Tensió bèl·lica a l’Est
La intrèpida resistència dels trens a Ucraïna
El sistema de transport aeri ucraïnès ha quedat pràcticament inservible per la guerra, però la xarxa ferroviària mai ha col·lapsat
El conflicte bèl·lic ha segat ja la vida de 182 ferroviaris
A l’estació de trens de Khàrkiv, al martiritzat est d’Ucraïna, s’està celebrant un dels rituals del dia. Grinyolant com un ocell, carregat com un formiguer de passadissos llargs, un dels trens de llarg recorregut està arribant a la terminal. El vehicle és puntual com un rellotge suís, i l’organització, primmirada. Construïda el 1868, l’estació va arribar a ser una de les més grans de l’Imperi rus –el seu primer tren va sortir cap a Moscou–, i va ser destruïda durant la Segona Guerra Mundial, però el seu aspecte actual sembla un decorat de pel·lícula. És un lloc espartà, imponent i funcional, ara lleugerament rosegat per la guerra iniciada aquest any pel president rus Vladímir Putin.
És a l’hostessa Maixa Cepriibha, a qui avui li ha tocat, amb els seus companys, el torn llarg. Potser després, quan acabi, descansa una estona. La dona baixa del tren i no es queixa. Fa 15 anys que fa aquesta feina i, abans que ella, també el seu avi, durant la Segona Guerra Mundial, va ser maquinista per a la companyia de transport ferroviari. Però la Maixa, que mai ha deixat la feina des que va començar la guerra a Ucraïna, no sembla fer gaire cas a l’hostil moment històric que li ha tocat viure. «Són els controladors de trànsit i els assenyaladors els que ens salven. Quan hi ha bombardejos, ens desvien, canviem ràpidament de ruta. Hi ha una gran organització», explica amb orgull.
Des de l’inici de la guerra russo-ucraïnesa el febrer passat, el sistema de transport aeri d’Ucraïna ha quedat pràcticament inservible, però la xarxa ferroviària mai ha col·lapsat. Així, s’ha convertit en una peça clau de la resistència ucraïnesa contra la invasió russa. Amb una xarxa d’uns 20.000 quilòmetres de vies, el teixit actual de les quals es remunta a l’època soviètica i que avui gestiona la companyia estatal Ukrzaliznitsia, els trens ucraïnesos han continuat viatjant a totes les zones no ocupades del país, transportant persones, mercaderies i ajuda procedent d’Occident.
Més d’un milió d’evacuats
«Tan sols des d’aquesta estació hem evacuat un milió de persones des de l’inici del conflicte», afirma Mikhaïl Makarenko, el cap de l’estació de Khàrkiv que en una altra vida va ser policia. Makarenko explica que, segons ell, un dels secrets de la resiliència de la xarxa resideix en el personal, que «majoritàriament es va mantenir als seus llocs de treball», tot i que també en la coordinació en les comunicacions amb les forces armades, que informen de la situació de seguretat, i en el sistema preexistent de vies fèrries del país, que permeten múltiples desviacions en cas d’atacs.
«Tenim un sistema molt sòlid, per això, fins i tot en cas d’atacs, tenim capacitat de reacció. Tenim, per exemple, la possibilitat de desviar els nostres trens perquè els passatgers arribin al seu destí tot i que a través de trajectes més llargs», diu Makarenko. «Els únics trens que hem cancel·lat són els que es dirigien a les zones que ara estan sota ocupació russa», afegeix, a l’explicar que també la reparació de les vies fetes malbé s’ha fet constantment des del començament del conflicte.
Els ucraïnesos han assumit amb honrosa falta de complexos els mèrits dels seus trens, tot i que el cert és que tampoc aquest sistema ha sigut immune al conflicte. Al revés, el preu pagat ha sigut alt. Segons les últimes xifres facilitades a aquest diari, almenys 182 ferroviaris han mort des del començament de la guerra i més de 269 han sigut ferits. D’altra banda, el cap de la companyia estatal Ukrzaliznitsia, Oleksandr Kamixin, també assegura que el transport de càrrega s’ha reduït un 40%.
Via de fugida
Notícies relacionadesEn una guerra que no ha perdonat els civils, un dels atacs més cruels va ser el que hi va haver el passat 8 d’abril a l’estació de Kramatorsk. Allà van perdre la vida desenes de persones. L’incident, tanmateix, no ha impedit que els trens ucraïnesos hagin continuat operant i evacuant ciutadans. De fet, segons xifres oficials del Govern ucraïnès, gairebé quatre milions de persones han utilitzat en aquests mesos la xarxa ferroviària per fugir de la guerra cap a altres llocs d’Ucraïna.
Ha sigut una prova difícil per als treballadors que diàriament mantenen el contacte amb el públic. «Des del començament de la guerra, el comportament de les persones ha canviat molt. Ara, tothom està trist i nerviós», explica Anatoli Gregovic, coordinador de les operacions a les cabines i empleat ferroviari des de fa 36 anys. «Mentalment això és molt més difícil de gestionar», afegeix a l’explicar que, a això, s’han afegit les noves precaucions que s’han de prendre, com viatjar amb les persianes completament abaixades a la nit perquè no es filtri la llum i el tren pugui avançar en la foscor.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Cada cop més menors incompleixen el règim de visita després d’un divorci
- Vivas reclama al PP que negociï amb l’Executiu
- Col·lisió entre Broncano i Motos per Jorge Martín
- Urbanisme La nova ronda de Sant Antoni provoca embussos d’autobusos
- NENS TUTELATS El Govern va adjudicar cent milions a dit en centres de menors del 2016 al 2020
- Shopping Black Friday 2022: les millors ofertes d’Amazon
- Al minut Guerra d’Israel en directe: última hora sobre el final de la treva a Gaza, l’ajuda humanitària i reaccions
- ERC busca la via per recuperar militants
- El testimoni d’Aldama deixa al TS l’opció d’investigar el Govern
- Sánchez es querella contra Aldama per "dret a l’honor"