CRÒNICA DES DE MOSCOU

La publicitat, a l'asfalt

Anuncis en un carrer.

Anuncis en un carrer.

2
Es llegeix en minuts
Dmitri Polikárpov
Dmitri Polikárpov

Periodista

ver +

Tots sabem la importància de saber llegir entre línies. Ara el que estan aprenent els moscovites és a llegir entre cames; és a dir, sobre la marxa. Des de fa poc, les voreres de la capital russa no deixen de sorprendre amb anuncis publicitaris de tot tipus pintats sobre l'asfalt que entretenen els vianants i tornen bojos els escombriaires.

«Dono classes de tango», «La botiga que busques és a 50 metres a la dreta», «Llogo pisos per hores. Cèntric». Alguns s'aturen i apunten el telèfon o l'adreça que els interessa. Per exemple, un amic meu recentment es va assabentar a través d'un anunci llegit a l'asfalt que hi havia una escola de dansa per als nens al costat de casa seva. Ara ja porta la seva filla petita a les classes.

En zones més concorregudes al centre de la ciutat i a prop de centres comercials ja no hi ha on posar una palla. La informació cal captar-la sobre la marxa perquè els nous anuncis substitueixen els anteriors de la nit al dia. Aquesta lluita per l'existència hauria estat impossible fora de les voreres. A una companyia mitjana o petita o a un particular li resulta difícil trobar un forat entre els gegantescos anuncis tradicionals que abunden a Moscou. Els preus són alts i la competència és dura.

A Moscou abunda una publicitat exterior caòtica, sense límits i sense vergonya. Hi ha tants anuncis que els turistes ja no poden fer fotos d'alguns dels edificis i barris més coneguts. És gairebé impossible fer una foto panoràmica del Kremlin sense que s'hi fiqui la cara d'una supermodel o el logotip d'un banc. Per ampliar el seu terreny, diverses agències publicitàries ja ofereixen als seus clients l'asfalt com un portador nou que permet minimitzar les despeses i els riscos

col·laterals.

La llei que regeix el mercat de publicitat moscovita no considera la vorera com a possible portador d'anuncis. Oficialment, no es tracta, doncs, d'una publicitat i no cal pagar a ningú per pintar-la. Quan els responsables de diverses agèn-cies publicitàries van intentar posar-se d'acord amb l'Ajuntament per pagar pel lloguer un espai a les voreres, els funcionaris els van explicar que no hi hauria manera de fer-ho fins que no s'esmeni la llei

Notícies relacionades

actual.

El problema ha arribat fins tan lluny que l'Assemblea legislativa de Moscou ha iniciat una guerra contra l'abundant publicitat pintada a l'asfalt. Els diputats van elaborar una esmena a la llei federal perquè prohibeixi aquest tipus de publicitat sense autorització prèvia de les autoritats. També es pretén prohibir pintar anuncis sobre les voreres al casc històric i a les zones més visitades pels turistes. No és estrany que hi hagi un fort suport burocràtic a aquests plans. La decisió sobre permetre o no que aparegui una nova publicitat al carrer està en mans de les autoritats municipals. Normalment, per aconseguir un lloc destacat de publicitat tradicional en una zona cèntrica, o per prendre-l'hi a la competència, s'ha de pagar un important suborn. Ara pretenen establir el mateix control sobre la publicitat pintada a la vorera amb un model estereotipat.