Un submarí nuclear britànic xoca amb un vaixell mercant a Gibraltar

Londres admet danys a la torreta del submergible però no al reactor

Els ecologistes demanen al Govern que faci una anàlisi radiològica de la zona

submarino

submarino / DM PARODY (AFP)

2
Es llegeix en minuts
J.C. / SEVILLA

L'associació ecologista Verdemar-Ecologistes en Acció no es fia de les autoritats gibraltarenyes i ha sol·licitat al Govern espanyol que es faci una anàlisi radiològica de la badia d'Algesires (Cadis) després de saber-se que un submarí nuclear de l'Armada Reial Britànica,l''HMS Ambush’, va col·lisionar aquest dimecres amb un vaixell mercant a les aigües que envolten el penyal en el transcurs d'uns exercicis d'entrenament. L'incident ha fet reviure a la zona la tensió que hi va haver fa més d'una dècada amb l''HMS Tireless', un submarí britànic que el 2000 va estar durant un any a Gibraltar per a una reparació del reactor nuclear.

Ha sigut el mateix Ministeri de Defensa britànic qui ha confirmat l'accident, i ha assenyalat que es va produir dimecres al migdia, quan l''HMS Ambush' emergia a la superfície després d'haver fet un exercici d'entrenament. El xoc va provocar danys externs al submarí, especialment a la torreta, però no va afectar la planta nuclear. Tampoc el vaixell mercant ha informat de danys materials i no s'han registrat ferits per part de les tripulacions. Després de l'incident, el submarí es va dirigir immediatament al port de Gibraltar per ser sotmès a nous controls.

L''HMS Ambush', un submarí de la classe Astute -els més avançats de l'Armada britànica- desenvolupat a les drassanes de BAE Systems, va ser posat a l'aigua el 2011 i va entrar en funcionament el març del 2013. Pesa 7.400 tones i pot transportar i disparar míssils creuer Tomahawk. Tenia previst passar una setmana al Penyal, on és habitual que aquestes embarcacions facin parades tècniques per a revisions, exercicis o proveïment de combustible. Des del Ministeri de Defensa britànic han confirmat que s'ha obert “una investigació immediata”, però han assegurat que “no hi ha cap preocupació de seguretat associada al submarí”.

"SE SALTEN LA NORMATIVA"

No obstant, el portaveu de Verdemar, Antonio Muñoz, ha qüestionat “el tipus de seguretat” de les autoritats britàniques, i ha retret que en una zona tan transitada com l'estret de Gibraltar els submarins estan obligats “a anar per sobre de l'aigua” i “no poden emergir del no-res”. “Se salten la normativa a la torera”, ha retreut Muñoz, que ha exigit que el Consell de Seguretat Nacional vagi a la badia d'Algesires amb mesuradors Geiger per fer una anàlisi radiològica de la zona i determinar si hi ha o no contaminació, ja que si hi ha una fuga de radioactivitat no és tan fàcil de detectar com una taca d'hidrocarburs.

Notícies relacionades

Des de l'associació ressalten que la catalogació de Gibraltar (port tipus Z) estableix que els submarins nuclears poden atracar allà per al “descans de la tripulació o que siguin visitats pel públic”, però “mai per a manteniment i reparacions d'aquests submergibles, i fins i tot hi ha la prohibició d'entrada en un port Z de submarins de propulsió nuclear deteriorats o avariats”, ja que no estan dotats de plans d'emergència, evacuació o seguretat, i suposaria un enorme risc per a la població.

Malgrat aquests extrems, Muñoz ha recordat que fins a un centenar de submarins de propulsió nuclear han recalat a la colònia des del 2001, any en què va sortir l''HMS Tireless' després d'un any reparant el sistema primari del seu reactor nuclear. La reparació d'aquesta nau va provocar un intens enfrontament entre les autoritats espanyoles i les britàniques.