Drets humans

Acusen Grècia de vulnerar el dret a l’educació a menors refugiats

Un informe de Save the Children adverteix que menys del 15% dels nens i nenes que malviuen als campaments assisteixen a l’escola formal

Acusen Grècia de vulnerar el dret a l’educació a menors refugiats

Elias Marcou / Reuters

3
Es llegeix en minuts
El Periódico

Save the Children i el Consell Grec per als Refugiats han denunciat aquest dimecres que Grècia exclou desenes de milers de nens refugiats i sol·licitants d’asil de les escoles i els nega el seu dret a l’educació, mentre han demanat a l’Executiu grec i a la Unió Europea que abordin aquest «greu problema». Les dues organitzacions han recordat que Grècia ha rebut milions d’euros en fons per a l’educació i recentment es va comprometre a donar oportunitats d’aprenentatge a més de 20.000 nens i nenes en edat escolar que es troben al país.

No obstant, segons un informe de les dues organitzacions, menys del 15% dels nens i nenes als camps de refugiats assisteixen a l’escola formal. Als Centres de Recepció i Identificació, la taxa d’assistència descendeix el 0,3% i només van a classe set nens de 2.900. A més del «número sorprenentment baix de nens refugiats que assisteixen a l’escola», les dues entitats han assenyalat que la manca de personal, l’absència de mitjans de transport i el rebuig de la població local s’han agreujat per l’impacte del coronavirus, circumstàncies que generen la «tempesta perfecta» abans del nou any escolar.

En aquest sentit, aquestes organitzacions han remarcat que les mesures per contenir la propagació de la Covid, en particular les restriccions al moviment des dels campaments, han agreujat la situació dels nens sol·licitadors d’asil. «Quan es van tancar les escoles o es va oferir educació a distància únicament, els nens i les nenes van quedar exclosos per complet», han lamentat, abans de remarcar que l’accés a internet als campaments és «inadequat» i els estudiants no tenen equips com tauletes, portàtils o telèfons intel·ligents.

Carències educatives

Tots aquests problemes continuen sense resoldre’s malgrat que Grècia compta amb la segona proporció més alta de professorat per alumne de primària de la UE, destaquen les organitzacions, que matisen que, si bé les carències de l’educació a les illes gregues són particularment agudes, els nens i nenes refugiats en la part continental de Grècia també s’enfronten aperspectives nefastes de rebre una educació de qualitat.

«No vaig a l’escola al campament i això és dolent. No n’hi ha cap. (El campament) no té res [...] Està brut i cada dia hi ha problemes», explica a Save the Children Hani, un nen sirià de 9 anys que viu al campament de Lesbos amb els seus pares i quatre germans petits.

Segons el responsable d’Incidència Política de Save the Children a Grècia, Daniel Gorevan, el país europeu té un «problema crònic» quan es tracta d’enviar la infància refugiada a l’escola. «Fins i tot abans de la Covid, menys d’un terç dels nens i nenes refugiats i migrants estaven realment matriculats i assistien a l’escola», ha afegit, lamentant que l’actual Govern grec «ni tan sols en porta un recompte, pel que la profunditat de la crisi es manté oculta i sense ser prioritzada».

Instruccions clares

Notícies relacionades

En aquest sentit, la coordinadora de la Unitat Social del Consell Grec per als Refugiats, Vassiliki Katrivanou, ha afegit que les obligacions de Grècia respecte a l’accés a recursos per garantir que tots els nens i nenes del país puguin anar a l’escola són «clares». «El fet que tants no estiguin aprenent és una elecció deliberada que ignora les seves necessitats i drets», ha especificat, per la qual cosa ha instat el Govern a complir els seus compromisos amb el començament del nou any escolar.

En concret, Save the Children i el Consell Grec per als Refugiats demanen que Grècia doni instruccions clares a tots els proveïdors de serveis, incloses les direccions regionals, les direccions d’educació i la gestió escolar, destacant la seva obligació de matricular i facilitar l’assistència a l’escola de tots els nens i nenes que viuen a Grècia, independentment del seu estatus legal. També han demanat a la UE que supervisi la ràpida inscripció de nens i nenes refugiats, migrants i sol·licitadors d’asil en el sistema educatiu grec.