Manipulació digital

Facebook desactiva una campanya xinesa per influir en les eleccions als Estats Units

El gegant de les xarxes socials desarticula una xarxa de comptes que es feien passar per ciutadans liberals per discutir sobre qüestions polítiques candents com l’avortament, clau per als comicis del novembre

Facebook desactiva una campanya xinesa per influir en les eleccions als Estats Units

Onur Dogman/SOPA

1
Es llegeix en minuts
Carles Planas Bou
Carles Planas Bou

Periodista

Especialista en tecnologia i el seu impacte sociopolític.

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Meta, la companyia matriu propietària de Facebook i Instagram, ha anunciat la desarticulació d’una operació llançada des de la Xina per mirar d’influir en les eleccions de mig mandat que els Estats Units celebren el 8 de novembre i en les quals s’elegiran els membres de la Cambra de Representants, clau per governar el país.

En un comunicat publicat dimarts, el gegant de les xarxes socials va informar que una xarxa de comptes coordinats des de la Xina es feien passar per ciutadans liberals nord-americans per publicar opinions a Facebook i Instagram sobre temes candents com l’avortament o la possessió d’armes, cridats a marcar gran part dels comicis legislatius. Aquests comptes falsos també atacaven polítics conservadors dels EUA, com Ron DeSantis, governador de Florida que ja sona com a hereu de Donald Trump, o els senadors Ted Cruz i Marco Rubio.

Aquesta campanya de manipulació política va estar activa entre la tardor del 2021 i l’estiu passat, quan Meta va detectar que es tractava d’activitat inautèntica coordinada –com es coneixen aquestes operacions de propaganda i desinformació– i la va desactivar. La companyia va bloquejar 81 comptes de Facebook, dos d’Instagram i diverses pàgines i grups.

Influència electoral (limitada)

Notícies relacionades

Meta ha explicat que l’impacte d’aquesta xarxa va ser limitat. Els seus missatges, publicats durant les hores laborals de la Xina en lloc de quan els nord-americans estan desperts, van guanyar poca tracció.

Tot i així, han advertit que aquesta campanya va un perillós pas més enllà, ja que en lloc de propagar narratives crítiques amb Washington arreu del món –com és més habitual– ha intentat influir en els ciutadans dels EUA poc abans d’unes eleccions. «Aquesta operació que hem portat a terme ara va ser la primera que es va centrar en els dos costats de les qüestions candents dels Estats Units», ha explicat Ben Nimmo, cap d’intel·ligència d’amenaces globals de Meta. «Tot i que ha fracassat, és important perquè suposa una nova direcció per a les operacions d’influència xineses».