ANGOIXA I DESESPERACIÓ A BUENOS AIRES
Sense indicis del submarí argentí a 10 dies d'haver desaparegut
Les difícils condicions climàtiques compliquen el desenvolupament de les tasques de localització i rescat
mbenach41069957 bas113 buenos aires argentina 24 11 2017 el presidente171125191922 /
«Lamentablement encara no hem pogut localitzar el submarí», va reconèixer ahir el portaveu de l’Armada argentina, Enrique Balbi, 10 dies després que l’ARA San Juan, amb els 44 tripulants, perdés contacte amb la seva base a la ciutat de Mar del Plata, uns 400 quilòmetres al sud de
Buenos Aires. Balbi va ratificar que l’accident amb el submergible en les profunditats de l’Atlàntic sud està relacionat amb una explosió i no un cop, com van assenyalar alguns mitjans. «No hi ha altres indicis».
La situació meteorològica a la regió austral argentina ha tornat a empitjorar. Es detecten ràfegues de vent de 50 quilòmetres per hora a Comodor Rivadavia, on treballa intensament la missió internacional formada per arribar fins a la nau perduda. Mentrestant s’espera que millorin les condicions climàtiques, els esforços es concentren a posar a punt el minisubmarí nord-americà Sophie Siem i el braç hidràulic que es necessita perquè funcioni. Aviat s’ha de reunir el Pantera Plus, l’aparell no tripulat rus que és capaç d’operar a una profunditat màxima de 1.000 metres i té un sonar que escaneja el fons del mar.
INCIDENTS DE NAVEGACIÓ
Encara que el president Mauricio Macri va demanar no afanyar-se a buscar responsabilitats, la crisi comença a mostrar les seves conseqüències. El contraalmirall Gabriel González, a càrrec de la base de Mar del Plata, ha sigut passat a retir. L’oposició apunta contra el ministre de Defensa, Óscar Aguad. El maig de l’any passat, el cap de ministres, Marcos Peña, va comparèixer davant la Cambra de Diputats, on va rebre una alerta: el submarí necessitava determinats treballs per evitar «incidents de navegació». Peña no va respondre a l’advertència. Familiars dels tripulants han denunciat la suposada precarietat del submergible i se n’ha responsabilitzat el Govern kirchnerista.
La reparació «de mitja vida» de l’ARA San Juan va començar a finals del 2008 i va acabar el maig del 2014, quan es va iniciar el període de proves que es va donar per acabat l’octubre del 2015. Dos mesos abans de l’assumpció de Macri, l’empresa Tandanor, encarregada de la reparació, va fer l’«entrega parcial» del submarí a l’Armada. Després va començar l’«etapa de garantia» que va durar sis mesos, fins a l’entrega definitiva que es va efectuar durant l’actual gestió. «Es va entregar a l’Armada quan estava 100% aprovat. És una falta de respecte dir que el van enviar a navegar lligat amb filferros (en males condicions)», va dir al diari Página 12 Fabián Quiroga, encarregat de la reparació.
- Dos clubs de BCN repeteixen al top 10 mundial del 2024
- Tres hores que van canviar el Barça
- El jesuïta Peris, davant el jutge per la denúncia d’un abús no prescrit
- Dos milions de catalans es beneficiaran de la llei de salut bucodental
- El Govern agilitzarà els 10 tràmits ‘online’ més utilitzats per a la sol·licitud d’ajudes
- Al minut Guerra d’Israel en directe: última hora sobre el final de la treva a Gaza, l’ajuda humanitària i reaccions
- Shopping Black Friday 2022: les millors ofertes d’Amazon
- SHOPPING Helly Hansen té les millors rebaixes d’hivern: ¡a meitat de preu!
- Com més població, més recursos
- L’Advocacia de l’Estat veu compatible la condemna del procés i l’amnistia