Pugna per les notícies
Austràlia aprova la llei que obliga Google i Facebook a pagar als mitjans de comunicació
El Parlament dona llum verda a la primera legislació mundial que força les tecnològiques a negociar una retribució per compartir contingut informatiu
Austràlia ja compta amb una llei que obliga Google i Facebook a pagar als mitjans de comunicació per enllaçar les seves notícies. Aquest dijous, el Parlament australià ha donat llum verda a la primera llei a tot el món que força els gegants tecnològics a negociar una retribució per poder mostrar aquest contingut informatiu.
Després d’anunciar la intenció d’impulsar aquesta regulació, Google va amenaçar de deixar d’operar al país i Facebook va decidir, sense avisar, bloquejar la publicació i compartició de notícies. La primera companyia va acabar renunciant a aquesta amenaça després d’arribar a un acord per pagar a News Corp, l’imperi mediàtic del magnat conservador Rupert Murdoch, que controla les capçaleres més grans del país.
El bloqueig de Facebook va ser més espinós i va evidenciar la forta pugna amb el Govern per aquesta llei. Dimarts, la xarxa social i l’Executiu van tornar a la taula de negociació i van acordar aprovar unes noves esmenes a la llei que donen un marge de negociació més gran a les tecnològiques, cosa que els permet esquivar el paper dels tribunals com a mitjancers entre aquestes empreses i els mitjans de comunicació. Les plataformes creuen que l’amenaça dels tribunals permet als mitjans demanar remuneracions abusives; els mitjans creuen que sense aquesta amenaça seria impossible arribar a acords.
Dubtes sobre el seu impacte
Notícies relacionadesGran part del text legal ja va ser aprovat anteriorment per la Cambra de Representants, així que aquest dijous únicament s’han passat les esmenes segellades entre el Govern i Facebook, que rebaixen la pressió per a la multinacional nord-americana. Amb l’aprovació, la llei ja pot ser implantada.
La llei pretén una regulació més gran dels gegants tecnològics, que absorbeixen gran part del mercat publicitari, perquè compensin els mitjans de comunicació. L’aparició de les plataformes ha accentuat que siguin aquestes les que captin la majoria d’ingressos per publicitat, cosa que colpeja la premsa. No obstant, experts i organitzacions com ara Country Press Australia –que representa 161 diaris regionals– han advertit que la llei pot acabar beneficiant únicament els grans grups mediàtics, i perjudicar així el periodisme local.
- Dos clubs de BCN repeteixen al top 10 mundial del 2024
- Tres hores que van canviar el Barça
- El jesuïta Peris, davant el jutge per la denúncia d’un abús no prescrit
- Dos milions de catalans es beneficiaran de la llei de salut bucodental
- El Govern agilitzarà els 10 tràmits ‘online’ més utilitzats per a la sol·licitud d’ajudes
- Al minut Guerra d’Israel en directe: última hora sobre el final de la treva a Gaza, l’ajuda humanitària i reaccions
- Shopping Black Friday 2022: les millors ofertes d’Amazon
- SHOPPING Helly Hansen té les millors rebaixes d’hivern: ¡a meitat de preu!
- Com més població, més recursos
- L’Advocacia de l’Estat veu compatible la condemna del procés i l’amnistia