Moció popular de censura
El governador de Califòrnia manté el càrrec i dona un respir a Biden
Els demòcrates han assenyalat que es tracta d’una estratègia per aconseguir el poder sense passar per les urnes

Els californians han votat aquest dimarts en un referèndum a favor de mantenir en el càrrec el seu governador demòcrata, al rebutjar de forma rotunda un intent de desbancar-lo de part de republicans crítics amb les restriccions pel coronavirus. Gavin Newsom ha sobreviscut sense problemes a una consulta que podria haver-lo substituït per un republicà, en un dels estats més liberals dels Estats Units.
Amb més del 60% dels vots escrutats a tot l’estat, els canals CNN i NBC han dit que Gavin Newsom s’ha imposat després que al voltant de dos terços dels votants recolzessin el demòcrata en la consulta popular. Newsom presumeix d’haver respectat les indicacions científiques quan va ordenar als californians que es quedessin a casa durant el pitjor moment de la pandèmia de Covid-19. Però els empresaris el van acusar d’asfixiar els negocis amb aquestes restriccions i molts pares protestaven perquè els fills no anaven a l’escola.
El principal contrincant de Newsom era Larry Elder, un locutor de ràdio de dreta de 69 anys que recolza obertament l’expresident Donald Trump. Elder va copiar l’estratègia que va seguir Trump en l’elecció del 2020 i va llançar dilluns a la nit una pàgina web denunciant frau i demanant a les autoritats «investigar i millorar els resultats distorsionats» de l’elecció.
Crítiques a la consulta
Notícies relacionadesLa Mary Beth, de 63 anys i propietària d’una botiga, ha dit a Afp que ha votat aquest dimarts a Los Angeles per «desfer-se de Newsom», perquè «el virus va crear caos en la nostra economia, però ell ho va empitjorar tot amb els seus confinaments». «Hi havia altres formes per administrar això i ell hauria d’haver prioritzat els negocis», ha insistit. «Aquest referèndum és ridícul», ha assenyalat el Jake, un empleat del sector tecnològic de 38 anys que ha votat aquest dimarts a Los Angeles, i que no ha volgut donar el seu cognom. «He fet els comptes i, fins i tot si tots els electors registrats voten, podria costar més de 12 dòlars per vot», ha afegit. «Molta gent podria haver esmorzat amb això aquest matí».
Els demòcrates han criticat el cost de la consulta –uns 280 milions de dòlars– i han indicat que aquesta no era més que un intent dels republicans per segrestar el Govern de l’estat i aconseguir el poder com no poden a les urnes. Una enquesta realitzada per Spectrum News i IPSOS publicada dimarts ha revelat que dos terços dels votants registrats considerava el referèndum com un intent de prendre el poder polític.
- Gestió hídrica Rialb, el segon embassament més gran de Catalunya i el més jove, bat un nou rècord d’ompliment
- Usos lingüístics Emma Vilarasau, en l’especial sobre la llengua de TV3: «No es pot viure les 24 hores en català»
- Ensenyament Els resultats de la consulta de la llengua vehicular a València es publicaran avui
- Descobriment inesperat Les obres de la Via Laietana troben per sorpresa les restes de cinc cases medievals de Barcelona
- CHAMPIONS LEAGUE El Barça regala una altra gesta a Lisboa
- Congrés dels Diputats Junts refreda les opcions de Díaz d’aprovar la reducció de jornada: «Ara mateix no avalem el seu projecte de llei»
- Política lingüística La influència del castellà cap al català és major que a la inversa en parlants bilingües i varia segons l'edat
- Consulta a la Comunitat Valenciana El 51% de famílies valencianes trien el català com a llengua escolar i el 49% opten pel castellà
- Ciència Observen per primera vegada com les neurones que conformen el cervell humà emmagatzemen records
- Després de la tornada de La Caixa ¿Quines empreses han tornat a Catalunya després del procés i quines falten per tornar?