ALARMA AL CARIB
L'huracà 'María' deixa Puerto Rico sense llum després de devastar Dominica
L'ull del cicló abandona l'illa havent causat importants inundacions i destrosses en centenars de vivendes

mbenach40198345 topshot trees are toppled in a parking lot at roberto clem170920165535 /
L’huracà 'María' va irrompre ahir a Puerto Rico com el cicló més poderós que castiga aquest territori en prop de 90 anys arrencant finestres d’edificis i arrossegant objectes pels carrers en la seva trajectòria cap a la capital, San Juan, on el governador havia decretat dilluns l’estat d’emergència. El cicló, que va arribar després de devastar Dominica i causar greus danys a Guadalupe i Martinica, va deixar l’illa associada als Estats Units sense llum i amb importants danys a les vivendes.
El segon gran huracà que ha devastat el Carib aquest mes va tocar terra a les 6.15 hora local (10.15 GMT) a prop de Yabucoa, a la costa sud-est, quan milers de persones encara buscaven refugi en centres oficials. Amb vents de fins a 250 quilòmetres per hora, l’ull del cicló estava localitzat a les 13 GMT a uns 25 quilòmetres al sud-oest de San Juan, segons el Centre Nacional d’Huracans dels EUA.
No obstant, el centre de l’huracà va sortir de l’illa cap al migdia, entre Barceloneta i Arebido, a la costa nord-occidental, no sense haver provocat abans el desbordament de diversos rius, importants inundacions i danys en vivendes, i que gairebé tota l’illa quedés sense electricitat ni telecomunicacions. El governador, Ricardo Rosselló, va declarar que Puerto Rico havia patit danys «severs», encara que de moment no hi havia informes de víctimes mortals.
Rius desbordats
Notícies relacionadesCentenars de vivendes van quedar destruïdes pels forts vents que acompanyaven el cicló, i les constants pluges van ocasionar que diversos rius es desbordessin. El 80% de les residències en el sector Juana Matos a Cataño, a prop de San Juan, van quedar totalment arrasades i les imatges a les xarxes socials van mostrar automòbils bolcats i arbres arrencats. Diversos hospitals de San Juan i la ciutat adjacent de Caguas van patir seriosos danys en les seves estructures, i els pacients van haver de ser evacuats a llocs més segurs.
Morts a Guadeloupe i Dominica
En la seva ruta pel Carib, el 'María' ha causat almenys un mort en el territori francès de Guadeloupe i ha devastat completament la petita illa de Dominica, on almenys han mort set persones. Segons les previsionsmeteorològiques, l’huracà podria continuar el seu rumb, amb un decreixement de la velocitat, fins divendres al matí.
- Xarxa elèctrica ¿Què és el zero energètic, la principal hipòtesi de l'apagada generalitzada?
- Tall del subministrament elèctric Apagada generalitzada a Espanya: ¿què ha passat amb la llum?
- Espanya, paralitzada per una gran apagada d’origen desconegut
- Xarxa elèctrica Les causes de l'apagada massiva a Espanya i Portugal
- Apagada massiva La llum també se'n va a Portugal en una apagada que afecta Europa
- Lluita contra el frau Hisenda avisa: fins a 2.500 euros de multa per pagar aquestes quantitats amb diners en efectiu
- Infraestructures Rodalies serà gratuït durant tota la jornada quan els trens comencin a circular
- Cues de cotxes des de la matinada a les gasolineres de Barcelona per a repostar i omplir generadors
- Explicació ¿Hi podria haver una altra gran apagada elèctrica a Espanya? 4 claus sobre el que ha passat i què podria passar ara
- Gairebé el 50% dels hipotecats espanyols firmen ja una hipoteca fixa, que comença la seva remuntada aquest 2025