Intent de cop d’Estat
Facebook va aprovar anuncis que incitaven a la violència al Brasil
Un informe de l’organització Global Witness denuncia que la xarxa social continua permetent publicitat violenta després de la insurrecció dels fidels a Bolsonaro
Facebook va aprovar la publicació d’una sèrie d’anuncis que inciten a la violència al Brasil, segons un informe de l’organització de drets humans Global Witness. Aquesta nova investigació destapa que la xarxa social continua permetent aquests continguts d’odi dies després que un grup de seguidors de l’expresident ultradretà Jair Bolsonaro assaltessin les institucions democràtiques del país.
Després de l’intent d’insurrecció bolsonarista perpetrada el 8 de gener, l’empresa propietària de la plataforma, Meta, va anunciar que estava «vigilant activament» l’activitat al país i que l’havia designat com a «ubicació temporal d’alt risc», i va eliminar així tot contingut que promogués l’intent de cop d’Estat, l’ús d’armes o la invasió d’edificis governamentals.
Tot i així, Global Witness ha destapat els errors als sistemes de Facebook i ha provat que no fa prou per frenar el contingut violent. Utilitzant comptes falsos, el grup va crear 16 anuncis que incloïen peticions violentes com «afusellar» o «matar els fills» dels seguidors del nou president brasiler, Luiz Inácio Lula da Silva, així com «una revolució militar per restaurar l’Estat de dret». Facebook va aprovar la publicació de 14 d’aquests anuncis. El grup va retirar els anuncis abans que els usuaris els poguessin veure.
«Aquesta prova demostra que poc capaços que són de fer complir el que diuen», ha explicat a Reuter Rosie Sharpe, activista d’amenaces digitals de Global Witness. El grup va fer el mateix experiment amb Youtube, que va denegar les peticions per publicar crides a la violència al Brasil i va suspendre immediatament els comptes falsos amb els quals ho van intentar.
Ús colpista de les xarxes
Meta ha respost a aquesta denúncia dient que no és representativa del que han aconseguit les seves mesures al Brasil. «Abans de les eleccions de l’any passat al Brasil, vam eliminar centenars de milers de continguts que violaven les nostres polítiques sobre violència i incitació i vam rebutjar desenes de milers d’anuncis abans que es publiquessin», ha assenyalat el portaveu de la companyia, Mitch Henderson.
Notícies relacionadesTanmateix, com han informat diaris com ‘The New York Times’, els organitzadors de la protesta bolsonarista que va degenerar en una invasió de les principals seus del poder al Brasil van utilitzar etiquetes concretes per esquivar els mecanismes de detecció de plataformes com Facebook o Twitter per arengar els seus. Com ja van fer els seguidors de Donald Trump als Estats Units, els bolsonaristes es van servir de les xarxes socials per amplificar les seves denúncies falses de frau electoral i per convèncer part dels electors de la necessitat d’optar per la via violenta.
Mesos abans de l’intent colpista, l’organització SumofUs va publicar un informe al qual advertia que Meta estava fracassant a l’hora de detectar i frenar la proliferació de missatges compartits a Facebook i WhatsApp per instar a una insurrecció. Fa anys que Bolsonaro, investigat per promoure aquest assalt a la democràcia, se serveix de les xarxes socials per amplificar els seus missatges, tant quan era al Govern com quan ha volgut enderrocar-lo.
- Dos clubs de BCN repeteixen al top 10 mundial del 2024
- Tres hores que van canviar el Barça
- El jesuïta Peris, davant el jutge per la denúncia d’un abús no prescrit
- Dos milions de catalans es beneficiaran de la llei de salut bucodental
- El Govern agilitzarà els 10 tràmits ‘online’ més utilitzats per a la sol·licitud d’ajudes
- Al minut Guerra d’Israel en directe: última hora sobre el final de la treva a Gaza, l’ajuda humanitària i reaccions
- Shopping Black Friday 2022: les millors ofertes d’Amazon
- SHOPPING Helly Hansen té les millors rebaixes d’hivern: ¡a meitat de preu!
- Com més població, més recursos
- L’Advocacia de l’Estat veu compatible la condemna del procés i l’amnistia