CRÒNICA DES DE MOSCOU
Quan les alarmes es tornen boges

Un aparcament, a Moscou.
Una epidèmia afecta cada cap de setmana els cotxes de molts moscovites que van de compres als grans centres comercials. Quan han trobat amb penes i treballs un forat a l'aparcament a l'aire lliure, desenes de conductors es queden atrapats perquè no poden tancar el cotxe amb el comandament a distància. Els afectats premen desesperadament una vegada i una altra el botó de «tancar» del clauer, però el vehicle no respon.
Una situació semblant però a la inversa encara és pitjor. També hi ha els que no poden obrir el cotxe quan tornen a l'aparcament amb un carro ple amb la compra del dia. Cap truc ajuda a superar aquest problema. Es poden veure desenes de persones que truquen a la vegada a un taller de cotxes per demanar una grua. Un veí meu va passar recentment cinc hores esperant al costat d'uns altres conductors que arribés l'assistència tècnica. Les grues estaven atrapades a l'enorme cua de cotxes que cada dissabte es forma a l'entrada dels centres comercials moscovites. Em trucava cada mitja hora per preguntar-me: «¿què faig?». Al final es va posar a picar entre les coses que portava en el carro i va acabar obrint una ampolla de brandi. «En qualsevol cas avui ja no penso conduir», va confessar.
El primer que se li acut a la víctima és que se li deu haver oblidat canviar la bateria del clauer a temps. Però quan fa un cop d'ull al seu voltant de seguida s'adona que no pot passsar el mateix a tantes persones a la vegada. Normalment, aquesta anomalia afecta una zona de forma circular amb una radi que no supera els 100 metres. Té un epicentre i uns límits fora dels quals les alarmes funcionen tal com Déu mana.
El problema ha afectat tants moscovites que s'ha convertit en un dels temes més discutits en els blocs d'internet. La versió més estesa assegura que les alarmes s'encallen a causa de les interferències generades per equips que escanegen el senyal que el clauer envia al cotxe per activar el tancament centralitzat i l'alarma, així com la resposta. Algunes bandes organitzades que es dediquen a robar en els cotxes els utilitzen per obrir el vehicle mentre el conductor està absent.
Fa només un parell d'anys el mètode més habitual dels delinqüents consistia a punxar una de les rodes del darrere mentre el vehicle estava en un embús, un semàfor o un aparcament. Quan el conductor parava per veure quin era el problema, un dels lladres el distreia, mentre el seu còmplice treia objectes de valor del vehicle. Ara prefereixen utilitzar equips moderns per reduir el risc de ser enxampats in fraganti.
La venda de grabbers, que fan tornar boges les alarmes, està oficialment prohibida. Però en realitat, qualsevol pot comprar un equip en un dels mercats d'electrònica moscovites. Se'n troben a partir d'uns 2.000 rubles (53 euros). Un informe recent de la policia confirma les sospites dels internautes. Els agents van detenir a l'aparcament d'un supermercat un sospitós que escanejava els codis de les alarmes des del seu cotxe. Segons la policia, el van capturar in fraganti quan sortia amb una cartera a les mans d'un dels vehicles que havia aconseguit obrir.
- Privacitat "Jo mai dono el DNI": un expert explica com donar les teves dades de forma segura en hotels i allotjaments
- Futbol Noves imatges del Camp Nou: així serà com quedarà l’estadi
- Avís de «perill» El Meteocat preveu una tarda de dissabte d’intenses pluges a Catalunya
- EUA ¿Caos o mètode? L’Acord de Mar-a-Lago, el pla que donaria un sentit a la guerra comercial de Trump
- Col·legi Mare de Déu del Carme Acomiadat el director d’una escola de Terrassa en plena investigació per denúncies de radicalització ultracatòlica
- El nou tauler global Meloni es llança a salvar les relacions comercials entre Europa i els EUA
- Contra els houthis 58 morts i un centenar de ferits en un bombardeig dels EUA al Iemen
- TENNIS Alcaraz es recompon i segueix endavant a Barcelona
- Bàsquet El Madrid, al ‘play-off’ a base de triples
- EL PARTIT DE CORNELLÀ Un Espanyol motivat allarga la bona ratxa contra el Getafe