ELECCIONS A L'ÍNDIA
Bollywood, clau en la reelecció de Modi
Més de 15 milions de nous votants participaran en les eleccions generals de l'Índia que comencen aquest dijous
El primer ministre indi, Narendra Modi, compta amb el recolzament de desenes d'estrelles de la Meca del cine hindú
zentauroepp47698848 india modi190410114832 /
A començaments d’aquest any, una dotzena de prestigiosos artistes de Bollywood van agafar un jet privat des de la Meca del cine indi, Mumbai, cap a la capital del país, Nova Delhi, per reunir-se en una audiència privada amb el primer ministre del’Índia, Nadrendra Modi. Després de la reunió, l’actor Ranveer Singh, que compta amb prop de 22 milions de seguidors a la xarxa social Instagram, va publicar una imatge de si mateix abraçant Modi que va aconseguir més de 3 milions de ‘likes’.
L’Índia, la democràcia més gran del món, prepara, després del tancament de campanya dimarts passat, la primera de set etapes electorals. Més de 900 milions de ciutadans estan cridats a votar i diversos sondejos donen la victòria al primer ministre. La primera fase comença l’11 d’abril i l’última serà el 9 de maig.
Bollywood està jugant un important paper en la campanya de Modi, impulsant el seu lideratge per a un segon mandat, donant-li suport tant a la gran pantalla, com a fora. Aquest fet ha marcat un canvi en la relació més transaccional que les estrelles de cine índies tenien anteriorment amb els polítics.
El nacionalista hindú ha demanat als cineastes i estrelles "parlar sobre patriotisme, la cultura de l’Índia i els seus valors" a les seves pel·lícules, segons ha dit el productor de cine Mahaveer Jain, que va organitzar la reunió del 10 de gener amb el líder indi. "Modi reconeix el poder suau de Bollywood i l’impacte que pot tenir", ha afegit el cineasta.
Factor clau per a la victòria
Les persones menors de 35 anys constitueixen gairebé dos terços de la població de l’Índia d’aproximadament 1.300 milions, amb més de 15 milions de persones votant per primera vegada en les eleccions generals que comencen aquest dijous. El recolzament de les principals estrelles mediàtiques podria ser clau per a la victòria del mandatari indi.
Modi va arribar al poder el 2014, però aquesta vegada l’angoixa rural i la preocupació per la falta de llocs de treball amenacen de dificultar el triomf del seu partit, el Bharatiya Janata Party (BJP), en les eleccions que duraran més d’un mes i el recompte dels vots de les quals està programat per al23 de maig.
En els últims mesos, Modi s’ha reunit en privat almenys quatre vegades amb algunes de les personalitats més importants de Bollywood, la majoria de les quals han publicat 'selfies' amb ell a les xarxes socials acompanyades de títols brillants. Un exemple és el 'selfie' del director Karan Johar amb el líder polític del BJP sota un títol que diu: "Junts ens encantaria inspirar i iniciar canvis positius cap a una Índia transformadora", la foto va obtenir més d’1 milió de 'likes'. El director indi també ha donat les gràcies al Govern per reduir els impostos a les entrades de cine.
"Potser no hi ha cap polític en la història de la política índia que hagi pogut crear un programa de divulgació per a celebritats com Narendra Modi", ha explicat Joyojeet Pal, un professor de la Universitat de Michigan que ha analitzat les notícies dels mitjans socials de Modi des del 2009.
Propaganda a través del cine
Més enllà de les xarxes socials, Bollywood ha tret tres pel·lícules amb actors principals en papers de primer ministre aquest any. Una, la taquillera 'Uri - The Surgical Strike' va ser l’èxit més gran de l’any, amb una recaptació bruta de més de 35 milions de dòlars a la taquilla índia. En alguns dels seus discursos, Modi i els seus ministres han evocat repetidament la pel·lícula, que elogia indirectament el primer ministre i el seu assessor de seguretat nacional per planejar un atac el 2016 contra suposats campaments terroristes alCaixmir administrat pel Pakistan. La seva directora, Aditya Dhar, ha negat que tingui una intencionalitat política: "La meva pel·lícula és un homenatge al’Exèrcit indi", ha dit Dhar, i ha afegit que la cinta tracta dels sacrificis que fan els militars pels seus compatriotes.
El film es va estrenar el mateix cap de setmana que 'The Accidental Prime Minister', basada en una biografia no autoritzada del predecessor de Modi, Manmohan Singh. Aquesta pel·lícula, al contrari, no va tenir èxit a la taquilla, ja que va projectar un menyspreu obert envers Singh, descrivint-lo com a inefectiu i obligat a inclinar-se davant dels capricis de la família Gandhi, que encapçala el principal partit opositor de l’Índia, el Partit del Congrés, liderat per Rahul Gandhi.
"Es pot dir clarament que algunes d’aquestes cintes són pel·lícules de propaganda", ha dit l’influent crític de cine Rajeev Masand. El film biogràfic titulat ‘PM Narendra Modi’ s’estrenarà aquest dijous, quan els primers vots s’emetran en l’elecció de set fases i tindrà continuïtat amb una sèrie web de 10 episodis sobre la vida de Modi.
"Gran influència"
No obstant, no tothom està pujant al carro de Modi. Més de 800 artistes teatrals, actors i cineastes van instar els votants a no donar suport a Modi la setmana passada, però tret d’alguns, la majoria eren cineastes independents i documentals que no tenien la influència dels més importants de Bollywood.
"L’home retratat com el salvador de la nació fa cinc anys ha destruït els mitjans de vida de milions de persones a través de les seves polítiques", han publicat al web Artists Unite. "Fem una crida als nostres conciutadans perquè votin per amor i compassió, per la igualtat, la justícia social i per derrotar les forces de la foscor i la barbàrie", han afegit.
Notícies relacionadesEl principal partit de l’oposició, el Partit del Congrés, també ha buscat atreure Bollywood i una font del partit ha dit que els cineastes van ser convidats a reunir-se amb el seu líder, Rahul Gandhi. L’agenda per a aquesta reunió és desconeguda i l’oficina de Gandhi no ha respost a les trucades a la recerca de comentaris. 'My name is RaGa', una pel·lícula menys publicitada sobre Gandhi, també s’estrenarà durant el mes electoral.
Tradicionalment, les estrelles de Bollywood funcionaven com a detonadors de multituds en els mítings electorals, sovint a canvi de remuneració. Tot i que molts es van ficar en política més tard, cap partit polític els ha desplegat abans com ambaixadors de marca subliminars. "Això és alarmant, perquè el cine indi té una gran influència", ha dit Sandeep Chatterjee, professor de direcció i guió a l’Institut de Cine i Televisió de l’Índia. "Es pot dir que les persones tenen dret a decidir el que veuen, però no es pot descartar la influència que té el cine indi en la gent en general, especialment en els joves", ha afegit.
- CATA MAYOR Cuina d’altura al Baix Empordà
- Còctels de qualitat sense necessitat d’efectes especials
- Reis del boca a boca Restaurants de culte de BCN fora del radar dels ‘influencers’
- Una dupla especial "L’ego s’ha de deixar de costat"
- Aniversari. Nutrició esportiva Nutrisport celebra els 40 anys d’història amb una nova imatge