NOU PAS D'OBERTURA
L'Aràbia Saudita autoritza les dones a viatjar sense permís masculí
El règim aprova una normativa que també els dona més control sobre assumptes familiars

FILE PHOTO Saudi students walk at the exhibition to guide job seekers at Glowork Women s Career Fair in Riyadh Saudi Arabia October 2 2018 REUTERS Faisal Al Nasser File Photo /
L’Aràbia Saudita ha anunciat que posa fi a les restriccions de viatge sobre les dones adultes, que fins ara necessitaven el permís dels seus ‘guardians’ masculins per viatjar. També els concedeix un control més gran sobre els assumptes familiars. Aquest anunci, fet públic mitjançant una sèrie de decrets ministerials publicats al butlletí oficial del regne, es produeix després de les creixents crítiques contra el sistema de tutela masculí sobre les dones i en un moment en què el país està en el focus de la comunitat internacional per la situació dels drets humans al país.
La nova norma estipula que s’ha de donar un passaport saudita a qualsevol ciutadà que el sol·liciti i que cap persona major de 21 anys necessita permís per poder viatjar. Això obre la porta que les dones saudites puguin a partir d’ara viatjar lliurement, sense necessitat del’autorització masculina (pares, marits, germans o altres tutors).
Així mateix, els decrets aprovats atorguen a les dones, per primera vegada, el dret a registrar el naixement dels seus fills, el matrimoni o el divorci, així com a rebre documents familiars oficials i ser elegibles com a tutors de menors d’edat
Riad, sota el focus internacional
Riad ha patit la censura internacional per la situació de les dones que, segons els grups de defensa dels drets humans, són tractades a l’Aràbia Saudita com aciutadans de segona categoria ja que requerien l’autorització d’un tutor masculí per prendre decisions importants durant tota la seva vida.
El príncep hereu, Mohamed bin Salman, governant de facto, ha fet un pas més per rentar la imatge del seu país. L’any passat ja va aixecar la norma que prohibia a les dones conduir amb l’objectiu d’obrir el conservador regne musulmà i transformar l’economia.
Peròl’assassinat del periodista Jamal Kashoggi en el consolat de l’Aràbia Saudita a Istanbul ha provocat una onada de crítiques de la comunitat internacional cap al règim saudita i en especial cap alpríncep Salman, en el focus de les sospites per aquest crim.
- Tribunals Qui és Inés Guardiola, l'advocada que ha aconseguit l'absolució de Dani Alves
- Els Mossos volen que els forenses aclareixin si Tenneco causa càncer
- Reforma pendent El final del canvi d’hora apunta al 2026
- Set projectes multiplicaran la potència cultural de Barcelona
- El TSJC absol Alves d’agressió sexual a una jove al Sutton el 2022
- Ciclisme La Volta suspèn el final de l’etapa reina a Queralt i farà una etapa plana de 120 km amb final a Berga en el seu lloc
- ChatGPT La IA aposta per aquest barri de Barcelona per viure: "On tradició i modernitat es troben"
- Pla pilot El Govern concedirà beques de 500 euros al mes per estudiar Filologia Catalana i augmentar la xifra de professors
- Catalunya Media City Salvador Illa presenta el ‘hub’ audiovisual Catalunya Media City a les Tres Xemeneies
- Crisi transatlàntica ¿Per què el Vell Continent és tan important per als EUA? Desmuntant el mite de l’Europa parasitària de Trump