Polèmica portada

«Benvinguts a Britaly»: La crítica al Regne Unit que enfurisma Itàlia

«Un país d’inestabilitat política, baix creixement i submís als mercats de bons», ha escrit la revista britànica ‘The Economist’ al costat d’una foto de Truss amb pizza i espaguetis

  • Multimèdia | Desgovern al Regne Unit: els despropòsits des de Thatcher fins a Truss

«Benvinguts a Britaly»: La crítica al Regne Unit que enfurisma Itàlia

EFE

2
Es llegeix en minuts
Irene Savio
Irene Savio

Periodista

ver +

El dia en què el Regne Unit es mira al mirall d’Itàlia, encotillant-se als passats clixés de sempre sobre el país transalpí, ha arribat. Així ho reflectia aquest dijous la revista britànica The Economist que, per a la seva última portada sobre la renúncia de Liz Truss després de 45 dies al càrrec, ha escollit una caricatura de l’(ara ex) primera ministra amb una pizza com a escut a una mà i, a l’altra, una gran forquilla desbordant d’espaguetis. 

Un missatge clar i provocatiu (això és, ja som tan caòtics com Itàlia), que l’influent setmanari va rematar amb un text, per si la imatge no era prou eloqüent: «Benvinguts a Britaly. Un país d’inestabilitat política, baix creixement i submís als mercats de bons». «La comparació amb Itàlia és ineludible», ha afegit The Economist.

La portada s’ha fet viral ràpidament a les xarxes socials poc després de la seva publicació i, amb això, s’ha desencadenat una onada d’indignació i crítiques contra el setmanari. Des de polítics, diplomàtics, periodistes i analistes polítics fins a simples ciutadans, tots han rebutjat la decisió de The Economist d’utilitzar clixés i estereotips «antiquats» i «xenòfobs».

Ironia, ira i desengany

«Itàlia està plena de problemes però aquesta portada és ofensiva», ha comentat la periodista italobritànica Barbara Serra, a l’opinar que ha sigut «l’arrogància» que va conduir al caos post-Brexit i que això va ser una cosa «molt, molt britànica». «Aquesta portada té gust d’antiquat», ha afegit fins i tot el diari milanès Il Corriere della Sera, que va optar per respondre a The Economist amb un article en el qual va desgranar les diferències entre les economies dels dos països. «Que utilitzin Itàlia com a parangó negatiu (...) és insuportable. Nosaltres no hem tirat endavant un Italexit», ha comentat el polític centrista Carlo Calenda, líder del partit Azione. 

I més encara. «Més que de Britaly parlaria de BriTanic», ha escrit un altre usuari, fent un joc de paraules relacionat amb l’enfonsament del barco Titanic. D’altres, en canvi, han reaccionat amb ironia, al recordar, per exemple, que el menjar italià és «molt millor» que l’anglès. «Itàlia fa escola. Ens copien», ha dit una altra internauta, alhora que alguns han recordat que la revista pertany a Exor, la societat comercial neerlandesa que està controlada per la família italiana dels Agnelli.

L’ambaixador i l’analista

Notícies relacionades

Fins i tot l’ambaixada d’Itàlia al Regne Unit hi ha intervingut. La legació diplomàtica ha qualificat de «desafortunada» la decisió de The Economist i ha recomanat a la revista posar més èmfasi en la «no tan secreta admiració pel nostre model econòmic», d’acord amb una nota firmada per l’ambaixador italià Iñigo Lambertini. I així, Federico Bianchi, de la delegació de la Unió Europea al Regne Unit, que ha opinat que «The Economist solia ser aplaudit per les seves portades creatives. Això és arrogant, estereotípic i condescendent».

En realitat, no és la primera vegada que les portades del setmanari provoquen polèmica. Tot i això, aquesta vegada les crítiques no només han arribat des d’Itàlia. Un exemple han sigut les paraules de l’economista Philipp Heimberger, de l’Institut d’Estudis Econòmics de Viena. «La premsa internacional ‘de qualitat’ toca nous mínims. Desagradable», ha comentat Heimberger.