus va recomanar canviar-les el setembre del 2007. Un any després, una nota interna d’Air France assenyalava nombrosos incidents a causa d’un mal funcionament de les sondes en condicions meteorològiques adverses. A l’abril havia començat a aplicar un programa de substitució. De fet, les noves sondes van arribar tres dies abans que l’A330 desaparegués en ple vol.
L’accident ha provocat la solidaritat entre les empreses constructores. Boeing, la competidora d’Airbus, va sortir ahir en defensa del model A330 del seu rival. «És un avió fiable», va assegurar. El president d’EADS –l’empresa de la qual és filial Airbus–, Louis Gaullois, es va inclinar per una «convergència de diferents causes» a l’hora d’explicar el sinistre.
- La primera ‘generació sense fills’ es prepara pel "fantasma de la vellesa": el 20% d'adults de 55 a 64 anys no han estat pares
- ‘Anuario de la música en VIVO’ 2024 Madrid destrona Barcelona
- CRIM DE SA POBLA (MALLORCA) Va matar a cops de martell el seu germà i està en llibertat: «Feia 25 anys que robava i assetjava la meva mare per pagar les seves addiccions»
- Gestió dels residus Els incendis de bateries de patinets en plantes de reciclatge inquieten l’AMB
- Millorar la mobilitat La primera rampa mecànica per a vianants de Barcelona començarà a construir-se a l’octubre a Montbau
- Reduir la jornada concita més suport que tributar per l‘SMI
- Enquesta Política d’Espanya del GESOP El 81% dels espanyols volen un pacte del PSOE i el PP en finançament autonòmic
- La meitat dels enquestats recolzen el model de Muface
- Carrera popular a peu o amb bicicleta Manresa camina pel seu canal del segle XIV
- Ganga Dolça Una porció de ‘cheesecake’ a 99 cèntims