CRÒNICA DES DE MOSCOU
Quan les alarmes es tornen boges

Un aparcament, a Moscou.
Una epidèmia afecta cada cap de setmana els cotxes de molts moscovites que van de compres als grans centres comercials. Quan han trobat amb penes i treballs un forat a l'aparcament a l'aire lliure, desenes de conductors es queden atrapats perquè no poden tancar el cotxe amb el comandament a distància. Els afectats premen desesperadament una vegada i una altra el botó de «tancar» del clauer, però el vehicle no respon.
Una situació semblant però a la inversa encara és pitjor. També hi ha els que no poden obrir el cotxe quan tornen a l'aparcament amb un carro ple amb la compra del dia. Cap truc ajuda a superar aquest problema. Es poden veure desenes de persones que truquen a la vegada a un taller de cotxes per demanar una grua. Un veí meu va passar recentment cinc hores esperant al costat d'uns altres conductors que arribés l'assistència tècnica. Les grues estaven atrapades a l'enorme cua de cotxes que cada dissabte es forma a l'entrada dels centres comercials moscovites. Em trucava cada mitja hora per preguntar-me: «¿què faig?». Al final es va posar a picar entre les coses que portava en el carro i va acabar obrint una ampolla de brandi. «En qualsevol cas avui ja no penso conduir», va confessar.
El primer que se li acut a la víctima és que se li deu haver oblidat canviar la bateria del clauer a temps. Però quan fa un cop d'ull al seu voltant de seguida s'adona que no pot passsar el mateix a tantes persones a la vegada. Normalment, aquesta anomalia afecta una zona de forma circular amb una radi que no supera els 100 metres. Té un epicentre i uns límits fora dels quals les alarmes funcionen tal com Déu mana.
El problema ha afectat tants moscovites que s'ha convertit en un dels temes més discutits en els blocs d'internet. La versió més estesa assegura que les alarmes s'encallen a causa de les interferències generades per equips que escanegen el senyal que el clauer envia al cotxe per activar el tancament centralitzat i l'alarma, així com la resposta. Algunes bandes organitzades que es dediquen a robar en els cotxes els utilitzen per obrir el vehicle mentre el conductor està absent.
Fa només un parell d'anys el mètode més habitual dels delinqüents consistia a punxar una de les rodes del darrere mentre el vehicle estava en un embús, un semàfor o un aparcament. Quan el conductor parava per veure quin era el problema, un dels lladres el distreia, mentre el seu còmplice treia objectes de valor del vehicle. Ara prefereixen utilitzar equips moderns per reduir el risc de ser enxampats in fraganti.
La venda de grabbers, que fan tornar boges les alarmes, està oficialment prohibida. Però en realitat, qualsevol pot comprar un equip en un dels mercats d'electrònica moscovites. Se'n troben a partir d'uns 2.000 rubles (53 euros). Un informe recent de la policia confirma les sospites dels internautes. Els agents van detenir a l'aparcament d'un supermercat un sospitós que escanejava els codis de les alarmes des del seu cotxe. Segons la policia, el van capturar in fraganti quan sortia amb una cartera a les mans d'un dels vehicles que havia aconseguit obrir.
- Accident greu Més de 30 ferits en una col·lisió entre dos autocars a l’avinguda Diagonal de Barcelona
- La Mia, l’avatar de Mossos, pot recollir denúncies en 10 idiomes
- Catalunya i València tindran difícil o impossible tornar als mercats
- Denúncia veïnal Nens al parc Güell: prohibit jugar a futbol, anar en bici i de vegades córrer
- Noves tecnologies Les novetats de Mossos a l’MWC: un cotxe patrulla hipeconnectat amb un dron al sostre i un predictor de delictes
- BCN, capital tecnològica Les ‘start-ups’ es capbussen en la intel·ligència artificial
- La indústria xinesa deixa patent en el Mobile la seva creixent influència global
- El Circuit tindrà un ‘hub’ d’innovació per a les tecnològiques
- Les telecos exigeixen tombar les barreres a les fusions a la UE
- Barcelona, protagonista Xips subretinals per restaurar la visió