Tensió diplomàtica
La crisi amb el Marroc té arrels a Washington
El reconeixement nord-americà de la sobirania marroquina sobre el Sàhara ha envalentit la diplomàcia alauita
Biden no ha aclarit si pretén mantenir la postura de Trump, que trenca amb la posició tradicional del seu país
El reconeixement estableix un perillós precedent per als EUA, que han fet causa davant altres territoris conquerits per la força
El passat 10 de desembre la diplomàcia espanyola va esmorzar amb una gran sorpresa de la que no havia sigut informada. Donald Trump va anunciar a través de les xarxes socials el reconeixement de la sobirania marroquina sobre el Sàhara occidental, convertint els Estats Units en el primer país occidental que reconeixia l’ocupació il·legal de l’antiga colònia espanyola. Si bé la decisió nord-americana va arribar com a contrapartida a l’acord amb la monarquia alauita per normalitzar les relacions diplomàtiques amb Israel, com havien fet recentment els Emirats Àrabs, Bahrain i el Sudan, les conseqüències no van tardar a notar-se a l’altre costat de l’Estret.
Un dia després de l’anunci, Rabat va suspendre la cimera bilateral (Reunió d’alt nivell) amb Espanya que s’havia de celebrar el 17 de desembre i poc després va començar a pressionar Madrid i Berlín perquè seguissin l’estela nord-americana. Unes pressions que han donat peu a greus desacords des d’aleshores que han culminat aquesta setmana amb la decisió marroquina d’obrir les portes de la seva frontera perquè milers d’immigrants indocumentats poguessin arribar nedant fins a les costes espanyoles a Ceuta. L’envalentiment de la diplomàcia alauita no va ser, no obstant, l’única conseqüència aparent de l’acord amb els EUA.
Un dia després, Trump va enviar al Congrés una proposta per vendre-li a Rabat un nou paquet d’armes per valor de 1.000 milions de dòlars que inclouria drons d’última tecnologia i míssils de precisió, segons va publicar Reuters. El Marroc és el client principal de la indústria armamentística nord-americana a l’Àfrica, on ocupa una posició estratègica vital per als seus interessos. L’any passat va doblar les seves compres d’armament nord-americà, que van passar de 4.000 milions de dòlars el 2019 a 8.500 milions, xifra que situa el país magribí entre els 20 millors clients de la seva indústria.
Divisió sobre el Sàhara
Però hi podria haver més contrapartides, en aquest cas a la inversa, perquè, segons el ‘New York Times’, els EUA sospesen invertir prop de 3.000 milions de dòlars en el sector bancari i la indústria hotelera marroquina, transaccions que l’Administració Trump va deslligar dels termes de l’acord de normalització. El que sí que va fer Trump va ser deixar en mans del seu successor la patata calenta de la sobirania del Sàhara, que divideix el Congrés nord-americà.
Vint-i-set senadors republicans i demòcrates van enviar al febrer una carta a la Casa Blanca demanant que revoqui la decisió, descrita com a «miop» i contrària a la política nord-americana a la regió de les últimes dècades. I si bé la seva crida és probable que tingui cert pes en els càlculs de l’Administració, és difícil inferir que la seva postura sigui majoritària al Capitoli. Durant la presidència de Barack Obama, quan es va obrir el primer caucus d’amics del Marroc al Congrés, similar al que té Espanya, 54 senadors van recolzar la proposta de Rabat de concedir al Sàhara «una àmplia autonomia sota sobirania marroquina».
Notícies relacionadesBiden no ha aclarit fins al moment què pretén fer. La seva Administració ha negat que el secretari d’Estat, Tony Blinken, comuniqués a l’abril a la seva contrapart marroquina la intenció de mantenir el reconeixement de la sobirania, com va publicar la premsa nord-americana, i l’ambaixadora davant l’ONU ha demanat que es reprenguin les negociacions polítiques amb el Front Polisario per desembussar el conflicte. Però, de moment, la seva Administració no ha canviat els mapes utilitzats pel Departament d’Estat i la CIA, que inclouen el Sàhara com a part del Marroc.
I encara que Biden vulgui preservar els acords de normalització Israel, els riscos per a la credibilitat dels EUA als fòrums internacionals són evidents. Mantenir el reconeixement d’un territori conquerit per la força assentaria un perillós precedent per a un país que va sancionar Rússia per la seva annexió il·legal de Crimea i que va envair l’Iraq el 1991 per revertir la conquesta de Kuwait. Mal negoci per a un Biden que ha promès preservar el dret internacional i reforçar el seu sistema de governança, una cosa que tampoc està fent als territoris ocupats palestins, on no ha revertit els reconeixements de Trump a l’annexió israeliana del Golan sirià o la capitalitat de Jerusalem.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Dos clubs de BCN repeteixen al top 10 mundial del 2024
- Tres hores que van canviar el Barça
- El jesuïta Peris, davant el jutge per la denúncia d’un abús no prescrit
- Dos milions de catalans es beneficiaran de la llei de salut bucodental
- El Govern agilitzarà els 10 tràmits ‘online’ més utilitzats per a la sol·licitud d’ajudes
- Al minut Guerra d’Israel en directe: última hora sobre el final de la treva a Gaza, l’ajuda humanitària i reaccions
- Shopping Black Friday 2022: les millors ofertes d’Amazon
- SHOPPING Helly Hansen té les millors rebaixes d’hivern: ¡a meitat de preu!
- Com més població, més recursos
- L’Advocacia de l’Estat veu compatible la condemna del procés i l’amnistia