Demana disculpes
L’escaladora Elnaz Rekabi, rebuda al crit de campiona pel públic a l’Iran
Tapada amb un vel i una gorra negra, l’escaladora afirma que se sent «estressada» i «tensa» en la seva tornada al país

L’escaladora iraniana Elnaz Rekabi ha sigut rebuda aquest dimecres al crit de «campiona» per dotzenes de persones que l’esperaven a l’aeroport de Teheran, després de competir a Corea del Sud sense vel, obligatori per llei a l’Iran, en aparent suport de les protestes al país persa.
«Elnaz, campiona», han cridat dotzenes de persones entre aplaudiments quan l’escaladora de 33 anys ha sortit de l’aeroport internacional Imam Khomeini de matinada, d’acord amb vídeos compartits a les xarxes socials per activistes.
L’esportista ha sigut, a més, rebuda per la seva família, que l’ha abraçat llargament, tot i expressar temor per la seva seguretat després de competir en el Campionat Asiàtic d’Escalada celebrat a Corea del Sud sense vel i amb una cua a l’aire durant el cap de setmana.
Noch ein Video von den Menschenmassen, die Elnaz Rekabi bei ihrer Ankunft in Teheran heute Morgen erwartet haben. 19. Oktober #IranProtests2022 #IranRevolution pic.twitter.com/KetnfXxXi8
— Shoura Hashemi (@ShouraHashemi) 19 de octubre de 2022
Tapada amb un vel i una gorra negra, l’escaladora ha afirmat que se sent «estressada» i «tensa» en la seva tornada al país, i ha repetit les disculpes que va oferir a Instagram ahir sobre la falta de hijab.
«Estava ocupada posant-me les sabates i l’equipament, i això va fer que m’oblidés de posar-me el vel», ha declarat a l’agència estatal IRNA a l’aeroport.
«Torno a l’Iran amb la ment en pau malgrat que sento molt estrès i tensió. Però gràcies a Deu, no ha passat res», ha afirmat.
Després d’aquestes declaracions ha pujat a una furgoneta i ha abandonat l’aeròdrom.
El gest de l’escaladora ha sigut vist com una valenta mostra de suport a les dones del seu país que fa setmanes que protesten contra l’obligatorietat de portar el vel després de la mort al setembre de la jove Mahsa Amini, que va ser detinguda per portar malament el vel.
Abans de la seva arribada a l’Iran, l’ambaixada iraniana a Seül havia negat «totes les notícies falses i desinformació» relacionada amb l’esportista, a qui, segons mitjans com la BBC, se li havia retirat el passaport i el telèfon.
Les protestes desencadenades per la mort el 16 de setembre d’Amini estan protagonitzades sobretot per joves i dones al crit de «dona, vida, llibertat», que llancen consignes contra el Govern i cremen vels, un dels símbols de la República Islàmica i una cosa impensable no fa gaire.
Les protestes han anat evolucionant segons com han reaccionat les autoritats: van començar amb mitjanes mobilitzacions en dotzenes de ciutats per passar a les universitats, i d’allà, a petites concentracions, esporàdiques i disperses pels carrers, per tornar a les facultats.
Notícies relacionadesL’ONG Iran Human Rights, amb base a Oslo, ha registrat 108 morts, entre elles 23 menors, d’11 a 17 anys.
A més, hi ha milers de detinguts, entre ells exfutbolistes, activistes, advocats i cantants, alguns dels quals han sigut posats en llibertat sota fiança.
- Fenomen controvertit La venda de pisos ocupats prolifera a Barcelona i alimenta un ‘negoci’ paral·lel de desocupacions pagades
- Almenys tres ferits per una allau a Naut Aran
- MotoGp Marc Márquez demostra el seu enorme poder als EUA
- Obituari Mor als 90 anys l’actor Richard Chamberlain, famós pel seu paper a ‘El pájaro espino’ i ‘Shogun’
- Catalunya ultima un pla per fitxar científics dels EUA
- Com evitar les trucades ‘spam’ Ni respondre ni bloquejar el número: això és el que has de fer per acabar amb les trucades ‘spam’ per sempre
- Judici a París Marine Le Pen, i vuit diputats més de Reagrupament Nacional, culpables de desviació de fons públics
- Pòdcast José Elías ho deixa clar: en què invertir per tenir rendibilitat sense riscos
- Projecte audiovisual El nou canal de TVE en català començarà a emetre l’11 de setembre
- ESTATS UNITS La reforma electoral de Trump desencadena dubtes sobre la seva legalitat: «Deixaria molts nord-americans sense poder votar»