No hi ha supervivents

Un avió ucraïnès amb 176 persones s'estavella a prop de Teheran

L'aparell, un Boeing 737 de l'aerolínia UIA, va patir problemes tècnics poc després de l'enlairament

20200108 468319 iranavionataquee 1 3 / periodico

2
Es llegeix en minuts
Adrià Rocha Cutiller
Adrià Rocha Cutiller

Periodista

ver +

Incessant activitat a l’espai aeri iranià. Només hores després que l’Iran llancés dotzenes de míssils contra dues bases nord-americanes a l’Iraq, un avió comercial ucraïnès s’ha accidentat quan s’ha enlairat de l’aeroport Imam Khomeini de Teheran.

Un total de 176 persones han mort en l’accident de l’aparell de la companyia Ukranian International Airlines (UIA), un passatge integrat per ucraïnesos, canadencs, iranians i suecs.

Les autoritats ucraïneses han demanat cautela mentre s’investiga la causa del sinistre, però ha sigut l’ambaixada d’Ucraïna a l’Iran la que primer ha fet al·lusió en un comunicat a una fallada al motor i, posteriorment, emetia un segon en què eludia esmentar cap motiu a l’espera de l’anàlisi de les dues caixes negres.

Evitar les especulacions

A la pregunta de si l’avió podria ser abatut per un míssil, el primer ministre d’Ucraïna, Oleksei Hontxaruck, va contestar a Kíev apel·lant a no especular fins a tenir dades de la investigació. De moment, l’autoritat iraniana d’aviació civil ha indicat que no entregarà als Estats Units les caixes negres del Boeing 737 sinistrat.

L’Administració Federal d’Aviació dels Estats Units i aerolínies de tot el món han suspès els vols sobre l’espai aeri de l’Iraq i l’Iran. Diverses aerolínies, des de la francesa Air France fins a l’alemanya Lufthansa, passant per Singapore Airlines i Malaysia Arlines, han pres la mateixa decisió.

L’avió, un Boeing 737-NG, tan sols tenia tres anys de vida i s’ha estavellat per problemes tècnics ocorreguts just després de l’enlairament, sempre segons la versió de l’autoritat aèria iraniana. L’aparell, que s’ha enlairat una hora tard per problemes tècnics, s’ha incendiat en l’aire, pocs segons després de començar la ruta que havia de portar-lo a Kíev, la capital ucraïnesa.

El març de l’any passat, Boeing va congelar la producció de la seva flota de 737 MAX, després d’un accident a Etiòpia. Pocs mesos abans, l’octubre del 2018, n’hi havia hagut un altre a Indonèsia. En total, entre aquests dos successos, les fallades a l’avió van causar la mort de 346 persones.

Boeing, després de l’últim accident d’aquest dimecres, ha assegurat estar recopilant informació per aclarir els fets. «El foc és tan virulent que no podem fer cap rescat –ha dit a la televisió pública iraniana Pirhosein Kulivand, el cap dels serveis d’emergència del país persa–. Tenim 22 ambulàncies, quatre autobusos medicalitzats i un helicòpter a la zona». El lloc on ha caigut l’avió està situat a pocs quilòmetres de Teheran, entre les localitats de Shahed i Parand.

La televisió iraniana, no obstant, ha mostrat com l’incendi de l’aparell sí que ha sigut finalment extingit. Les tasques de recuperació i posterior identificació dels cadàvers dels morts ja han començat.

Sense supervivents

Notícies relacionades

Sense superviventsAbsolutament tots els tripulants de l’avió —167 passatgers i nou treballadors d’UIA— han mort en el succés. Les nacionalitats dels morts, segons ha assegurat el ministre d’Afers Exteriors ucraïnès, són les següents: 82 iranians, 63 canadencs, 11 ucraïnesos, 10 suecs, quatre afganesos, tres alemanys i tres britànics.

«El meu més sincer condol als familiars i amics dels passatgers i la tripulació. Estem treballant per aclarir exactament els fets», ha dit aquest dimecres al matí el president ucraïnès, Volodímir Zelenski, en un comunicat oficial. El sinistre de l’avió, segons els registres iranians, ha tingut lloc a les 6.22 de la matinada hora de Teheran —les 3.52 hora espanyola—.