Drets humans
Boicot a Nike i H&M a la Xina per la seva negativa a comprar cotó de Xinjiang
La campanya arriba després d’un encreuament de sancions entre la UE i el gegant asiàtic per les violacions de drets humans contra la minoria musulmana uigur d’aquesta regió
Dijous, la xarxa social Weibo, coneguda com el ‘Twitter xinès’, s’omplia de missatges recolzant el boicot a les marques estrangeres que hagin decidit no comprar cotó de Xinjiang. La campanya va començar arran de l’encreuament de sancions entre la Xina i diversos de la Unió Europea per presumptes violacions de drets humans i treballs forçats que es produeixen en aquesta regió del nord-oest de la Xina. Xinjiang representa gairebé una cinquena part de la producció mundial de cotó i en subministra a moltes de les principals empreses de confecció del món.
Segons estudis publicats per instituts nord-americans i australians, almenys un milió de musulmans uigurs han sigut internats en «camps» i alguns han sigut sotmesos a «treballs forçats», especialment als camps de cotó de la regió. Diversos activistes i experts en drets humans de les Nacions Unides han denunciat també la detenció massiva, la tortura, els treballs forçats i les esterilitzacions contra aquests musulmans.
Les autoritats xineses han negat aquestes acusacions i han afirmat que les accions preses han sigut per frenar l’extremisme a la regió. El Govern del país asiàtic considera que aquests informes estan plens d’«informació falsa» i afirma que els «camps» són «centres de formació professional», destinats a donar feina a la població per allunyar-la de l’extremisme.
Les marques assenyalades
La Lliga de les Joventuts Comunistes ha sigut l’encarregada d’iniciar aquesta lluita contra H&M. La marca sueca va deixar d’utilitzar el cotó de Xinjiang el setembre del 2020, però això no ha evitat que s’hagi convertit en l’empresa més atacada. Actualment no és possible accedir a la seva botiga ‘online’ a les principals plataformes de comerç electrònic del país i els seus establiments físics han desaparegut dels mapes de Baidu i Didi, equivalents de Google i Uber a la Xina.
A la campanya s’hi va afegir també el ministeri d’Exteriors xinès, organitzacions del sector tèxtil i de consumidors i més d’una trentena de famosos del país. A més d’H&M, altres marques que van firmar un compromís per deixar de comprar aquest cotó s’han vist afectades, com Nike, Burberry, Adidas, Puma i Uniqlo, de Fast Retailing. Segons informa l’agència Efe, per a Nike les vendes a la Xina suposen un 19% de la seva facturació. Per la seva banda, Adidas ha caigut més d’un 6% en borsa des que la Unió Europea (UE) va imposar les sancions.
Recolzament al cotó de Xinjiang
Notícies relacionadesQui no ha compartit aquesta posició ha sigut Hugo Boss. La marca considera que el gegant asiàtic és una «prioritat clau», ja que un 10% de les seves vendes procedeixen de la Xina. És per això que la companyia s’ha afegit a la campanya: «Jo recolzo el cotó de Xinjiang». «El cotó de Xinjiang és un dels millors del món i el seguirem comprant i recolzant», ha assegurat la marca alemanya a Weibo. Hugo Boss també ha recolzat les decisions polítiques xineses, insistint que estan destinades a la «lluita contra el terrorisme separatista».
La marca japonesa Asics també ha llançat un comunicat similar, en què informava que continuaria «comprant-lo i recolzant-lo» i que «s’oposa fermament» a totes les «accions de difamació i propagació de rumors sobre la Xina». Un 12% de les seves vendes mundials es fan a la Xina. També s’ha pronunciat Fila, que ha negat que deixi de comprar aquest cotó.
- Obligatori per llei La multa que et pot caure per no estar empadronat on vius
- Energies renovables El pàrquing de l’Alcampo de Sant Boi es transformarà en la instal·lació fotovoltaica més potent de l’àrea de Barcelona
- salut mental Els diagnòstics de TDAH entre els adults creixen en els últims anys
- Conflicte a Girona Una família denuncia que un home s’ha quedat d’ocupa en una casa que li van deixar a Llagostera
- LA VISITA BLAUGRANA AL COLISEUM Cinc anys amb un zero a Getafe
- Violència contra les dones Laura Palmer i la por que ens va quedar
- Transparència Hisenda vigilarà més les targetes: demanarà aquestes dades sobre els moviments
- Trump, la Lluna i més enllà
- Aquesta nit Gala dels premis Gaudí
- Premier league Haaland firma una inusual renovació amb el City fins al juny del 2034