CRÒNICA DES DE colònia

Amors segellats sobre el Rin

Cadenats al pont.

Cadenats al pont.

2
Es llegeix en minuts
Paola Álvarez
Paola Álvarez

Periodista

ver +

La moda no l'han inventat ells, però són els que més profit n'estan traient fins ara. Els amants de la ciutat de Colònia es van sumar a la novatradicióde col·locar cadenats en ponts o tanques d'edificis públics com a símbol d'amor etern l'estiu del 2008, i en tan sols un parell d'anys han ocupat els laterals de l'imponent pont de Hohenzollern, que passa sobre el Rin.

La idea, nascuda del llibre de Federico MocciaHo voglia di te–en catalàPerdona si et dic amor–, va saltar de la ficció a la realitat per primera vegada el 2006, al pont Milvio de Roma, des d'on es va encomanar ràpidament a desenes de ciutats europees, incloses algunes d'espanyoles com Sevilla o Saragossa. Ja sigui per celebrar l'amor acabat d'estrenar o la seva resistència a través dels anys, les parelles busquen el cadenat que millor representa el seu amor –amb colors vius, formes de tota mena o mides impossibles–, el tanquen en una tanca o en un fanal de sobre el pont i llancen la clau al riu Tíber, al Sena o al Rin.

Però el romanticisme en forma de cadenat pesa –no només en sentit metafòric–, i en alguns llocs les autoritats ja han hagut de prendre mesures. Al pioner pont Milvio, un fanal va acabar cedint al pes de l'amor i s'hi han hagut d'instal·lar unes barres especials perquè nous enamorats puguin sumar-se a la moda. Menys comprensius van ser a Sevilla o a París, on els ajuntaments respectius van decidir retirar-los per estalviar-se problemes. La imatge de gendarmes desfent les promeses que milers de parisencs havien lligat al seu estimat Pont des Arts va fer posar els pèls de punta a molts dels que encara es passegen per allà buscant la Maga de Cortázar.

Notícies relacionades

Veient l'enrenou que s'ha aixecat a cada ciutat en què s'han intentat retirar, a Colònia han optat per deixar de resistir-se i treure partit a la idea. Si bé al començament l'empresa de ferrocarrils alemanya, la Deutsche Bahn, va amenaçar de tallar sense miraments argüint la suposada seguretat dels més de 1.000 trens de la seva propietat que cada dia travessen el pont, al final es va deixar dissuadir per un ajuntament que s'ha fet seu el símbol. A la pàgina web de la ciutat de Colònia es destaca la idea i l'entrega dels milers de ciutadans que ja han segellat el seu amor al pont. «És més bonic que els grafits», diu un article allotjat a la pàgina que anima les guies turístiques de la ciutat a incloure el detall en les seves recomanacions. Per a gustos, colors.

El que no es pot posar en dubte és que la idea ha agradat a la ciutat del Rin, perquè el que va començar envaint només un sol lateral del pont centenari ara ja s'ha obert a tots dos costats i coneix varietats de tota mena. N'hi ha que hi afegeixen cadenats petits –com a símbol de la descendència, ens imaginem–, hi ha els que només es poden permetre un cadenat de bici i hi ha els que lliguen al seu nom diversos cadenats amb diferents noms com si fossin les osques del revòlver. També s'hi veu algun cadenat forçat d'algú que s'ho deu haver pensat millor... Segons sembla, no tot el que se segella sobre el riu Rin ha de durar per sempre. Veurem si passa el mateix amb la nova tradició.