La policia apunta a un uzbek detingut com a autor de l'atemptat d'Estocolm
L'arrestat, de 39 anys, era conegut per la policia sueca, però no per tenir vincles amb el gihadisme, i segons alguns mitjans locals al camió hi amagava una bossa d'explosius

/
Suècia respira una mica més alleujada. Després que aquest divendres el país nòrdic es commocioné al veure com un camió envestia la multitud al centre d'Estocolm causant almenys quatre morts i 15 ferits, la policia ha anunciat la detenció d'un home a qui s'acusa d'haver perpetrat aquest “assassinat terrorista”. El presumpte autor és un home de 39 anys i de nacionalitat uzbeka que, segons ha assegurat el director dels serveis de seguretat suecs Anders Thornberg, era conegut encara que no estava sota investigació ni se li coneixia cap vincle amb grups extremistes. “Aquesta persona ha sigut detinguda com a culpable de l'atac”, ha assegurat Lars Bystrom, portaveu de la policia.
L'atac, ben planejat i portat a terme a l'avinguda Drottninggatan, una de les zones més de vianants de la capital escandinava, podria haver tingut un resultat molt més tràgic. Segons ha assegurat Dan Eliason, director general de la policia sueca, les forces de seguretat han trobat un “dispositiu tècnic que no hauria d'estar al camió” sota el seient del conductor. Malgrat la precaució de les autoritats al revelar els primers detalls de la investigació, la televisió sueca SVT ha citat fonts policials per assegurar que aquest dispositiu seria una bossa plena d'explosius que mai es va arribar a detonar. Els agents de seguretat han declinat confirmar-ho.
Després de l'impacte per un atac que des del primer moment va ser qualificat pel primer ministre suec Stefan Löfven d'"atemptat terrorista", la policia va difondre una imatge del presumpte autor per ajudar a la seva captura. Poc després, segons va avançar el diari suec 'Aftonbladet', l'home va ser detingut en un control policial degut que “el seu comportament va cridar l'atenció”. Els policies van trobar petites ferides al seu cos i vidres trencats a la seva roba, cosa que va conduir a la seva detenció. Dels 15 ferits que va deixar l'atac, nou adults i una nena segueixen hospitalitzats.
DETINGUT EN UN SUBURBI
Notícies relacionadesLa cautela de la policia i la proliferació de diferents informacions per part dels mitjans suecs fa que encara sigui difícil conèixer realment què hi ha darrere de l'atemptat. Així, se sospita que després d'estampar el camió contra uns grans magatzems el presumpte autor hauria fugit d'Estocolm, on resideix, prenent un tren en direcció al nord i que hauria sigut detingut en un suburbi a prop de l'aeroport. Altres mitjans apunten que fins a dos sospitosos també haurien sigut detinguts. Els arrestats s'haurien resistit i almenys un d'ells estaria relacionat amb el principal sospitós. La policia ha descartat confirmar-ho.
L'atac amb camió de divendres és el cinquè d'aquesta índole que sacseja el continent europeu en els últims nou mesos després dels casos de Niça (França), Berlín (Alemanya), Londres (Regne Unit) i Anvers (Bèlgica), aquest últim sense víctimes mortals. L'atemptat a Estocolm va seguir el mateix patró que en els anteriors casos. L'autor va robar un camió de l'empresa de cervesa sueca Spendrups per posteriorment obrir-se pas en ple cor comercial de la capital. Segrestar grans vehicles i estampar-los contra la multitud en llocs especialment concorreguts s'ha convertit en el modus operandi dels denominats llops solitaris, radicalitzats pel manament gihadista predicat per Estat Islàmic. En més d'una ocasió el grup terrorista ha cridat els fidels a utilitzar els vehicles com a armes: "Usar tot el que es tingui a mà per causar terror”.
Un atac que pot reforçar l'extrema dreta
La resposta política a l'atac no va trigar a fer-se esperar. Stefan Löfven, líder socialdemòcrata que governa en coalició amb els verds, va assegurar que es reforçaria el control en la frontera sueca. “Els terroristes volen que tinguem por i que no puguem viure normalment però mai podran vèncer Suècia”, va exclamar. Una última enquesta va anticipar el 22 de març passat que el partit de Löfven passaria a ser segona opció superat pels ultraconservadors antiimmigració de Demòcrates Suecs (SD), reforçats després que el 2015 Suècia es convertís en el país que va acceptar més quota de refugiats per càpita. L'atemptat pot donar-los encara més força.
- Recomanacions «Dinar de 10»: els elogis al millor restaurant de Cornellà de Llobregat, segons Tripadvisor
- «UNA NIT PERFECTA» Flick, l’amo de les finals, despulla el Madrid (capítol III)
- Creu de Sant Jordi 2019 Mor Montserrat Úbeda, referent de la catalanitat i ànima d’Ona Llibres
- Mil anys d’aniversari Montserrat rep amb devoció la sortida de la Moreneta per primera vegada en aquest mil·lenni
- La caixa de ressonància ¿Un concert pot competir amb un Barça-Madrid?
- El germà de Sánchez, a judici La jutge de Badajoz veu motius per processar el germà de Sánchez i dona per acabada la instrucció
- Declaració de la Renda El tràmit que has de fer quan una persona mor i que és motiu de sanció
- Loteries Números premiats a la Grossa de Sant Jordi 2025: primer, segon i tercer premi
- Entrevista Magí Garcia: «La lluita contra el que és ‘woke’ és una obsessió americana que aquí han copiat els més idiotes de la classe»
- La divisió del sector progressista del TC frena l’aval a la ‘llei trans’