TRAGÈDIA ALS ALPS

Detectar pilots suïcides, tasca gairebé impossible

Professionals de l'aviació i psicòlegs adverteixen que les proves mèdiques no poden prevenir aquests casos al cent per cent

"No deixis mai una persona sola. És la tècnica més efectiva per evitar suïcidis", opinen psicòlegs clínics

2
Es llegeix en minuts

Mentre els investigadors intenten aclarir per què Andreas Lubitz va estavellar deliberadament l'A320 de Germanwings als Alps francesos i va matar les 150 persones que viatjaven a l'avió, pilots, psicòlegs i psiquiatres coincideixen que no és tan senzill ni hi ha un mètode cent per cent fiable per detectar possibles pilots suïcides. Una opinió que arriba quan han transcendit els problemes psiquiàtrics del copilot i, amb ells, les preguntes sobre per què se li va permetre volar. També s'ha obert el debat sobre si els exàmens psicològics que passen els pilots periòdicament són suficients o s'han d'endurir.

L'Organisme Internacional d'Aviació Civil (ICAO), l'agència de l'ONU que fixa els estàndards globals d'aviació, aconsella no deixar que una persona amb depressió piloti un avió. Però al seu manual mèdic d'aviació civil també afirma que els tests psicològics als pilots són "rarament vàlids" i no són "fiables" per detectar desordres mentals.

Aerolínies com Cathay Pacific, Japan Airlines, Qantas Airways o Singapore Airlines asseguren que els seus aspirants a pilot passen rigorosos exàmens mèdics que inclouen proves psicològiques. Una vegada ja obtingut el títol de pilot, han de passar una revisió mèdica que també inclou tests psicològics almenys una vegada a l'any. Les aerolínies els proporcionen en cas necessari serveis d'assistència psicològica de forma confidencial.

Però tant els pilots com els psicòlegs i els psiquiatres opinen que tot això podria no ser suficient. "La gent té por de perdre la feina" si expliquen eventuals problemes emocionals, adverteix Gail Saltz, professor de Psiquiatria al Weill Cornel Medical College de Nova York.

Un experimentat comandant que treballa per a una aerolínia asiàtica afegeix: "Et pregunten per la seva salut mental, per coses que et podrien afectar psicològicament. Però ¿qui admetrà voluntàriament una cosa que li podria suposar la suspensió de la llicència? Jo no. Necessito la feina".

Un altre comandant d'Airbus A320 explica que els pilots són animats per les aerolínies a informar sobre els seus companys i a expressar qualsevol preocupació, però subratlla que és un tema delicat. "¿T'agradaria anar a treballar i que els teus companys informessin sobre tu? És per això que rarament els pilots parlen", afirma.

"Tothom té problemes i n'hi ha que els porten més bé que altres. No tothom abordaria els seus problemes estavellant un avió. Aquesta és una reacció extrema que ningú pot predir", afegeix.

En aquest sentit, David Powell, metge especialitzat en aviació, afirma que, en un estudi de l'Organisme Internacional d'Aviació Civil (ICAO) sobre incidents aeris dels últims 20 anys, només en 10 casos els accidents tenien un motiu mèdic.

"¿Algú podria assegurar que mai tindria un pilot que de sobte deliberadament estavellés un avió?", s'ha preguntat Powell. "Els pilots són un col·lectiu examinat rigorosament, però ¿qui pot predir completament el comportament dels éssers humans?".

Notícies relacionades

Després de la catàstrofe de l'A320 de Germanwings, en què Lubitz va aprofitar que el capità va sortir de la cabina per tancar-se i estavellar l'avió, les aerolínies han reaccionat incloent en la seva normativa que un segon membre de la tripulació ha d'estar sempre a la cabina en cas que el capità o el copilot s'absentin.

"No deixis mai una persona sola. Aquesta és probablement la tècnica més efectiva per prevenir els suïcidis", opina Tony Catanese,  psicòleg clínic del Glen Iris Psychology de Melbourne.