Perfil
Conte, de titella a marionetista
El primer ministre ha passat de ser un desconegut a convertir-se en un polític amb un alt recolzament popular
Entre els seus principals rivals destaquen l’ultradretà Salvini i l’exaliat Renzi, tots dos en hores baixes

Quan el juny del 2018, per una sèrie de circumstàncies gairebé inversemblants, va ser presentat com el nou primer ministre d’Itàlia, molts no van dubtar a dir que era «un titella», una marioneta política manejada per d’altres amb molta més experiència i habilitat política que ell.
Giuseppe Conte, era llavors un desconegut professor de Dret. Un advocat de províncies, habitual votant de l’esquerra i amb nul·la experiència política. Quan va ser informat que seria primer ministre estava fent classes a la universitat de Florència. L’endemà va prestar jurament i va acceptar executar un programa que no havia escrit d’un Govern impensable setmanes abans, fruit d’una aliança entre els xenòfobs ultranacionalistes de la Lliga i els populistes del Moviment 5 Estrelles (M5E).
«¿Fins quan continuarà sent un titella de Salvini i [del llavors líder de l’M5E, Luigi] Di Maio?», li va arribar a dir Guy Verhofstadt, llavors líder d’Aliança dels Liberals i Demòcrates per Europa, el febrer del 2019.
Però després ell es va convertir en el marionetista. Va quedar clar l’agost del 2019 quan, gràcies a la crisi política provocada per Salvini, l’Executiu es va trencar i el seu nom va despuntar com la figura que podia treure el país d’aquell encallador. I així va ser: poc després, amb ell novament a càrrec del Govern, va néixer una aliança que fins ara no s’ha trencat, entre el progressista Partit Democràtic (PD) i l’M5E.
Perfil internacional
Aleshores, la mutació de Conte ja estava en curs, gràcies també a homes que han actuat a l’ombra del mandatari italià, elegits a les files de l’M5E, formació fundada pel còmic Beppe Grillo i l’empresa d’informàtica Casaleggio. Entre ells: Rocco Casalino, el seu portaveu, un exconcursant de ‘Gran hermano’ i hàbil comunicador, que va multiplicar les seves entrevistes, també en la premsa estrangera, per augmentar el perfil internacional de Conte.
Notícies relacionadesEs va convertir així en un dels principals negociadors d’Itàlia a Brussel·les. I després –això també gràcies a la pandèmia–, en el polític més popular d’Itàlia, una cosa que fins avui no ha canviat. De la seva personalitat política, els seus defensors destaquen la seva sobrietat, equilibri i capacitat de mediació.
Però també els seus enemics s’han multiplicat. No només els externs, com Salvini, sinó també els interns, com Matteo Renzi, amb el qual hi ha una profunda antipatia i que des de l’any passat no ha parat d’acusar-lo d’abusar del seu poder.
- SUCCESSOS ‘Lock-picking’, el nou sistema per obrir cases sense forçar panys amb què bandes de georgians roben a Espanya
- Els multireincidents se’n van a l’Hospitalet per la pressió policial
- Dol als fogons Mor Montse Guillén, la pionera que va triomfar als EUA amb la cuina catalana
- FUTBOL Així és l’acord que el Reial Madrid va tancar amb Xabi Alonso fa mesos per lligar la seva arribada
- BCN busca la fórmula per insuflar una nova vida a la seva plaça més dura
- Fer soroll El somni del triplet
- Energia El Govern ignora les pressions i activa el primer contracte per tancar Almaraz
- Treball CCOO i la UGT posen el focus de l’1 de Maig en la reducció de jornada
- Tecnologia Més de 800 petites telecos es mobilitzen contra les fusions
- Filtració d’informació Trump reitera el suport a Hegseth després de l’escàndol d’un segon xat