carrera a la casa blanca
La fita del primer candidat gai
Pete Buttigieg abandona la carrera per la nominació davant la seva incapacitat per guanyar-se el vot negre

zentauroepp52588122 south bend indiana march 01 former south bend indiana m200302192740 /
Va irrompre en la carrera com un desconegut, però durant un temps va saber encarnar l’esperança de tots aquests demòcrates fastiguejats amb la polarització política, ansiosos per la renovació generacional al partit i famolencs per un pragmatisme que bastís ponts entre les dues Amèriques. Pete Buttigieg no només es va vendre com el candidat capaç de retornar la concòrdia al país, sinó que es va atrevir a reclamar valors que s’ha apropiat la dreta política, com el patriotisme i la fe en Dios. «Llibertat, democràcia i seguretat,» l’eslògan de la seva campanya ho deia tot. Contra tot pronòstic va guanyar més delegats que ningú a Iowa i a Nou Hampshire va aconseguir la capa dels votants moderats, però la seva incapacitat per obrir-se pas entre el vot negre ha acabat tombant la seva candidatura.
El seu abandonament abans del Superdimarts el converteix en una espècie de màrtir per a un sector del partit. Podria haver esperat, però ha preferit apartar-se com més aviat millor per ajudar a consolidar el vot moderat i reduir opcions a la candidatura de l’esquerrà Bernie Sanders. Deixa un llegat valuós: el primer candidat gai de la història, anomalia que ha ajudat a normalitzar parlant sense embuts de la seva sexualitat i fent-se acompanyar del seu marit Chasten a la campanya. En gran manera era la baula perduda entre Bill Clinton i Barack Obama, jove, culte, moderada, eloqüent en la seva oratòria i originari de la perifèria del país.
Bombo mediàtic
Els astres, no obstant, no van ser favorables a l’alcalde de South Bend (Indiana) de 38 anys. El caòtic recompte d’Iowa el va deixar sense l’impuls que la seva victòria li hauria donat en altres circumstàncies i el sorprenent tercer lloc d’Amy Klobuchar a Nou Hampshire li va prendre titulars quan més bombo mediàtic necessitava. L’estocada final la hi va donar Carolina del Sud, on només va conquerir el 2% del vot negre, una desfeta cridada a repetir-se en altres estats mestissos. Com a consol, pocs neguen que té al davant un futur prometedor. No sembla que hagi dit la seva última paraula.
- Gestió hídrica Rialb, el segon embassament més gran de Catalunya i el més jove, bat un nou rècord d’ompliment
- Usos lingüístics Emma Vilarasau, en l’especial sobre la llengua de TV3: «No es pot viure les 24 hores en català»
- Ensenyament Els resultats de la consulta de la llengua vehicular a València es publicaran avui
- Descobriment inesperat Les obres de la Via Laietana troben per sorpresa les restes de cinc cases medievals de Barcelona
- CHAMPIONS LEAGUE El Barça regala una altra gesta a Lisboa
- Congrés dels Diputats Junts refreda les opcions de Díaz d’aprovar la reducció de jornada: «Ara mateix no avalem el seu projecte de llei»
- Política lingüística La influència del castellà cap al català és major que a la inversa en parlants bilingües i varia segons l'edat
- Consulta a la Comunitat Valenciana El 51% de famílies valencianes trien el català com a llengua escolar i el 49% opten pel castellà
- Ciència Observen per primera vegada com les neurones que conformen el cervell humà emmagatzemen records
- Després de la tornada de La Caixa ¿Quines empreses han tornat a Catalunya després del procés i quines falten per tornar?