Eleccions en una dictadura
¿Democràcia a Birmània?
Res que s'assembli a la carrera per aconseguir un escó a Washington: aquí no hi ha idees polítiques, ni confrontació de propostes. Encara que tots els processos de votació semblin similars, la cita amb les urnes als Estats Units, amb tots els seus defectes, és una consulta democràtica; a Birmània, en canvi, el que la Junta militar ha posat en marxa és una farsa.
A cap Exèrcit al poder li agraden les urnes, al birmà tampoc, però tot i així de tant en tant ho intenta. L'última vegada que ho va provar va ser fa 20 anys. En aquella consulta,Aung San Suu Kyiva guanyar amb majoria absoluta, però el resultat no era el que esperava la Junta, que immediatament va anul·lar les eleccions i va empresonar els opositors. Amb el pretext d'una guerra civil que fa més de 60 anys que dura, van seguir execucions sumàries i atacs deliberats a la població, incloent-hi violència sexual i tortures, amb total impunitat.
Notícies relacionadesBirmània torna a les urnes, però aquesta vegada els militars han après la lliçó. Volen eleccions netes per evitar després mesures dràstiques. Per això, en un país que té por de l'aparell militar i els seus espies, s'exigeix un miler de noms que avalin cada partit i els candidats ambpermísper fer campanya tenen prohibit criticar la Junta o «posar en perill la seguretat del país». Pel que fa a l'activista i premi NobelSuu Kyi,la persona amb més legitimitat democràtica, no s'hi pot presentar, continua arrestada, i el seu partit, dissolt.
Vint anys després, la Junta aconseguirà els resultats previstos. Fins ara només la Xina hi mantenia negocis sense tenir en compte els drets humans, però les eleccions donaran també cobertura política a l'Índia -la democràcia més gran del món- per canviar per armes bona part de la seva factura energètica amb el règim. Si la pressió occidental i les sancions intenten evitar que una de les dictadures més repressores del món es mantingui amb els diners de les seves enormes reserves de gas, els militars han trobat en les urnes el millor aliat per no estar sols.
- Normativa ¿Es pot conduir amb la ITV caducada però amb cita prèvia?
- Mobilitat sostenible a Catalunya Adeu als abonaments gratuïts de Rodalies Renfe: s’haurà de pagar a partir d’aquesta data
- Adeu a les transferències entre pares a fills: el que passa si Hisenda descobreix que tens de sobte uns diners inesperats
- La invasió del coipú amenaça l’àrea metropolitana de BCN
- Avís de tancament a una escola si no corregeix el so
- Tribunals El TSJC declara ferma la condemna a Laura Borràs i obre el procés per executar la pena de presó
- Congrés republicà Els crítics d’ERC aconsegueixen aprovar les esmenes que pretenen limitar el poder de Junqueras
- Successos Quatre detinguts per la mort d’un nadó trobat en un contenidor a Cubelles
- ONOMÀSTICA Els noms catalans que s'han popularitzat arreu d'Espanya
- Futbol El Comitè de Disciplina de la RFEF obrirà expedient al Reial Madrid per la seva carta contra els àrbitres