Després de 17 anys
Liverpool deixa de ser Patrimoni de la Humanitat
La Unesco desposseeix la ciutat britànica del seu reconeixement per la remodelació del port

L’Organització de les Nacions Unides per a l’Educació, la Ciència i la Cultura (Unesco) ha anunciat la seva decisió d’eliminar la ciutat britànica de Liverpool de la seva llista de Patrimoni Mundial a causa de la «pèrdua irreversible» causada per les remodelacions al seu port mercantil. L’Ajuntament de Liverpool tractarà d’apel·lar la «incomprensible» i «preocupant» decisió de la Unesco
L’organisme ha indicat que durant una reunió celebrada per videoconferència i a la ciutat xinesa de Fuzhou s’ha decidit treure la ciutat d’aquesta llista «a causa de la pèrdua irreversible del valor universal excepcional del lloc», segons un comunicat publicat a la seva pàgina web.
Una estructura històrica
Així, ha recordat que la ciutat va ser inclosa en la Llista de Patrimoni Mundial el 2004 i vuit anys després en la Llista de Patrimoni Mundial en Perill a causa del desenvolupament del projecte Liverpool Waters i l’impacte del mateix sobre l’estructura històrica del port.
«Des d’aleshores, el projecte ha continuat, igual com altres desenvolupaments urbanístics dins del lloc i a la seva zona d’amortiment. El comitè considera que aquestes construccions van en detriment de l’autenticitat i integritat del lloc», ha destacat.
«Pèrdua per a la comunitat internacional»
Per això, ha ressaltat que el centre històric i la zona portuària de la ciutat van ser incloses com a Patrimoni Mundial «per ser testimoni del desenvolupament d’un dels centres més importants del comerç marítim mundial en els segles XVIII i XIX», abans d’argüir que la sortida d’un lloc d’aquesta llista «és una pèrdua per a la comunitat internacional i per als valors i compromisos derivats de la Convenció del Patrimoni Mundial».
La Unesco ha manifestat que Liverpool se suma d’aquesta manera a la vall de l’Elba, a la ciutat alemanya de Dresden, i al santuari de l’Oryx Àrab, a Oman, com a llocs que perden el seu estatus com a Patrimoni Mundial en els últims anys.
La resposta municipal
Notícies relacionadesL’Ajuntament de Liverpool va anunciar aquest dimecres que mirarà d’apel·lar la «incomprensible» i «preocupant» decisió de la Unesco. L’alcaldessa de Liverpool, Joanne Anderson, va retreure a l’organisme haver acordat la resolució basant-se en el suposat deteriorament del moll, després d’una dècada sense visitar la zona ni comprovar-ne de primera mà l’estat: «No han volgut veure ni escoltar».
Anderson va sortir en defensa del port mercantil i va afirmar que l’argument de la Unesco és «evidentment fals», perquè la ciutat «mai s’ha vist millor», en part gràcies a una inversió de «centenars de milions de lliures».
- Tribunals Qui és Inés Guardiola, l'advocada que ha aconseguit l'absolució de Dani Alves
- Els Mossos volen que els forenses aclareixin si Tenneco causa càncer
- Reforma pendent El final del canvi d’hora apunta al 2026
- Set projectes multiplicaran la potència cultural de Barcelona
- El TSJC absol Alves d’agressió sexual a una jove al Sutton el 2022
- Ciclisme La Volta suspèn el final de l’etapa reina a Queralt i farà una etapa plana de 120 km amb final a Berga en el seu lloc
- ChatGPT La IA aposta per aquest barri de Barcelona per viure: "On tradició i modernitat es troben"
- Pla pilot El Govern concedirà beques de 500 euros al mes per estudiar Filologia Catalana i augmentar la xifra de professors
- Catalunya Media City Salvador Illa presenta el ‘hub’ audiovisual Catalunya Media City a les Tres Xemeneies
- Crisi transatlàntica ¿Per què el Vell Continent és tan important per als EUA? Desmuntant el mite de l’Europa parasitària de Trump