El sinistre aeri a l¿Àsia

Malàisia es defensa de les protestes per la crisi de l'avió

L'Índia se suma a les tasques de rescat i el Vietnam redueix la recerca marítima

El primer ministre demana paciència a les famílies de les víctimes de l'aparell perdut

Pilots vietnamites en una missió de rescat de l’avió desaparegut, a prop de l’illa de Con Dao, ahir.

Pilots vietnamites en una missió de rescat de l’avió desaparegut, a prop de l’illa de Con Dao, ahir. / REUTERS / KHAM

2
Es llegeix en minuts
ADRIÁN FONCILLAS
PEQUÍN

Les autoritats de Malàisia es van defensar ahir de les acusacions de donar informacions confuses i contradictòries sobre la misteriosa desaparició del Boeing 777 de Malaysia Airlines, que encara no s'ha localitzat tot i l'extensió d'una recerca sense precedents. Al mateix temps, el primer ministre, Najib Razak, demanava paciència als familiars dels 239 ocupants de l'avió, assegurant que acabaran trobant-lo.

«El Govern està fent tot el que pot per comptar amb més persones, equips i vaixells amb equips avançats. Estic convençut que l'acabarem trobant. La qüestió és quan», va dir Raza en una entrevista televisiva. «En les actuals circumstàncies, necessitem tenir paciència i resar», va afegir.

Pregàries a part, la veritat és que passen els dies i augmenta la confusió sobre les causes de la desaparició o el parador de l'avió. Cada pista es desmenteix al cap d'unes hores i això desespera els familiars dels 227 passatgers i 12 tripulants que anaven a bord quan es va perdre la pista de l'aparell fa cinc dies. La caòtica gestió ha focalitzat les crítiques en les autoritats malàisies, desbordades per la magnitud de l'assumpte i ignorants del principi elemental que exigeix centralitzar l'emissió d'informacions en qualsevol crisi.

MAR D'ANDAMAN / La recerca s'amplia diàriament des que va començar al golf de Tailàndia i al mar de la Xina meridional. En aquella zona es van rebre les últimes comunicacions del vol que s'havia enlairat dissabte a la matinada de Kuala Lumpur en direcció a Pequín. Dimarts es va ampliar el rastreig a l'estret de Malacca, a l'extrem oposat de la península malàisia, seguint les informacions que el vol hauria fet un gir de 180 graus i continuat durant uns 500 quilòmetres. I ahir es va estendre fins al mar d'Andaman, al nord de l'estret, sense més explicació que la necessitat d'explorar totes les possibilitats. Si l'avió va arribar fins a allà, quedaria descartada la possibilitat d'una explosió sobtada.

A les tasques de rescat s'hi va sumar l'Índia, un dels escassos països de la zona que estaven encara al marge d'una operació que ahir involucrava 42 vaixells i 35 avions. La política malàisia va acabar amb la paciència del Vietnam, que va suspendre la recerca aèria i va reduir la marítima a l'espera de rebre instruccions concretes.

Notícies relacionades

El seu viceministre de Transport, Pham Quy Tieu, a la pregunta sobre la possibilitat que l'avió hagués retrocedit a l'estret de Malacca i hagués abandonat el seu espai aeri nacional, va respondre: «Ja ho hem preguntat dues vegades a les autoritats malàisies, però encara no ens han respost». «Els vam  informar el dia en què va desaparèixer l'avió del qual havíem detectat un canvi de rumb, però no van respondre», va afegir.

El cap de les Forces Aèries malàisies va desmentir la notícia sobre un senyal rebut de l'avió, una hora després de l'última comunicació coneguda, a la costa oest de Malàisia. Si això no va passar, es planteja el dubte de per què s'ha de buscar allà. La premsa malàisia va criticar el rumb esquizofrènic de les seves autoritats. «L'estat d'ànim dels malaisis s'està movent des de la paciència fins a la vergonya i la ira per les discrepàncies sobre els passatgers, l'equipatge descarregat i la informació oculta sobre l'última posició de l'avió», va indicar el Malaysian Insider.