UN POBLE AFLIGIT
El Líban, un país devastat per una greu crisi econòmica i social
La tragèdia al port de Beirut arriba en el pitjor moment del país, a les portes d'un altre confinament per frenar els contagis de coronavirus
La meitat de la població està sota el llindar de la pobresa
Vista de los daños tras la explosión. /
Beirut es desperta feta miques. L’explosió al port de la capital aquest dimarts no només suposa enormes pèrdues econòmiques i humanes, sinó que s’afegeix a un Líban ja esquerdat. Aquesta enorme desgràcia, que deixa un balanç provisional d’un centenar de morts i 4.000 ferits, arriba en el pitjor moment del país. És a les portes d’un altre confinament imposat per les creixents xifres de coronavirus, la seva economia fa mesos que està a punt del col·lapse amb ja la meitat de la seva població sota el llindar de la pobresa.
Precisament el matí de l’explosió el Ministeri de l’Interior havia anunciat noves mesures per a un semiconfinament davant l’augment de contagis. Amb més de 5.000 casos confirmats, el Líban suma 65 morts per Covid-19. El seu sistema de salut precari i, en gran part, privatitzat ha portat les autoritats a avançar-se al virus amb mesures preventives per evitar el col·lapse dels hospitals. Tot i que ara els centres de salut sí que estan desbordats pels quatre milers de ferits causats per l’explosió.
La pandèmia global va fuetejar un Líban ja en ebullició per les protestes continuades de la seva joventut. Els carrers es van omplir de joves fastiguejats per la falta d’oportunitats i pel sistema sectari imposat després de la guerra civil que empara la corrupció i el clientelisme de la classe política. El moviment del 17 d’octubre va prendre les places exigint reformes polítiques i econòmiques per tornar l’esperança a la societat libanesa oblidada pels seus governants.
Protesta contra el Govern als carrers de Beirut, hores abans de l’explosió al portNABIL MOUNZER (EFE) /
Contra el sistema sectari
Després del confinament, les xarxes teixides durant les protestes van tornar a prendre les avingudes amb la mateixa força. Grups feministes, ecologistes i antiracistes denunciaven la desigualtat de gènere, la crisi climàtica en un país aliè a cura del medi ambient i l’opressió cap a certes comunitats en una societat libanesa molt diversa. Dels seus gairebé set milions d’habitants, el 25% són refugiats sirians i unes 250.000 són treballadores domèstiques migrants sota l’inhumà sistema kafala.
A aquest complicat entramat social se li suma la rica composició del país amb un total de 18 sectes religioses reconegudes a la Constitució. Després de la cruenta guerra civil que va durar 15 anys i va enfrontar aquests grups, es va idear un sistema que garantís la representació sectària en funció de la població. Però, 40 anys després, aquest sistema sembla caduc per a un país jove amb una mitjana d’edat al voltant dels 30 anys.
Col·lapse econòmic
Després de la guerra civil libanesa, el poder econòmic i polític va quedar en mans d’un grupuscle de famílies que continuen mantenint-lo actualment. Les protestes d’una societat civil organitzada no han impedit que el Líban es trobi a punt del col·lapse econòmic. Amb la pèrdua del 60% del valor de la lliura libanesa davant el dòlar en els últims mesos, els preus dels productes bàsics s’han disparat i han portat la població a mesures desesperades per alimentar-se. Intercanvis de vestits o mobles per llet de fórmula per a nadons s’anuncien en grups de Facebook.
La pandèmia ha agreujat una situació ja per si mateix crítica. Més de 200.000 persones han perdut la feina des del mes d’octubre. Davant aquesta crisi econòmica permanent, el Govern va sol·licitar assistència al Banc Mundial i al Fons Monetari Internacional després de declarar el seu primer impagament de deute. El Líban ja és un dels països més endeutats del món amb el 170% del seu PIB, o uns 80.000 milions d’euros, en balanç negatiu.
A les fosques
Al seu torn, la fam s’ha estès a sectors de la societat libanesa que no l’havien conegut, com la seva classe mitjana. El país està literalment sumit en la foscor la major part del dia. En ocasions els talls d’electricitat han arribat a les 22 hores al dia. La falta de combustible, un producte sempre importat des de l’estranger, és el principal causant d’aquesta crisi d’electricitat fixa. Per això, la pèrdua d’una infraestructura tan vital com el port de Beirut tindrà conseqüències dramàtiques per a la seva població.
Més enllà d’aquest clima d’incertesa econòmica i social, també la inseguretat plana sobre el país. Després de l’incident armat a la frontera libanesoisraeliana el passat 27 de juliol, les tensions entre Israel i la milícia xiïta Hezbol·là van arribar a nivells elevats. Precisament aquest divendres el Tribunal Especial per al Líban, a l’Haia, emetrà el veredicte contra quatre militants de Hezbol·là acusats de participar en l’atemptat que va acabar amb la vida el 2005 del llavors primer ministre libanès, Rafik al-Hariri.
I al volar el port pels aires volava també tot un país.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Vivas reclama al PP que negociï amb l’Executiu
- Cada cop més menors incompleixen el règim de visita després d’un divorci
- Col·lisió entre Broncano i Motos per Jorge Martín
- Urbanisme La nova ronda de Sant Antoni provoca embussos d’autobusos
- NENS TUTELATS El Govern va adjudicar cent milions a dit en centres de menors del 2016 al 2020
- Shopping Black Friday 2022: les millors ofertes d’Amazon
- Shopping ¿Busques un smartwatch? Aquests són els millors amb descompte del Black Friday
- Al minut Guerra d’Israel en directe: última hora sobre el final de la treva a Gaza, l’ajuda humanitària i reaccions
- ERC busca la via per recuperar militants
- El testimoni d’Aldama deixa al TS l’opció d’investigar el Govern