FACTURACIÓ OBLIGADA

EUA i el Regne Unit prohibeixen portàtils i tauletes en avions del Pròxim Orient i l'Àfrica

Les autoritats justifiquen la mesura per informacions d'intel·ligència, però en el cas nord-americà hi ha ombres de proteccionisme comercial

Alguns experts creuen que l'obligació de facturar dispositius més grans que un mòbil no elimina els riscos

mbenach37757099 file   this may 8  2014 file photo shows emirates passenger 170321093759

mbenach37757099 file this may 8 2014 file photo shows emirates passenger 170321093759 / Kamran Jebreili

3
Es llegeix en minuts
Idoya Noain
Idoya Noain

Corresponsal als EUA

Ubicada/t a EUA

ver +

Els Estats Units, aquesta vegada acompanyats pel Regne Unit, acaben d’estendre la marca de l’ombra del terrorisme a una desena de països de majoria musulmana a l’Àfrica i el Pròxim Orient que no estaven inclosos a la llista de sis afectats pel segon veto migratori imposat per l’Administració de Donald Trump (frenat pels tribunals). Esgrimint informacions d’intel·ligència que «fan necessari reforçar mesures de seguretat» en certs aeroports, Washington i Londres han imposat aquest dimarts restriccions als aparells electrònics que poden portar a la cabina els passatgers que volin als EUA i el Regne Unit en vols directes des d’aquests 10 països, una mesura que immediatament han qüestionat diversos experts en seguretat i darrere la qual alguns també veuen ombres del proteccionisme comercial que guia Trump.

En concret, el Departament de Seguretat Nacional i l’Administració de Seguretat del Transport nord-americans obliguen a facturar qualsevol dispositiu més gran que un telèfon mòbil (incloent-hi tauletes, ordinadors personals, càmeres i consoles) als passatgers que volin directament als Estats Units des de 10 aeroports de Jordània, Egipte, Turquia, l’Aràbia Saudita, Kuwait, el Marroc, Qatar i els Emirats Àrabs Units. La mesura tan sols afecta aerolínies estrangeres (perquè cap nord-americana ofereix vols directes als EUA des d’aquests aeroports), que tenen 96 hores des de l’entrada en vigor de la mesura, la matinada d’ahir, per aplicar-la totalment.

En el cas britànic, la prohibició és encara més estricta. Afecta totes les aerolínies que volen directament al Regne Unit des de tots els aeroports de Turquia, Egipte, Jordània i l’Aràbia Saudita, així com del Líban i Tunísia, cosa que inclou companyies britàniques, i obligarà a facturar fins i tot alguns telèfons mòbils per les limitacions de dimensions dels aparells permesos a la cabina.

AMENAÇA NO IMMINENT

Fonts de l’Administració nord-americana que van informar sobre les noves normes dilluns a la nit van explicar que no responen al fet que hi hagi informació específica o creïble d’una amenaça d’atac imminent, sinó a «dades d’intel·ligència analitzades» que apunten que els terroristes segueixen tenint en la seva diana l’aviació comercial, a la qual podrien atacar «colant explosius en aparells electrònics portàtils». Els britànics asseguren que s’han basat «en la mateixa intel·ligència en què es basen els Estats Units» i van consultar Wa­shington abans de prendre la seva decisió.

Encara que inicialment es va dir que la mesura era indefinida, després es va aclarir que, en principi, estarà en vigor fins al 14 d’octubre, encara que hi ha la possibilitat que s’allargui un any més. I encara que el portaveu de la Casa Blanca, Sean Spicer, va remetre ahir a les agències implicades per a qualsevol explicació, va aprofitar  també les declaracions d’un congressista demòcrata per defensar que les restriccions són «necessàries i proporcionals a l’amenaça».

DUBTES DELS EXPERTS

Notícies relacionades

Alguns experts en seguretat, no obstant, les qüestionen. A 'The Guardian', per exemple, l’investigador de la Universitat de Califòrnia Nicholas Weaver apunta: «Si s’assumeix que l’atacant està interessat a convertir un ordinador portàtil en una bomba, funcionaria igual a la bodega» que a la cabina. També al diari britànic el professor Paul Schwartz assenyala que «els terroristes tenen cèl·lules a tot el món», recordant el cas de la d’Hamburg (Alemanya) que va participar en els atemptats de l’11-S. I un altre expert en seguretat tecnològica, Bruce Schneier, ha explicat que «tecnològicament, no hi ha res que limiti aquesta amenaça descoberta a un grapat d’aerolínies del Pròxim Orient».

Mitjans com 'The Washington Post' i 'Financial Times' han recordat també que la mesura arriba enmig d’una guerra comercial. Diverses aerolínies nord-americanes ja fa temps que denuncien els subsidis de països del golf Pèrsic a les seves companyies aèries, que segons els nord-americans impedeixen una competència justa. Des de l’arribada de Trump a la Casa Blanca han augmentat el seu 'lobby' per intentar que intervingui i estengui al sector aeri les seves polítiques proteccionistes. I les noves normes de seguretat podrien jugar aquest paper, perquè traslladen molts passatgers.