Quads a l’estil ‘Mad Max’ a Ucraïna: els preuats vehicles de l’Exèrcit

  • Seguiu les últimes notícies de la guerra

  • Ucraïna perfila la seva contraofensiva davant una Rússia blindada als territoris ocupats

3
Es llegeix en minuts
France Presse

Amb llantes gruixudes, xassís baix i dents pintades a la part davantera, els quads recondicionats de Musa semblen trets de les pel·lícules de ‘Mad Max’.

Però aquests quadricicles robustos i ràpids tenen una gran demanda entre l’Exèrcit ucraïnès. Fins i tot als terrenys més delicats, poden transportar armes i evacuar ferits des del front.

Ucraïna afronta un gran desafiament: necessita tants vehicles com sigui possible per transportar unitats i ferits, però la vida útil d’aquestes màquines a prop del front pot ser limitada a unes quantes setmanes.

Musa, de 29 anys, que no va voler donar la seva identitat completa perquè la seva família viu a la península de Crimea, annexada i sota control rus, va llançar la seva petita empresa per subministrar a l’exèrcit ucraïnès quads reacoblats.

Aquest exemple il·lustra els vincles cada vegada més forts entre la indústria privada i l’Exèrcit, en un moment en què Kíiv necessita la màxima quantitat d’equips per llançar exitosament una ofensiva a l’est i el sud, i recuperar els territoris ocupats per Rússia.

Els quadricicles produïts per Musa i el seu equip pesen 650 quilograms, aproximadament la meitat que un automòbil normal, i es venen a 6.000 euros (6.600 dòlars) cadascun.

La seva fabricació és una bonica barreja d’enginy: abans d’acoblar-se, la majoria de les peces es recuperen de vehicles antics, sense sistemes electrònics complexos, per facilitar la reparació al terreny.

Adaptats als terrenys

«Hi ha molts vehicles d’aquest tipus a Ucraïna i no són cars», diu Musa a l’AFP.

El quad que acaba de passar per les seves mans moments abans també va ser adaptat a les condicions tot terreny del camp de batalla.

El seu nom final és Dracarys, la paraula clau utilitzada per ordenar als dracs de l’exitosa sèrie ‘Joc de trons’ que escupin foc.

Després de passar les proves fora de Kíiv, el vehicle serà enviat a un batalló anomenat Crimea per a operacions de reconeixement.

En primera línia, «la vida útil d’aquests vehicles és de dues o tres setmanes», explica Musa. «És només un conjunt de metall. El que importa són les vides» dels soldats, continua.

Metge de professió, va deixar la medicina momentàniament per ajudar el seu país amb aquests quadricicles.

«Vull anar-me’n a casa. Vull veure la meva família, i aquesta és la meva motivació personal», diu per explicar el seu compromís.

Únics

En un altre taller als afores de Kíiv, els mecànics treballen en la fabricació de vehicles amb finalitats mèdiques, un projecte liderat per un voluntari romanès, Radu Hossu.

La iniciativa recapta fons a les xarxes socials i té previst muntar diversos vehicles per uns 150.000 euros (165.000 dòlars).

L’objectiu és permetre que les infermeres a primera línia a la regió de Donetsk (est) es beneficiïn de mitjans de transport d’alt rendiment per a les seves missions.

Un d’ells és una barreja entre la cabina d’un camió i el xassís d’un vehicle militar soviètic que servirà per extreure els ferits del front, estarà blindat i tindrà llantes amples.

«És un vehicle a l’estil Frankenstein», diu somrient Hossu. «No existeix a cap altre lloc».

També va crear un hospital mòbil blindat a partir d’un autobús polonès, on les infermeres podran operar els ferits amb equips mèdics moderns.

A més, compta amb una malla davantera per limitar impactes al parabrisa.

Aquest vehicle es col·locarà a 15 quilòmetres de la línia del front per rebre els ferits i oferir primers auxilis.

Notícies relacionades

Hossu era consultor polític i va anomenar Oleh Goubal el seu projecte humanitari en memòria d’un soldat ucraïnès assassinat que coneixia.

Una vegada tots els vehicles estiguin llestos, Hossu continuarà amb el seu compromís i anirà a la regió oriental del Donbass per ajudar a evacuar els ferits de la devastada ciutat de Bakhmut