PROPOSEN TRASLLADAR-LOS EN UN BOEING

'Open Arms' desafia Sánchez a contractar un vol a Madrid

L'ONG al·lega que seria més barat i segur que anar per mar fins a les Balears

El Govern qüestiona les decisions del barco i endureix el to contra Itàlia

zentauroepp49481580 a migrant is comforted by a crew member of the open arms spa190818203337

zentauroepp49481580 a migrant is comforted by a crew member of the open arms spa190818203337 / Francisco Gentico

4
Es llegeix en minuts
Iolanda Mármol / Agencias

El drama humanitari que viuen els immigrants a bord del’‘Open Arms’ no només continua sense resoldre’s, sinó que ha propiciat una desconcertant escalada de tensió entre l’ONG, el Govern espanyol i l’italià, amb crítiques creuades que agreugen desavinences que s’han anat gestant des de començament d’any. Els responsables del rescat van desdenyar l’oferta  de Pedro Sánchez perquè el barco atraqui a les Balears i el van desafiar a contractar un avió per traslladar fins a Madrid els 107 migrants que segueixen a bord després de 18 dies al mar com a alternativa a la qual, insisteixen, és la millor opció: desembarcar a Lampedusa.

L’oenagé catalana considera “incomprensible” l’oferta del president en funcions, entén que arriba tard, perquè després de 18 dies al mar, els rescatats no estan en condicions de realitzar una travessia semblant, fins a les Balears i molt menys fins a Algesires, com havia ofert l’Executiu espanyol diumenge. “No podem fer-ho”, va opinar el director i fundador de l’ONG, Oscar Camps, que va argumentar la negativa en les dificultats tècniques, a més de l’esgotament  físic i psicològic dels migrants.

El rebuig va causar una sorpresa en el Govern que es va transformar en malestar quan l’ONG va fer servir un comunicat per afirmar que Itàlia i Espanya haurien arribat a un presumpte acord de desembarcament. La Moncloa va desmentir de ple haver arribat a cap pacte amb Roma i va oferir llavors a proveir el barco perquè pogués emprendre el viatge des de les costes italianes fins a les espanyoles. Va demanar als seus responsables que, en lloc d’actuar amb de notes de premsa, contactessin amb el Govern per detallar quin material necessitarien per al trajecte. En l’Executiu començava a arrelar la idea que en realitat l’‘Open Arms’ no vol tornar a Espanya per temor de sancions i per això cerca alternatives.

El rerefons

El barco va estar bloquejat al port de Barcelona des del gener fins a l’abril d’aquest any per ordre del ministeri de Foment, que va al·legar que l’embarcació no tenia els certificats que garanteixen el compliment de la normativa internacional de seguretat marítima. El Govern li va permetre partir finalment per transportar ajuda humanitària, però no per participar en tasques de salvament. Malgrat la prohibició i de les advertències de l’Executiu des d’aleshores, l’ONG ha continuat defensant les seves missions de rescat.

Amb aquest rerefons, Open Arms, lluny de doblegar-se a la petició del Govern perquè detallés quin material necessitaria per a una travessia fins a les Balears, va proposar aquest dilluns una altra alternativa. A primera hora de la tarda, el cap d’operacions a Itàlia, Riccardo Gatti, va plantejar a Sánchez que contracti un Boeing per traslladar els migrants, una solució més ràpida i, assegura, més barata. El pla seria que el barco atraqui a Catània (Sicília) i allà pugessin a bord d’un avió fins a Madrid. Aquesta fórmula, no obstant, torna a implicar la necessitat d’una autorització per poder accedir a un port italià, una cosa a la qual es nega el ministre d’Interior, el xenòfob líder de la Lliga, Matteo Salvini, i també el trasllat fins a l’aeroport.

“Per donardignitatals rescatats, podrien transferir-los a Catània i des d’allà amb avió portar-los a Madrid. Llogar un Boeing per a 200 persones té un cost de 240 euros per passatger”, va defensar Gatti, que va assegurar que la solució donada per Sánchez al barco 'Aquarius' l’estiu passat va costar 250.000 euros.  

Malta, el retret

Ni Govern ni l’oenagé aconsegueixen amagar la seva irritació. L’Executiu al·lega que la resolució de la crisi hauria sigut més senzilla si el barco no s’hagués acostat a costes italianes quan s’estava ultimant un acord ‘sottovoce’ amb Malta, país disposat a permetre el desembarcament tan aviat la UE tanqués el pacte per resituar els migrants.

Segons fonts governamentals, l’acord estava pràcticament tancat i amb prou feines faltaven vint persones per acollir. En aquest sentit es va expressar aquest dilluns la vicepresidenta, Carmen Calvo, al dir que el barco ‘Open Arms’ va decidir anar a Itàlia “amb el pronunciament judicial que el deixaven entrar en aigües italianes però no aclaria si podia desembarcar, que és al que s’ha acollit Salvini”. L’assenyalament no va agradar a l’oenagé. Gatti la va acusar d’intentar “tergiversar la realitat” i va explicar que la situació no s’havia desenvolupat com l’expressa el Govern. La vicepresidenta va recordar que el barco "té llicència per sortir en ajuda humanitària, no per rescatar”, un missatge en el qual alguns veuen l’amenaça de tornar a bloquejar el barco si atraca en ports espanyols.

Notícies relacionades

El diputat d’En Comú i membre de la Taula del Congrés dels Diputats, Gerardo Pisarello, va opinar que és“indecent”que el Govern qüestioni l’actuació d’‘Open Arms’.

Crisi diplomàtica

La crisi s’aguditza, a més, en termes diplomàtics. L’Executiu espanyol va endurir aquest dilluns el to contra Salvini. La ministra de Defensa, Margarita Robles, el va acusar d’intentar treure’n profit electoral del drama humanitari. “El que fa Salvini és una vergonya per a la humanitat”,va acusar.